Windows XP probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoeyGrtsn

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2012
Berichten
3
Bij mijn computer is vanalles mis, daarom wil ik hem opnieuw installeren, maar als ik de cd erin duw, en hij vraagt of ik hem via de CD wil opstarten, weigert hij.

Ik heb windows xp professional

Na een aantal keren proberen begon hij nog raarder te doen en nu kom ik helemaal niet meer in de computer, de volgende melding krijg ik:
'Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden: \windows\system32\config\system'
'U kunt proberen om dit bestand te repareren door Windows Setup te starten vanaf de originele cd-rom met installatiebestanden. Kies R in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten.'

Ik heb ook geprobeerd met 'r' in te duwen, maar hij pakt dat ook niet. Hij opent het niet.

Hebben jullie enige opties die ik kan ondervinden? Er staan nogal belangrijke bestanden op die ik het liefst niet kwijt wil. Is er een manier waarop ik deze kan bereiken? En is er een mogelijkheid om het toch opnieuw te installeren?

Bij voorbaat dank
 
Je hebt dus in de Bios opgegeven dat de CDRom\DVD drive helemaal bovenaan in de bootvolgorde staat?
Booten gaat dan onafhankelijk van het besturingssysteem en wat dan ook op de harde schijf en zou in dat geval dus altijd moeten kunnen. Heb je een anders bootbare schijf, probeer deze dan. Niet kunnen booten zal vervolgens wijzen op een hardware probleem. Heb je foutmeldingen gehad bij het installeren van programma's en bewerkingen met bestanden dan kan het moederbord stuk zijn. Ga eerst eens na of alles goed vast zit en wel schoon genoeg is. Controleer dan de batterij. Ga dan na of de drives juist aan de kabels zitten; de masters als Master met de jumper (geen Cable Select) en aan de korte kant van IDE lintkabels en de slaves eventueel in het midden er bij en als Slave (geen Cable Select want dit werkt vaak na verloop van tijd niet). Bouw dan de kaarten één voor één uit, Een defecte netwerkkaart zet de computer bij mij ook op zwart. Geheugens zijn ook te verwijderen en de harde schijf kan van de kabels. Dan blijven het moederbord, de processor en in mindere mate de voeding over om te diagnosticeren.
 
Je kan de harde schijf aan een andere computer hangen om de bestanden te lezen en te kopiëren. denk daarbij ook aan de bladwijzers.
 
Ik heb de benodigde bestanden al van de computer af kunnen krijgen.

Als ik het dan toch via de CD wil opstarten, om hem opnieuw te installeren, zegt de computer dat ik een willekeurige toets moet induwen om de computer via de pc te starten. Echter hij accepteert geen enkele toets.
In de bios staat als first boot device: CDROM.

Is er dan geen manier om hem gewoon opnieuw te installeren? of moet ik daar dan toch het moederbord etc voor checken?

Bvd
 
Als het toetsenbord gewoon werkt voor dat je Windows opstart maar dat is niet altijd zo bij USB toetsenborden. In dat geval even naar de kringloopwinkel of bij één van de buren vragen om een toetsenbord met een gewone stekker. Oudere computers accepteren geen USB maar met Windows erop wel. Er gebeurt dan niets als je op een toets drukt. Misschien heb jij dat ook maar wist je dat nog niet.

Dan kan de CDRom drive fout zijn (lees wat ik heb geschreven over hoe het aan de kabels moet zitten), of de CDRom die je van Windows hebt is niet echt bootbaar. Heb je wel eens van die CDRom geboot? Een kopie van Windows is namelijk vaak niet bootbaar. Met zo een CD moet je al een besturingssysteem hebben om Windows te installeren maar vanaf USB kan je Windows ook installeren als je de USB stick bootbaar maakt, dit zijn wel een aantal stappen en dat is niet zo eventjes geregeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan