Windows XP Proffesional start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

bromacer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2008
Hoi,

Ik heb een computer met daarop geïnstalleerd Windows XP Professional. Als ik mijn computer opstart kom ik al gelijk in een scherm met daarop de keuzes of ik de computer in veilige modus, met de laatst werkende configuratie of normaal wil opstarten. Geen van drie werkt. Na dat je de keuze hebt gemaakt zie je het windows scherm nog wel laden, maar daarna zie je voor een miliseconde een blauw scherm en start de computer zichzelf automatisch opnieuw op. Enig idee hoe dit te verhelpen is?

Heb je vlak voor dat dit optrad een virus laten verwijderen? Dan weet ik nog wel iets misschien. Je kunt namelijk met de CDRom van Windows de recovery console starten, een opdrachtprompt waarmee je toch toegang krijgt tot de bestanden. De opstartvolgorde zal hierbij in de bios zo veranderd moeten worden dat de CDRom eerst opstart en dan moet je bij de Windows CDRom, wanneer daarom wordt gevraagd, nog een toets indrukken.

Dit kan namelijk een veel voorkomend probleem zijn dat wordt veroorzaakt door het virus Trojan Blazefind.
Deze wijzigt in het register een sleutel die verwijst naar het bestand USERINIT.EXE in het bestand WSAUPDATER.EXE. Dat bestand wordt echter door Ad-aware verwijdert, waardoor je niet meer kunt inloggen. Om dit probleem op te lossen dien je het volgende te doen: Start de computer op met de Windows CD. Start de Recovery Console. Is die mogelijkheid niet aanwezig of mogelijk start dan op in Veilige Modus met alleen de opdrachtprompt (ga naar Start - Uitvoeren en type CMD). Ga vervolgens naar : c:\windows\system32
met cd opdracht cd c:\windows\system32 Type in: COPY USERINIT.EXE WSAUPDATER.EXE
Geef de opdracht exit. Start nu de computer opnieuw op. Doet ie als het goed is nu gewoon.
Ga naar Start - Uitvoeren, type regedit en klik op Ok. Ga naar de volgende sleutel en selecteer die:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon\
Klik in het rechtervenster op de waarde C:\WINDOWS\System32\wsaupdater.exe
Wijzig de waarde in: C:\WINDOWS\System32\userinit.exe
Daarmee zou het probleem in dat geval verholpen moeten zijn.

Je kunt de volgende opdrachten in de herstelconsole uitproberen om te repareren: chkdsk /r en: fixboot of: fixmbr

--------------------------------------------------------------------

Ga als volgt te werk om de herstelconsole uit te voeren vanaf de Windows XP-opstartdiskettes of de Windows XP-cd-rom:
1. Plaats de Windows XP-opstartdiskette in het diskettestation of plaats de Windows XP-cd-rom in het cd-rom-station en start de computer opnieuw op.

Selecteer eventuele vereiste opties voor het opstarten van de computer vanaf het cd-rom-station, als hierom wordt gevraagd.
2. Druk vanuit het scherm 'Welkom bij Setup' op R om de herstelconsole te starten.
3. Selecteer de installatie waartoe u toegang wilt krijgen met de herstelconsole als op uw computer kan worden gekozen uit twee of meer besturingssystemen voor het opstarten.
4. Typ het beheerderswachtwoord wanneer daarom wordt gevraagd. Als het Administator-wachtwoord leeg is, drukt u op ENTER.
5. Typ bij de opdrachtprompt de juiste opdrachten voor het opsporen en herstellen van problemen met uw Windows XP-installatie.

Voor een lijst met opdrachten die beschikbaar zijn in de herstelconsole typt u recovery console commands of help bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

Voor informatie over een specifieke opdracht typt u help opdrachtnaam bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.
6. Als u de herstelconsole wilt afsluiten en de computer opnieuw wilt opstarten, typt u exit bij de opdrachtprompt en drukt u op ENTER.

-----------------------------------------------------------------------
Met dank aan Microsoft.

Anders is het mogelijk om een herstelinstallatie van Windows uit te voeren. Dan moet je wel al het andere geprobeerd hebben en je zou backups moeten hebben. Hiervoor volg je de zelfde procedure met de CDRom. Let op dat je dan niet opnieuw installeert. Bij een herstelinstallatie zou je Explorer 7 eerst moeten weghalen omdat je anders waarschijnlijk geen internet met Internet Explore 6 hebt. Hiervoor kan ik in jou situatie eventueel nog wel helpen met enkele bekende aanwijzingen. Er is ook een bestand waarvan je een backup zou moeten maken om niet opnieuw te hoeven activeren, het kan namelijk maar enkele malen zonder. Maak een backup van wpa.dbl
Dit bestand staat in de windows\system32 map van je harddisk.
Zet na de herstelinstallatie wpa.dbl terug in windows\system32,
voor dat je toepassingen gaat gebruiken en in Veilige Modus. Start het systeem opnieuw op. Je hoeft daarna niet te activeren.

Ja dat is dus het probleem. Ik kan niet in de veilige modus komen, want dan start hij weer opnieuw op:confused:

Dat weet ik. Recovery Console kun je op de computer installeren, wanneer alles nog goed werkt tenminste, of direct vanaf de CDRom van Windows gebruiken. Een eventuele herstelinstallatie werkt ook vanaf de CDRom.

Heb je enig idee waarmee dit probleem begonnen is? Kan bijvoorbeeld de schijf beschadigd zijn door onderbreking van de stroom of waren er lees en schrijffouten, dan zou je het beste een schijfcontrole kunnen doen. Heb je reden om aan te nemen dat software besmet was dan kan je de schijf mogelijk nog scannen met een virusscanner. In dergelijke omstandigheden heb je een bootdisk nodig. In het geval dat het niet te duiden is en verder niets helpt zul je een herstelinstallatie moeten doen. Daarom geef ik je daar meteen maar informatie over. Veel succes bromacer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan