Windows XP start dan weer wel \ dan weer niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark19

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2008
Berichten
470
Een pc met Windows XP start soms wel en soms niet op.
Op het moment dat hij wel opnieuw opstart, loopt ie tot het bureaublad maar laadt niet alle programma's zoals Anti-spyware remover. Hij start dan weer opnieuw op voordat hij alle programma's heeft geladen.

Soms blijft hij ook telkens aan het opstarten en komt hij niet eens tot het bureaubladscherm.

Die enkele keer dat hij wel opstart tot het bureauscherm en ik tracht op systeemherstel op te starten, volgt er in eerte instantie geen reactie, waarna ineens uit het niets de pc wederom opgestart wordt.
Ook veilige modus is niet toegankelijk. Na kiezen van veilige modus verschijnt in eerste instantie eerst het windows logo, gevolgd door een zwart scherm met knippperende cusror in de linker bovenhoek.

Het heeft er alle schijn van dat er een driver dwars ligt, maar hoe krijg ik die verwijderd?
(het systeem heeft overigens enige dagen geleden nog probleemloos gefunctioneerd en er zijn in de tussentijd geen nieuwe drivers geïnstalleerd.

Ik heb tevens m.b.v. een Hiren's boot CD de harddisk ge-checked, waar een fouten op aangetroffen zijn.

Ik heb overigens géén windows herstel cd in mijn bezit, maar alleen de installatie cd Windows XP Pro.



Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Bij voorbaat ontzettend bedankt voor uw reactie \ advies !!

Mvrgr. Mark
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie Dorado !!!

Ik heb de harddisk momenteel als slave aan een andere pc gehangen aangezien de pc bleef opstarten. Nu kan ik hem tenminste extern benaderen en heb de opdracht chkdsk /f /r momenteel succesvol lopen.

Kan ik de andere opdrachten die jij adviseert ook op de haddisk zoals ik hem nu heb lopen uit laten voeren of moet ie dan weer in zijn originele pc terug geplaatst worden?


Ik houd je op de hoogte van de vorderingen.

Nogmaals bedankt !!

Grtz. Mark
 
Mark19 zei:
Kan ik de andere opdrachten die jij adviseert ook op de haddisk zoals ik hem nu heb lopen uit laten voeren of moet ie dan weer in zijn originele pc terug geplaatst worden?
Ja, dat kan idd bij externe herkenning & benadering..;)
 
Ik zou nu hij er toch uit.is de gegevens backupen hoor..dan raak je niets.kwijt
 
Jij ook bewdankt voor je advies pcexpert !! Heb ik meteen gedaan.

Hé Dorado. Ik heb jou advies opgevolgd maar kan alleen het comando chkdsk uitvoeren zodra ik de harddisk als slave aan een werkend systeem heb gehangen dus... heb ik de harddsik maar weer terug geplaatst in de pc waar hij uit kwam en deze opgestart met de Windows XP cd. Alleen... krijg ik nergens de optie R(epareren)

Op het moment dat hij vraagt wat er moet gebeuren en op welke partitie, heb ik alleen de keuze in C (in een niet-gepartitioneerde partitie installeren, of D de geselecteerde partitie verwijderen, of enter -> Windows XP in de geselecteerde partitie installeren.

Waar krijg jij bij opstarten vanaf cd de R(eparatie) optie als ik vragen mag?

Mvrgr. Mark
 
Ok, als je de computer vanaf de XP-CD opstart, begint die eerst met het laden van bestanden, & als dat klaar is krijg je een blauw scherm met de opties:

Enter - Windows installeren
"R" - Windows repareren met de Herstel Console
F3 - Afsluiten

Verder lijkt het me handig om als Windows het weer even doet, via Start, RechterMuisKlik op Deze computer, Eigenschappen, tabblad Geavanceerd, Opstart- en herstelinstellingen, onder Systeemfouten het vakje De computer automatisch opnieuw opstarten UIT te vinken. OK, Toepassen, OK.
Volgende keer dat Windows de mist in gaat, blijft het BSoD (Blue Screen of Death) op het scherm staan & kan je de foutmelding plus bugcheck noteren.
 
Bedankt voor je reactie TheKnight.
Daar had ik nog niet aan gedacht maar da's ook een goede tip want dan weet ik iig wat de boosdoener is.
Wat ook vreemd is is dat de pc (meestal) als ie koud is normaal opstart en na 5 min. gedraaid te hebben begint het gedoe pas.
Ik heb de kast al open gemaakt en de fan en koelblok op de processor schoon geblazen (was nagenoeg niet vervuild) en ook een tafelventilator in de kast laten blazen (in geval het een temperatuurprobleem mocht zijn) maar ook dit mocht niet baten.

Ik houd jullie op de hoogte !!

Nogmaals bedankt !!
 
Mensen,

Het is me gelukt om die ene keer dat het systeem wel opstarte om het vinkje bij " opstarten bij foutmelding " uit te vinken.
Daarna het systeem weer opnieuw opgestart en kreeg telkens een blauw scherm met de melding
" BAD_SYSTEM_CONFIG_INFO "

Hoe krijg ik bovengenoemde storing weer hersteld?

Ik krijg bij het opstarten via XP cd schijfje geen mogelijk om met R te repareren.
 
Hoi MikZjegger,

Bedankt voor jou reactie.

Op de link in jou berichtje schrijft Microsoft dat het waarschijnlijk aan defect geheugen ligt.. zou natuurlijk kunnen want de pc is toch al zo'n 8 jaar oud. Vreemd is overigens wel dat hij gisteravond telkens met dit bericht kwam, en ik hem vanmorgen gewoon op kon starten nadat ik de geheugenmodules er even uit en weer terug geplaatst had. Ik heb toen een reserve back-up gemaakt (wat overigens ook prima lukte en de pc was nog redelijk snel ook) en nadat ik 'm weer opgestart had (en de pc dus op temperatuur was) kreeg ik hem weer niet opgestart en wederom het blauwe scherm met dezelfde melding.
Ik heb een foto van het scherm gemaakt en deze bijgevoegd.

Mvrgr. Mark
 

Bijlagen

  • IMAG1490.jpg
    IMAG1490.jpg
    100,3 KB · Weergaven: 77
Ok, dit is je Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff559188(v=vs.85).aspx

Komt erop neer dat je register corrupt is, met name de System hive (%WINDIR%\System32\Config\System.). In dit geval vanwege de laatste parameter - 14C - het deel waar de wachtwoorden zijn opgeslagen (Vermoeden na snelle zoektocht).
Dit word veroorzaakt door foutieve handmatige ingrepen in het register, &/of foutief gebruik van "register-optimizers".

N.B: Zie eerst erratum in P.S!

Kijk even of je in de map %WINDIR%\System32\Config\ een bestand genaamd System.BAK heb staan. Zo ja, hernoem dan System. naar System.OLD, & Kopieer (niet Knippen) System.BAK naar System.

Herstart dan met F8 naar Veilige modus, & voer een Schijfcontrole uit, bovenste vakje AAN vinken. Herstart.

Lukt dat zo niet, dan zit er weinig anders op dan Windows te herinstalleren.

P.S. Erratum: Probeer eerst even op te starten met F8, & kies dan "last known good configuration" - Laatste bekende configuratie die goed werkte.
Sorry, even vergeten door overladen met informatie...
 
Laatst bewerkt:
Mensen,

Ik heb van alles geprobeert om mijn Windows XP weer aan de praat te krijgen, maar tevergeefs....
Dus had ik besloten om begin deze avond het originele cd schijfje van Windows XP Pro van mijn neef te lenen en dus de harddisk te formatteren.
In eerste instantie leek de installatie goed te verlopen totdat ik ineens weer een blauw scherm kreeg waar ik tevens een foto van bij heb gevoegd.
Nu snap ik er helemáál niets meer van....
Het lijkt net of niet Windows XP de veroorzaker van mijn klachten was maar mogelijk iets hardwarematigs..
Er is overigens niets hardwarematigs veranderd aan mijn pc.
Wie heeft de oplossing van dit probleem?

Bij voorbaat dank !!

Mvrgr. Mark
 

Bijlagen

  • IMAG1527.jpg
    IMAG1527.jpg
    95 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt:
Hardware kan ook stukgaan hoor, het feit dat je nog XP draait geeft al aan dat je hardware al wat ouder is.
Gemiddeld gaat een schijf b.v. 5 jaar mee en andere hardware is natuurlijk ook aan slijtage onderhevig.
Goed idee om je kast eens open te maken, schoonmaken/ontstoffen en verschillende hardwarecomponenten te testen.
Pc stofvrij maken voor beginners.

trek de stekker v.d. pc uit het stopcontact (of aan de achterkant v.d. pc)
ontlaad de statische spanning door de pc-kast vast te houden (beste is een blank gedeelte) en b.v. een waterkraan aan te raken.
maak de pc open
leg hem op z'n kant
voorzichtig met een schoon kwastje het koelblok en de ventilator (vasthouden) v.d. processor schoonmaken
(dat is de ventilator die op het moederbord zit)
alle andere stof op het moederbord en onderdelen voorzichtig losvegen, zet de pc rechtop en verwijder met het kwastje de stof die evt. achterblijft van het moederbord en zuig met de stofzuiger (lage stand) het stof v.d. bodem op.
Evt. de ventilator v.d. voeding (aan de achterkant) schoonmaken en stof wegzuigen.
De onderzijde v.d. voorkant waar meestal de verse lucht aangezogen wordt, schoonmaken/uitzuigen (evt. frontpaneel verwijderen).
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan