Windows XP op Samsung N220 Plus Mini Laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob1966

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mei 2002
Ik ben van plan om een mini laptop van Samsung aan te schaffen en wel een N220 Plus. Nu zit op deze mini laptop standaard Windows 7 Starter, maar ik wil er eigenlijk graag Windows XP op installeren. Ik heb een legitieme Windows XP thuis waarvan ik een geslipstreamde versie heb gemaakt met allerlei extra drivers.

Mijn vraag is of ik over de bestaande Windows 7 zonder problemen Windows XP kan installeren. Niet naast, maar in plaats van. Zijn daarbij nog belangrijke zaken waar ik op moet letten, bijvoorbeeld in het BIOS?

Hoor graag opmerkingen en/of suggesties. Alvast bedankt.

Op zich ben ik het helemaal met u eens dat op zo'n netbook XP beter is dan Win7. Ik heb dat ook gedaan op een HP netbook, maar pas op, dat gaat niet zonder slag of stoot!
Controleer eerst of er XP-drivers zijn voor dit netbook. Zo niet, dan niet doen.
Kijk ook wat voor een SATA/AHCI-driver er nodig is bij de set up van XP (F6 drukken bij begin set up). Die drivers worden dan standaard van een flop gelezen en een netbook heeft geen floppy-drive. Ik heb dat opgelost door een USB-floppydrive te gebruiken, maar dat werkt niet bij alle netbooks en/of XP-set ups. Een alternatief is de gehele set up van USB-stick doen.
Last but not least: eerst de partitie met Win7 formateren en niet zo maar XP eroverheen zetten.

Ik word ietwat nieuwsgierig naar de argumenten waarom zo'n machientje beter met XP dan met 7 zou werken? Ik heb ook zo'n mini ding (een Toshiba NB200-13P) en Windows 7 starter draait als een tierelier op het ding. (wel heb ik het RAM verdubbeld naar 2 giga)

Ik word ietwat nieuwsgierig naar de argumenten waarom zo'n machientje beter met XP dan met 7 zou werken? Ik heb ook zo'n mini ding (een Toshiba NB200-13P) en Windows 7 starter draait als een tierelier op het ding. (wel heb ik het RAM verdubbeld naar 2 giga)

Op meerdere typen laptops en PC's heb ik inmiddels de ervaring dat de PC/Laptop met XP sneller werkt dan met Win7. De interface van Win7 vraagt bijv. veel van de PC/laptop. Alleen dat al vertraagt het geheel behoorlijk. Verder loopt XP als een zonnetje met 1GB mem. Win7 begint een beetje tot leven te komen bij 3GB.
Het is verder wel mijn ervaring dat als ik Win7 tot op het bot tweak (dan ziet ie er uit als een Win 3.11 PC) dan is ie net zo snel als XP, maar waarom zou je dan nog Win7 gebruiken?

Laatst bewerkt:
Misschien moeten we een ander uitgangspunt hanteren? Waarom koopt iemand een netbookje? Ik heb 'm aangeschaft ter vervanging van mijn Psion agenda. (Mogelijk ken je de merknaam Psion niet, maar de Psion 3 en later de 5 MX series, waren fantastische monochroom agenda's met een bescheiden Tekstverwerkings -en spreadsheetfunctie en een 100% adequate agendavoorziening)

Ik denk dat weinigen een netbookje aanschaffen om er mee te gaan multitasken en / of gamen. Een netbookje is per definitie geschikt voor tekstbewerken, bescheiden spreadsheetfuncties en wanneer je bijv. Outlook gebruikt, héél erg geschikt als agenda.

Daarnaast is surfen op het WWW ook geen enkel probleem voor zo'n ding. Zelfs 'uitzending gemist' levert voor het processortje, geheugen en videochipje geen enkel probleem op.

Wat je opmerking m.b.t. het 'tweaken' van 7 betereft: waarom zou je de 7 Starter willen tweaken / strippen, 7 Starter is al redelijk tot op het bot uitgekleed?

Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik ken de Psion. Een aantal van mijn collega's gebruikte die vroeger. Mooie dingen.

Maar ook een kleine laptop moet rap reageren (vind ik).

Dan over het tweaken van Win7 . U moest eens komen kijken wat er zo al aan overbodige balast uitgesloopt kan worden :)

Hoi !

Volgens mij heb je geen enkele ervaring met de @Starter-versie !

Daar zijn de z.g. toeter & bellen uit verwijderd, valt weinig aan te tweaken, en draait op m'n Asus Eee sneller dan XP.

Zelfde verhaal voor dse Acer-mini, die ook nog ergens in dit huishouden rond zwerft.

Greetz,

Harry.

Ik begrijp dus dat het wel kan, maar dat ik vooral uit moet kijken voor de juiste drivers. Ik heb een externe dvd-drive en kan daarvan neem ik aan mijn XP-schijf booten.

De tip van het formatteren had ik ook al in gedachten. Je bedoelt daarmee het formatteren in NFTS tijdens de Windows XP setup neem ik aan. Niet de snelle methode, maar de langzame. Zo installeer ik XP ook op mijn pc tenminste.

Verder heb ik een slipstreamde versie van Windows XP gemaakt met daarin verwerkt de drivers die te vinden zijn op www.driverspacks.net. Kan iemand me vertellen of dan ook de juiste drivers voor dit soort mini laptops dan aanwezig zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan