Windows XP op S-ATA harddisk

Status
Niet open voor verdere reacties.

jbrderksen

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2002
Hoi,

Kheb paar dagen geleden een S-ATA harde schijf gekocht. Dacht net: laat ik die er ff inzetten. Geen problemen tot dusver. Heb eerst via mijn bestaande (IDE) windows xp installatie de drivers van mijn S-ATA controller op diskette gegooit, daarna de IDE-schijf verwijdert en de S-ATA (Maxtor DiamondMax 9plus 160GB) aangesloten. Harde schijf word herkend door S-ATA Bios.

Vervolgens:

Ik start Windows XP installatie. Ik druk op F6 voor het installeren voor niet-microsoft raid-controllers. Alles gaat goed. Ik selecteer de juiste driver en windows herkent hem: alles gaat goed. De harde schijf word herkend en ik kan partities maken: alles gaat goed.

Maar dan gaat het mis. Na het controleren van de harde schijf krijg ik de error dat de s133 nogwat.sys niet gevonden kan worden op de Windows XP schijf. Dat klopt: dat is de drivers van de controller en die staat op de Diskette. Maar dat schijnt de windows installatie niet te snappen, dus ik zge: dit bestand overslaan.

Installatie gaat prima.

TOTDAT de computer opnieuw opstart. hij start door, maar inplaats van de schitterende Windows XP logo te krijgen met opstartbalkje, krijg ik een gevreesde GRRRR windows-scherm. Jullie weten wat ik bedoel.

Ik weet zeker dat dit probleem aan de S-ATA controller ligt: dat geeft de error ook aan. De error zegt hele vrolijk dat ik alle nieuwe harde schijven moet verwjideren maar daa rheb ik geen zin in.

Weten jullie een oplossing?:)

heb je de nieuwste drivers?
heb je de diskette goed geformateerd? => probeer een andere diskette

Laat je de diskette er wel inzitten als je XP aan het installeren bent?(Ik heb namelijk van de week hetzelfde gedaan)

Laatst bewerkt:
dat is ook wel een goeie ja. tegen het einde, wanneer hij de hele zooitje laad worden de drivers van s-ata ook nog eens geladen

aan de driver ligt het niet en aan de diskette ook niet. ja ik laat de diskette er gewoon inzitten. maar windhoos wenst die bestanden van de cd te halen, maar die staan er (o warempel) niet op...

kijk ik kan simpel doen en er nog een IDE schijf inhouden, daar windhoos op zetten en dan windows de sata schijf laten detectere, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in... ik bedoel: de snelheidswinst kun je dan namelijk op je buik schrijven:)

Dat is niet de bedoeling, dat scheelt echt wel.(uit ervaring)Maar installeer eens opnieuw, geeft ie dan elke keer dezelfde melding? De drivers moet ie installeren dus niet op overslaan drukken.Als je hem daar door entert wat doet ie dan?(of is dat overslaan?)Bij mij ging ie gelukkig in een keer goed door, dus dat weet ik niet precies.:rolleyes:

jah hij geeft elke keer dezelfde error. lijkt me logisch (de error houd eigenlijk in dat windows wel geinstalleerd is maar dat hij niet s van de schijf kan lezen omdat de drivers niet zijn geinstalleerd>)

Ik heb nu dus maar een 40GB IDE + 160GB SATA erin zitten, werkt ook wel goed, maar twas eigenlijk niet mijn bedoeling het op die manieer op te lossen...

Hoe heb je je opstartvolgorde staan in het bios?

dat is niet relevant voor s-ata.

Bovendien, al wa shet wel relevant voor sata dan is het nu niet relevant omdat ik windows WEL kan installeren...

en ik weet het probleem wel (hij weigert de driver van disk te installeren dat probeert ei vanaf cd), ik wil alleen de oplossing...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan