Windows XP start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcdemarie

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2004
Berichten
61
Ik heb een computer en van de ene op de andere dag wil deze niet meer opstarten. Zodra ik de computer aanzet gaat heel even een ventilator draaien, dan zie ik het Intel logo en komt de volgende melding:

"Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is bescgadigd of niet kan worden gevonden:
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

U kunt proberen om dit bestand te repararen door Windows Setup te starten vanaf de originele CD-rom met installatiebestanden. Kies 'R' in het eerste scherm om de reparatieprocedure te starten."

Vervolgens heb ik bovenstaand dus gedaan, maar dan kom ik in een MS-DOS omgeving waar ik geen raad mee weet. Weet iemand wat ik dan moet doen/typen?

Omdat dit niet direct lukte wilde ik dan maar Windows opnieuw installeren, maar tijdens herinstallatie werd de melding gegeven dat het bestand setupdd.sys beschadigd o.i.d. is. Kan iemand mij aangeven wat een logische volgende stap is om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor de reactie.
 
Niet zoveel goede ervaringen met de repair console, dus ik ga meteen naar de herinstallatie ;)

Het is wel even van belang dat we de exacte foutmelding krijgen. Het verschil tussen beschadigd, niet te kopieren of niet te vinden, kan namelijk resulteren in een andere oplossing.

Wanneer verschijnt de foutmelding precies?
Krijg je bij een volgende poging een dezelfde melding bij hetzelfde bestand?
Heb je de hd geformatteerd voor je ging herinstalleren?
 
off topic
@D2Freak
Ik heb begrepen dat bij een herinstallatie,data ongemoeid gelaten dient te blijven.

Toch is mijn ervaring anders,ik heb een aantal malen geconstateerd dat er data op andere partities verdwenen was :confused:
Of ben ik nu in de war met "systeemherstel" in Windows?

Vandaar toch maar even onderstaande info.

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Het bestand System is een onderdeel van het register.

Bekijk de oplossing (voor een volgende keer,je hebt nu,wellicht onnodig,een herstelinstallatie geprobeerd uit te voeren) van Lange Pier eens.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=250458

Greetz
 
Laatst bewerkt:
off topic
@D2Freak
Ik heb begrepen dat bij een herinstallatie,data ongemoeid gelaten dient te blijven.

Toch is mijn ervaring anders,ik heb een aantal malen geconstateerd dat er data op andere partities verdwenen was :confused:
Of ben ik nu in de war met "systeemherstel" in Windows?

Ik durf bovenstaande tegen te spreken. Bij een installatie van windows met goed werkende hardware, worden geen andere partities aangesproken (tenzij je daar de installatiebestanden hebt staan natuurlijk).
Maar ik vraag me alleen af hoe je erbij komt dat bij een herinstallatie data ongemoeid dient te blijven? daar gaat het toch helemaal niet over? of zie ik iets helemaal over het hoofd?
 
Ik vind herinstallatie een nogal drastische ingreep,vanwege het feit dat je kans op data verlies kunt hebben naar mijn idee,vandaar mijn reactie.

Het gaat weliswaar niet over data verlies,maar dat wil nog niet zeggen dat het niet belangrijk kan zijn ;)

En verder leek mij de info over het register wel ook wel terzake doende,dus heb ik gemeend er goed aan te doen dit zo te plaatsen.

Greetz
 
Ter aanvulling wat Microsoft heeft te melden over herinstallatie.

Onder het kopje "Voordat u een interne upgrade uitvoert"

"Bij het opnieuw installeren, herstellen of upgraden van Windows XP gaan er mogelijk gegevens of programma-instellingen verloren"

http://support.microsoft.com/kb/315341/nl

Of TS dit risico wil lopen is nog maar de vraag.Ik ben van mening dat je,wanneer je iemand een herinstallatie voorstelt,die dan wel op enig risico moet wijzen.

Greetz
 
Hmm misschien heb jij het topic dan anders gelezen als ik.

TS geeft in de startpost aan zelf al acties te hebben ondernomen voor het herinstalleren van de pc. Ik stel dus geen herinstallatie voor, maar vraag waar de fout zit bij het herinstalleren.

Verder ben ik het wel met je eens dat iemand gewezen moet worden op de eventuele gevaren van een mogelijke actie, maar zover was ik nog niet ;)
 
Laatst bewerkt:
off topic
TS geeft in de startpost aan zelf al acties te hebben ondernomen voor het herinstalleren van de pc. Ik stel dus geen herinstallatie voor, maar vraag waar de fout zit bij het herinstalleren.
Daar heb je zeker gelijk in,mijn fout :eek:

Waarschijnlijk was deze opm.teveel blijven hangen.
Niet zoveel goede ervaringen met de repair console, dus ik ga meteen naar de herinstallatie

Greetz
 
Geen probleem, ik maak ook fouten en dan vind ik het terecht als ik erop gewezen word. Dat houd me scherp ;) iig bedankt!
 
Even een antwoord op de eerste vraag:

Ik wil dus Windows installeren, maar kan al geen partities kiezen, want die worden niet zichtbaar gemaakt. Als ik dan op ENTER druk komt er een foutmelding en dat windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Hij geeft dan de volgende STOP foutcode op:
*** STOP: 0x0000008E (0x0000005x, 0x8081c799, 0xf806b778, 0x00000000)

Kun je hier wat mee?

In ieder geval bedankt voor de reactie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan