Windows XP tweemaal verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepermuntje

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2001
Ik heb wat zitten rommelen op mijn pc. Partitie (D) erbij gemaakt en verder nog wat geexperimenteerd met de installatie cdrom's van XP. Het gevolg is nu dat ik op de C-partitie zowel XP Home Edition als XP Professional heb staan. Op de D-schijf staat XP Pro.
Mijn vraag is nu: hoe verwijder ik die beide XP Pro versies, zodat alleen Home edition overblijft? Via software in het configuratiescherm lukt het niet. Daar staat alleen Norton Systemworks. Verder is er nog niets geinstalleerd.
In Program files staan nog wel alle mappen van programma's, maar die wil ik eigenlijk ook weg hebben. Het zijn namelijk alleen de restanten omdat ik XP een aantal keren opnieuw heb geinstalleerd. Die restanten kan ik dus niet via software verwijderen, maar hoe dan wel? Gewoon maar deleten? Ik weet wel dat het niet verstandig is, maar toch.

Krijg je een bootmenu als je je pc opstart ?
Zoja kies dan voor vorig beturingssysteem op C: en daar kan je onder software wel Pro verwijderen als het goed is !

Geplaatst door bartb112
Krijg je een bootmenu als je je pc opstart ?
Zoja kies dan voor vorig beturingssysteem op C: en daar kan je onder software wel Pro verwijderen als het goed is !

Ik krijg wel een bootmenu, maar:
- De XP pro versie die op C staat, wil niet echt. Als je die opstart, dan blijft hij bij het bureaublad hangen (wanneer je met de muis op start klikt zie je alleen het zandlopertje als cursor, verder niks)
- XP op D werk wel, maar bij software staat daar ook helemaal niks.

Heb je verder nog belangrijke dingen op je pc staan ??

Zonee start je pc op met je xp cd en doen dan gewoon de instalatie opnieuw en maak de keuzen dat je eerst wil formateren !

Geplaatst door bartb112
Heb je verder nog belangrijke dingen op je pc staan ??

Zonee start je pc op met je xp cd en doen dan gewoon de instalatie opnieuw en maak de keuzen dat je eerst wil formateren !

Ik ben op zich niet vies van een format, want met mijn nieuwe XP installaties zijn de problemen niet opgelost (Norton autoprotect is niet meer te enablen, en meer). Ik wil echter wel mijn eigen documenten op D laten staan. Dat was ook de reden om er een partitie bij te maken.
Hoe geef je ook al weer aan dat je eerst wil formatteren? Vanochtend heb ik gezien dat hij het soms wel vraagt en soms niet.

Bij een voledige installatie vraagt hij erom !! maar kan je je pc wel booten met de cd zoja dan zou ik eerst een bootdiskette maken van win98 te downloaden op www.bootdisk.com en handmatig de partities formatteren ga op a: staan kies dan format c: en voor d format d: dan ben je alles zeker weten kwijt herstart dan je pc met de cdrom !!

Ok, maar als hij het vraagt, hoeft het toch niet met een bootdisk? Dan doet de cdrom die format toch?
De Recovery cd van mijn pc kan wel vanaf cdrom booten. Dat vraag hij.
De XP Pro cdrom doet dat niet. Maar ik ga toch voor de Home edition. Later upgrade ik wel naar pro.

Wat ik dus al vermoedde is gebeurd:
- Bij opstarten met '98 bootdisk zegt hij 'invalid drive specification' als ik via A: format c: doe.
- Toen maar met de recovery geprobeerd. Die vraagt alleen op welke partitie ik XP wil hebben. Ik kies voor C. Gevolg: hij installeert nog een keer XP, zonder format.

XP staat inmiddels dus 4 x op mijn pc.
Is er een andere manier, zodat format c wel werkt?

Die c: is trouwens NFTS, dus dan kan ik die niet in dos benaderen. Of wel?

Laatst bewerkt:
type je wel onder a: format c: Je hebt wel de bootdisk gedownload bij bootdisk.com en dan de win98 met cd ondersteuning ??
Want daar staat zekers te weten format bij op !
En dat bestand je start je en dan vraagt hij om een diskette die stop je erin en dan maakt hij de opstartdiskette !!!

Geplaatst door bartb112
type je wel onder a: format c: Je hebt wel de bootdisk gedownload bij bootdisk.com en dan de win98 met cd ondersteuning ??
Want daar staat zekers te weten format bij op !
En dat bestand je start je en dan vraagt hij om een diskette die stop je erin en dan maakt hij de opstartdiskette !!!

Bootdisk is van bootdisk.com. Heeft cdrom ondersteuning en ik heb ook via A: format c: gedaan. Toch vreemd dat het niet gaat. Zou het kunnen omdat het een nfts partitie is? Daar heb ik op dit forum iets over gelezen.

Ja daar ligt het aan !! want DOS kan niet werken met nfts ! je kan wel de nfts partie verwijderen als je dat zou willen maar hoe dat werkt weet ik niet daar moet je ff voor zoeken in het forum !
Maar je zei dat je een hertstel cd van je pc hebt kan je hem daar niet mee formatteren ?

Geplaatst door bartb112
Maar je zei dat je een hertstel cd van je pc hebt kan je hem daar niet mee formatteren ?

Nee, helaas niet. Die herstel cd heet gewoon 'recovery cd', maar is niks meer dan gewoon Windows XP Home. Je zou hem bij wijze van spreke op elke pc kunnen installeren.
Ik had gelezen dat je met Partition Magic van NFTS naar FAT32 kan. Dat ga ik eens uitzoeken hoe dat moet.

Net met PM de partities omgezet.

Alles is voorspoedig verlopen. Bootdisk werkt nu wel, nadat ik met Partition Magic de c- en d-schijf heb omgezet naar Fat32. XP home is ook geinstalleerd.

Ik heb alleen XP van de d-schijf handmatig verwijderd. Is niet verstandig, weet ik. Maar zou het echt kwaad kunnen? Die partitie gebruik ik toch alleen maar voor mijn documenten, mp3's en films. Ik wilde die d-partitie absoluut niet formatteren en op een andere manier verwijderen lukte niet.

En Mario en Bart bedankt voor jullie hulp.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan