Windows XP NTLDR niet gevonden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Camery

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2014
Hallo Helpmij,

Een nieuw probleem, en wel deze.
Ik heb hier een pc staan, deze moest volledig leeg gehaald worden. Om jullie een groot verhaal te besparen is dit nu de situatie:
Ik heb 2 harde schijven aan de pc hangen. De originele, en een uit een andere XP computer. (waar dus ook een windows installatie opstaat)
Ik heb opgestart in de 2e hdd, uit de andere computer. en dit ging zonder problemen. Nu wou ik een clean install doen op de originele hdd.
Ik Heb deze dus geformatteerd en via Windows XP's eigen manier (I368/winnt32.exe)(dus zonder CD, die heb ik niet) een installatie uitgevoerd op de leeg gehaalde, orginele hdd.

Nu start de pc alleen niet op zonder de hdd uit de andere computer. (hdd2 om het zo even te noemen)
Ik denk dat de boot bestanden, die aanwijzen waar het bestuuringssysteem staat etc. zich bevinden op de hdd2. terwijl de schone windows installatie op originele hdd staan.

Ik kan dus niet opstarten in de schone windows op hdd1 zonder de bootfiles uit hdd2.

Als ik hdd2 dan ook loskoppel krijg ik de melding voor het opstarten dat NTLDR niet gevonden is.

Hoe kan ik dit oplossen?

Zelf al het een en andere gegoogled zonder resultaat..

Hallo Mik,

Bedankt voor je linkje. Ik heb echter geen orginele CD. Ik heb de windows herstel console ( http://support.microsoft.com/kb/307654 ) geinstalleerd in hierin geboot.
Ik heb het commando fixboot gedaan voor de orginele hdd (E: ) Helaas start hij nog steeds op met de melding dat de NTLDR bestanden niet gevonden zijn in het geval ik hdd2 loskoppel.

Wat ik ook al geprobeerd heb : in de herstel console de NTLDR en ntdetect.com gekopieerd vanuit de C schijf (hdd2, uit de andere computer) naar de E: drive. Nogsteeds zonder resultaat.

Wat mij ook opviel. Op de schone installatie op drive E is geen map i386 aanwezig. (Of ze moeten verborgen zijn?, weergave staat wel zo ingesteld dat ik het zou moeten zien)

gr,

Ok, netjes, de methode van installeren mag zelfs elegant genoemd worden.

Ik moet gokken dat het niet werkt omdat je mogelijk IDE(-PATA)-schijven gebruikt, die waarschijnlijk op de standaard Cable Select zijn gejumperd (n.v.t. voor SATA). In dat geval is loskoppelen niet voldoende, maar moet je ook de schijf aan de juiste connector aansluiten, in dit geval de Master & dat is de connector aan het einde van de kabel, dus niet de middelste.
Ook als je het Master-Slave systeem gebruikt, word dat als standaard bekabeling gebruikt. Wel moet je dan om jumperen van Slave naar Master.

Dan moet je deze systeembestanden met deze attributen op C:\ hebben:

Code:
[FONT=fixedsys]attrib c:\*.*
[/FONT]
[FONT=fixedsys]A          C:\AUTOEXEC.BAT
A  SHR     C:\BOOT.BAK
A  SHR     C:\boot.ini
A  SHR     C:\Bootfont.bin
   SHR     C:\cmldr
A          C:\CONFIG.SYS
A  SHR     C:\IO.SYS
A  SHR     C:\MSDOS.SYS
A  SHR     C:\NTDETECT.COM
A  SHR     C:\ntldr
[/FONT]

De bestanden van 0 byte zal je met expand vanuit i386 moeten uitpakken:

Code:
[FONT=fixedsys]dir c:\*.* /a:-d
[/FONT]
[FONT=fixedsys]Map van c:\[/FONT]
[FONT=fixedsys]
18-01-2010  05:44                 0 AUTOEXEC.BAT
25-04-2014  22:24               307 BOOT.BAK
25-04-2014  22:58               286 boot.ini
15-04-2008  19:00             4.952 Bootfont.bin
15-04-2008  19:00           261.952 cmldr
18-01-2010  05:44                 0 CONFIG.SYS
18-01-2010  05:44                 0 IO.SYS
18-01-2010  05:44                 0 MSDOS.SYS
15-04-2008  19:00            47.564 NTDETECT.COM
15-04-2008  19:00           251.712 ntldr[/FONT]
Dit is een bijna standaard boot.ini boot.ini xp met herstel console, maak eerst een backup van de eventueel al bestaande boot.ini naar boot.bk!:

Code:
[FONT=fixedsys]
[boot loader]
timeout=7
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"  /fastdetect /noexecute=alwayson
C:\CMDCONS\BOOTSECT.DAT="Microsoft Windows XP Herstelconsole" /cmdcons
[/FONT]

P.S.N.B: Zorg dat in Kladblok de Automatische terugloop uigevinkt is voor je boot.ini plakt.

Laatst bewerkt:
Hallo TheKnight,

Heel erg bedankt voor je post, zoals je aangaf zijn er inderdaad 2 sata kabels. ik was er zelf ook al achter gekomen dat eentje daarvan het hoofd was. (of de master, hoe je het ook noemt.) op moment dat ik hdd2 loskoppel wissel ik hdd1 ook naar de master.

Ik heb verder alle bestanden die je opgesomd hebt gekopieerd vanuit hdd2 uit de andere computer naar hdd1, volume E:, ofwel de schone installatie. Dit via het copy command in de herstel console.

Nu heb ik echter een nieuwe uitdaging. Hij zegt het boot device niet meer te kunnen vinden. Ik denk dat ik hiervoor de boot.ini moet aanpassen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik probeer het nadat ik dit verstuurd heb :)

Ik gokte er al op dat een expert zou inspringen, ik was zelf nog even met andere dingen bezig. :P

Het probleem blijkt nog iets groter te zijn. Oorspronkelijk dacht ik dat er een foute verwijzing naar windows was gemaakt waardoor hij deze niet kon opstarten, maar nu blijkt de hele hdd niet meer te vinden.
Zowel als in de windows verkenner, schijfbeheer en in de herstelconsole ziet hij nog maar 1 hdd.

Morgen maar verder kijken..

Hoi Modag, bedankt.

Ik had het bios eerder al gereset omdat ik dacht dat dit handig was.
Echter stond alleen sata-0 op 'on'
De andere 2 waren 'off' en heb ik nu ingeschakeld. de hardeschijf is in ieder geval terug :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan