windows xp start niet op, ook niet via cdrom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Baafs

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2007
Berichten
7
Als ik mijn laptop aanzet komt er het zwarte scherm met knipperend streepje. Opstarten in de veilige modus gaat niet. Ik kan alleen nog in de bios via F2.
Uiteindelijk gekozen om via de installatie-cdrom windows xp te laten herstellen, maar hij start de cdrom niet.
De bootvolgorde heb ik gewijzigd, cdrom staat nu bovenaan. Ik hoor wel de cdrom "aanslaan", hij gaat dus draaien, maar verder gebeurt er niets. Ook toetsen indrukken tijdens dat draaien van de cdrom laat hem niet starten.Mijn laptop heeft geen floppydrive en er staat geen USB bij de boot-opties. De installatie-cdrom heb ik onlangs nog gebruikt op een andere laptop.
Het probleem is onstaan nadat ik na het afsluiten zag dat hij uit zichzelf wat bleef downloaden/upgraden, wat kon ik niet zien. Dat duurde een minuutje, toen sloeg hij uit. De volgende dag startte hij niet meer op.
Wie heeft er tips???
 
De bootvolgorde heb ik gewijzigd, cdrom staat nu bovenaan.
1.Het je het bios afgesloten met Save & Exit om de wijziging op te slaan.
er staat geen USB bij de boot-opties.
2.Dat betekent niet altijd,dat die mogelijkheid niet aanwezig is,bij mij moest ik eerst
m'n usb-stick plaatsen,voordat ik de usb boot kon instellen ;)
De installatie-cdrom heb ik onlangs nog gebruikt op een andere laptop.
3.Heb je de cd daar laten booten,of heb je hem in Windows gebruikt.

Greetz
 
Bedankt voor je reaktie.
1. Ja gewoon save en exit gedaan, hij staat nu ook bovenaan.
2.Nee, ook met de usb-stick erin staat er geen mogelijkheid bij, dit staat er:
CD/DVD
FDD (maar die zit er fysiek dus niet op)
+HDD
LAN
3. De CD is goed, net nog gecontroleerd op een andere pc.
Thx
 
Tja, bij een computerwinkeltje hier in de buurt heb ik gevraagd of ze konden proberen om de cd op te starten, en dat lukte op een normale manier. Hij werd in de la gestopt en begon te draaien, het blauwe scherm kwam waaruit keuzes gemaakt konden worden. Op die pc draaide windows gewoon. Ze hebben niet in de bios de boot volgorde veranderd...
 
Tja, bij een computerwinkeltje hier in de buurt heb ik gevraagd of ze konden proberen om de cd op te starten, en dat lukte op een normale manier. Hij werd in de la gestopt en begon te draaien, het blauwe scherm kwam waaruit keuzes gemaakt konden worden.
Ik heb het idee,of eigelijk meer de hoop,dat deze cd niet "bootable" is,want als hij wel bootable is heb je pas echt een probleem ;)

Kijk,er is een wezenlijk verschil tussen een gewone opstart,of de cd laten booten.

Het eerste plaatje geeft een opstart in Windows weer en het 2e als de PC opnieuw wordt opgestart met de cd in de drive.

Zoals je ziet zijn beide schermen blauw,dus de opm. " het blauwe scherm kwam waaruit keuzes gemaakt konden worden" maakt mij niets wijzer,begrijp je.

Om e.ea. zeker te maken,haal even deze iso-file op,rand die op cd,oe hem in de drive en start vervolgens de PC op.

http://www.thecomputerparamedic.com/files/rc.iso

Je krijgt dan hopelijk wel het juiste scherm te zien.Als dit laatste klopt,dan hoor ik dat wel en kan ik je misschien verder helpen.

Je weet hoe een iso te branden?Als image of beeld bestand,dus niet middels slepen.
 

Bijlagen

  • opstart.GIF
    opstart.GIF
    41,7 KB · Weergaven: 28
  • bootable.gif
    bootable.gif
    6,9 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Op het blauwe scherm waren de keuzemogelijkheden van het 2e plaatje te zien, dus met de repair keuze. Maar volgens mij zag de interface eruit als het 1e plaatje (met het windows symbool etc.)...
Op onze 2e laptop kan ik geen cd's branden, dus daar kan ik niet mee verder. Ik durf de cd ook niet in deze nog werkende laptop uit te proberen, als het fout gaat heb ik geen contact meer met de "buitenwereld" we wonen nl in Vietnam. Ik zou wel een bootable windows cd kunnen lenen van datzelfde winkeltje.
Ik ben bang dat de cd wel bootable is, dan zit het probleem dus in een andere hoek.
 
Ik durf de cd ook niet in deze nog werkende laptop uit te proberen, als het fout gaat heb ik geen contact meer met de "buitenwereld" we wonen nl in Vietnam.
Als je de cd alleen laat opstarten kan er helemaal niets misgaan,je geeft tenslotte geen commando's in ;)
Ik zou wel een bootable windows cd kunnen lenen van datzelfde winkeltje.
Dat zou ik dan zeker doen,dan weet je of het aan de cd ligt,maar aan de andere kant kun je daar ook even vragen,of zij willen controleren of jouw cd wel echt bootable is.
 
Als je de cd alleen laat opstarten kan er helemaal niets misgaan,je geeft tenslotte geen commando's in ;)
Moet ik dan eerst in de bios de bootvolgorde veranderen? want anders start hij toch in windows op?

Dat zou ik dan zeker doen,dan weet je of het aan de cd ligt,maar aan de andere kant kun je daar ook even vragen,of zij willen controleren of jouw cd wel echt bootable is.
Tis hier 6 uur later dus ik kan daar pas morgenochtend weer naar toe.
 
In verband met een onverhoopt slecht contact,kun je proberen de CDdrive uit de laptop te halen,als dat mogelijk is i.v.m. een kliksysteem,en dan weer terugplaatsen.
 
Ik heb de laptop maar weggebracht naar een reparateur, het motortje van de diskdrive was kapot en is gemaakt en toen kon windows gerepareerd worden. Alle bestanden behouden. De reden van de crash is onduidelijk. Hij is er wel 8 uur mee bezig geweest. Kostte me 10 dollar, tja da's weer een voordeel van Vietnam...:cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan