Windows XP start niet meer op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tinus_budel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2006
Zoals de titel al zegt me pc start nie meer op,
Hij blijft hangen bij het Windows Xp schermpje met dat laadbalkje eronder.
Ik heb al vanalles geprobeerd :
Veilige modus opstarten en Systeem Herstel werkt niet
Met windows cd opstarten en dan repareren met chkdsk /r /p en dat werkt ook niet
Bios gereset ook dat werkt niet
Ik zou bijgod nie weten waar 't aan ligt, heb recentelijk ook niks geinstalleerd gehad....
Ik zette gewoon me pc aan en hij blijft hangen :confused:

Tis btw een originele windows xp pro met SP2

Iemand enig idee wa ik nog zou kunnen proberen???

hey tinus,

je pc opstarten met windows xp cd en dan reparen.
daar kies je dan fixboot of fix mbr.

maar eerst zou ik met een win98se bootdiskette opstarten en dan
fdisk /mbr doen
dan enter
dan zie je waarschijnlijk weer C:/>
het lijkt dan alsof deze niks heeft gedaan maar hij heeft de master boot record gemaakt en dan opnieuw starten.

groeten
visha

Als eerste nu je boot.ini controleren. Veilige modus, rechtsklikken op Mijn computer, dan Geavanceerd, dan onderste van de drie knoppen Instellingen, dan knop Bewerken. Kladblok opent zich met tekstregels. Geef die tekst hier door, met de vermelding hoeveel harde schijven/partities je systeem heeft.

Edit: dat was tegelijk!

Dit is me boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Ik heb 3 schijven erin zitten 2 op IDE en 1 op SATA, en 1 van de de schijven die op IDE zit heeft 2 partities

Tinus_budel zei:
Ik heb 3 schijven erin zitten 2 op IDE en 1 op SATA, en 1 van de de schijven die op IDE zit heeft 2 partities
Die tekst van je boot.ini is helemaal goed, ervan uitgaande dat Windows XP op die IDE-schijf met de twee partities staat. Is dat zo? En wanneer is die SATA-schijf er ingekomen? Voor of na de installatie van Windows XP?

Klopt XP staat op schijf aangesloten via IDE en SATA schijf is er voor de installatie van XP ingekomen...

Vind het hele gebeuren maar een beetje vreemd, start spontaan niet meer op:confused:

Tinus_budel zei:
en SATA schijf is er voor de installatie van XP ingekomen...
We gaan toch even in de BIOS kijken. Ik moet wat "tasten" maar zoek een menu in je BIOS met een naam als "Advanced".

Als je daar in bent, zoek iets zoals "Drive configuration". Als daar ergens een regel in voorkomt met "SATA RAID controllers Enabled" verander dat dan in "Disabled".

Zie je een vermelding in de trant van "(PCI?) IDE controller Disabled" verander die dan in "Enabled". Save en exit. Hoe gaat het nu met opstarten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan