Windows XP Proff: kan bij setup C-schijf niet verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gundoet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mei 2001
Hallo,
Wie helpt mij met dit irritante probleem?
Ik heb tijdens het installeren van Windows XP Proff. op mijn nieuwe pc, de 1e partitie (C-schijf) te klein ingedeeld. Dus dacht ik, gewoon opnieuw mijn harde schijf te kunnen formatteren door opnieuw de cd te installeren? inmiddels heb ik Windows XP Proff. 2x geïnstalleerd op mijn pc (1x op de C-schijf en 1x op de J-schijf samen met de setup, geloof ik? Deze 3 opties verschijnen allemaal op mijn scherm als ik mijn pc opstart, dus moet ik een keuze maken. Dit wil ik dus niet meer zien!

Verdeling partities (harde schijf 80 GB).
C: partitie 1 (NTFS) 1028 MB
J: partitie 2 (NTFS) 39997 MB
K: partitie 3 (NTFS) 39997 MB

Ik dacht gewoon opnieuw met de cd de 1ste partitie (C-schijf) te kunnen vergroten, zodat ik hier alleen wixdows XP Proff. op kon zetten. Ik had tijdens de setup de 1ste partitie (c-schijf) geselecteerd en op D gedrukt, zodat ik deze kon "verwijderen". Daarna wilde ik dit "bevestigen" met L en de partitie zou verwijderd zijn?
Helaas, want ik kreeg de volgende foutmelding tijdens deze actie:
"Setup kan de gevraagde bewerking niet op de geselecteerde partitie (de c-schijf) uitvoeren. Deze partitie bevat tijdelijke installatiebestanden die vereist zijn voor het voltooien van de installatie".

Ik wil dus gewoon mijn C-schijf vergroten (voor alléén windows XP Proff) en de rest van mijn harde schijf verder verdelen. Zodat elke partitie de logische drive letters krijgt toegewezen (c, d, e, enz). Want nu heb ik de volgende verdeling, de 1e partitie is de c-schijf, de 2e partitie is de J-schijf en de 3e partitie is de K-schijf.

Wie kan mij het verlossende antwoord geven, want ik wordt er een beetje niet goed van! Als je begrijpt wat ik bedoel! Ik wil mijn nieuwe pc zsm volledig met alle programma installeren, zodat ik me niet meer hoef te ergeren!

Met vriendelijke groet,

Gundoet

Probeer eens het volgende:

- Start het systeem met de XP installatie CD in de CD lezer. Tijdens het booten kan dan de setup van XP worden gestart. Er zullen dan geen tijdelijke installatie bestanden op C meer staan.
- Verwijder alle partities, tenminste, als daar geen data op staat die je wilt bewaren. Anders moet je eerst een backup maken. Dit verwijderen zorgt ervoor dat je de eerste partitie (C) eenvoudig groter aan kunt maken. Ik zou voorstellen om je harde schijf te verdelen in twee partities van 40 Gb.
- Start de installatie van XP op een nieuw gecreeerde partitie, dit wordt automatisch C.
- Als XP is geinstalleerd, gebruik de disk administrator om de tweede partitie (D) aan te maken. Als deze partitie niet direct D heet kun je dit met de disk administrator wel voor elkaar krijgen door met de drive letters van de andere apparatuur te schuiven.

Ik hoop dat dit voor jou werkt.

Dit kan je gewoon met partition magic doen denk ik.

edit: gewoon resizen en nieuwe paritities maken.

Ik zou voorstellen om je harde schijf te verdelen in twee partities van 40 Gb.

Waarom niet 10 + 70, of 10 + 20 + 50 of iets dergelijks?
10 Gb voor de C-partitie is groot genoeg en dan heb je voor bijvoorbeeld DriveImage niet zoveel cd's nodig.

Mijn ervaring is dat te veel verdeling van de schrijfruimte over verschillende partities je later opbreekt. Je moet gedisiplineerd omgaan met waar je wat neerzet.

Wat je vaak wilt is de mogelijkheid om een nieuwe installatie of een image van je installatie kunnen maken. Bij twee partities van gelijke grote is dit eenvoudig te bewerkstelligen

Je hebt het over een nieuwe pc.

In dat geval zou ik alles opnieuw van voor af aan installeren.

Maak gebruik van fdisk en verwijder de partities , maak vervolgens nieuwe aan , een is voldoende met de xp-cd kan je nog partities bijmaken.

Maak 3 partities een voor je OS een voor data en een voor back-up {image} 20Gb - 45Gb - 15Gb
Maak de C niet te klein , deze loopt snel op bij meerdere gebruikers , en zeker als je norton 2003 erop zet deze houd alles nog vast in je prullenbak totdat je hem handmatig uit de norton bak verwijder.

Suc6 speedtouch

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan