Windows XP upgraden naar welk besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjaakspaak1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 apr 2014
Hallo! :)

Zoals jullie wellicht weten wordt Windows XP vandaag niet meer voorzien van updates, dus ik wil mijn XP graag upgraden. Ik ga spoedig een nieuwe computer kopen, maar wil mijn huidige PC blijven gebruiken op mijn werkplek en dus upgraden naar bijvoorbeeld Windows 7.

Ik denk echter dat mijn pc te traag is om dat vloeiend te kunnen laten lopen, dus wellicht is Vista een betere optie. Een upgrade zou fijn zijn, maar ik denk dat niet kan met mijn versie van XP. Een schone installatie waarbij ik mijn hele computer moet leeg halen is dan ook geen probleem. Ik kan back-ups maken van al mijn bestanden en noemenswaardige software installatie programma's heb ik ook nog.

Dit zijn de specificaties van mijn pc:

• Windows XP Professional (versie 2002, Service Pack 3)
  • Intel Core 2 Quad CPU
  • Q8400 @ 2,66 GHz
  • Kloksnelheid: 2,66 GHz - 3,25 GB
  • Grootte harde schijf: 931 GB
  • Het is een 32-bit PC

Ik heb een upgrade advisor van Microsoft zelf gebruikt, maar hier wordt ik niet veel wijzer van. Dit geeft alleen aan welke programma's niet meer compatible zijn, maar niet of de boel ook (al dan niet iets minder) vloeiend zal blijven lopen.

Wie kan mij vertellen wat wijsheid is? Ik hoor het graag! :)

Groeten,

Frank

Denk dat dat geen probleem hoeft te zijn.
Belangrijker is dat je hardware compatible moet zijn.

Dankjewel jackall!

Qua hardware heb ik niet zoveel spannends. Een externe M-Audio Fast Track Pro geluidskaart en een simpele Canon printer van 3 jaar oud. Gok je dat dit problemen zal opleveren?

En raadt jij Windows 7 of Vista aan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frank hier een hele waslijst van mogelijkheden en onmogelijkheden. Het is even wat leesvoer maar dan weet je wel wat je mag en kunt doen. Laat eens weten hoe het je verging. Klikje en succes. Ik zou dan zelf voor windows 7 gaan of 8.1

win 7 heeft wat mij betreft de voorkeur boven vista, qua systeemeisen zijn deze gelijk. Dat is het probleem niet.
Wat betreft de printer en die audiokaart had de upgradeadvisor je meer kunnen vertellen. Zal slechts een driver kunnen zijn, indien nodig werken de vistadrivers ook onder windows 7.
Wil je meer zekerheid kijk dan bij microsoft in de windows 7 hardwarecompatibilitylist voor deze twee apparaten wat betreft de ondersteuning en of bij de fabrikanten.
Als microsoft zelf zegt geen ondersteunde hardware wil niet persé zeggen dat het niet gaat werken.

Bedankt voor jullie goede tips!

Ik ga een licentie voor Windows 7 kopen bij Bol. Ben er alleen nog niet helemaal uit of ik voor de Home Edition of Professional moet gaan. Ik gebruik mijn computer voornamelijk om muziek op te maken en te klooien met allerlei audio programma's, maar zie bij de vergelijkende lijstjes nou niet echt baanbrekende verschillen tussen de 2 versies wat dat aangaat. Of hebben jullie nog een doorslaggevende tip? ;)

Voor datgene wat jij ermee gaat doen heb je meer dan voldoende aan de Home versie. Scheelt weer in de prijs ook.
Ik draai hier op een bijna vergelijkbare configuratie als de uwe met win 7 ultimate, en dat draait hier enorm lekker moet ik zeggen.

ik denk dat je beter kunt kiezen voor windows 8.1, want windows 8,1 is veel sneller met opstarten als windows 7.

Wanneer je er zorgt dat de XP-pc alleen verbonden is met het lokale netwerk en niet met het internet dan zou je zelfs probleemloos onder XP kunnen blijven werken.

@gast0158, dan is het nog steeds beter om geen xp meer te gebruiken, want andere computers in het netwerk die zijn geïnfecteerd met een virus, kunnen dan nog steeds een virus op de xp pc zetten. En als je een usb-stick op de computer aansluit waarop dat een virus staat, dan kan de xp pc nog steeds een virus krijgen.

Dat is ook zo ben hier helemaal mee eens met 2x dennis 12 dan he. Gewoon Xp weg ermee. Het is niet anders. :p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan