Windows XP van IDE naar SATA schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roekie

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2003
Berichten
95
Hallo allemaal !
Ik heb momenteel een 80gb IDE schijf en ga er een Seagate Barracuda 250gb SATA schijf bijkopen !
Is het mogelijk om het hele besturingssysteem (Windows XP) over te zetten naar de nieuwe schijf zodat dat de opstartschijf word ?
Ik wil namelijk mijn oude IDE schijf eruit halen !!

Roekie
 
Het zou inprincipe met Norton Ghost kunnen, alleen weet ik niet of je van de SATA schijf kunt opstarten. Je moet namelijk met een schone installatie van Windows XP op een SATA schijf, tijdens de setup op F6 drukken om de SATA-driver te installeren.
 
Ik heb windows xp ook op een SATA schijf staan, maar volgens mij nooit op F6 hoeven drukken tijdens setup.
 
Geplaatst door Sauria
Ik heb windows xp ook op een SATA schijf staan, maar volgens mij nooit op F6 hoeven drukken tijdens setup.
Ik weet niet beter, dan dat je op F6 moet drukken in het begin van de setup om SCSI/RAID drivers te installeren. Heronder valt ook SATA. Voor zover ik weet herkend anders de setup de hardeschijf niet.
Er is momenteel ook een topic gaande hierover:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=220058
 
Hallo Lex

Wat Sauria zegt klopt.

Heb voor de zekeheid nog even van CD geboot met mijn Albatron. Er zijn dus nu nieuwere borden met een nieuw bios dat direct de Sata herkend als IDE 3 & 4

Eric.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad ook een SATA driver op de cd van mijn moederbord staan, maar nog nooit gebruikt / nodig gehad. Zoals Eric al zegt worden de 2 SATA aansluitingen herkend als IDE3 en IDE4 en zijn dus zichtbaar voor de setup van windows xp.
 
Dus

Als TS zijn Sata drive in zijn bios kan zien zal het waarschijnlijk zonder een nieuwe setup lukken.

Ik zelf zou toch altijd een nieuwe setup doen om dat ik schijven dynamisch wil maken [zeker bij een 250 gig, wil ik niet gebonden zijn aan de letters van het alfabet en een maximum van 4 partities.], maar dit terzijde.

Eric.

P.S. je kunt in XP alles gewoon overzetten na een nieuw install (als ik goed ben ingelicht).
 
Laatst bewerkt:
Onafhankelijk van of je de installatie in zijn geheel over kunt zetten of niet zou ik ook kiezen voor een nieuwe setup.
 
Re: Hallo Lex

Geplaatst door Eric_Daleboudt
Heb voor de zekeheid nog even van CD geboot met mijn Albatron. Er zijn dus nu nieuwere borden met een nieuw bios dat direct de Sata herkend als IDE 3 & 4
Bij mij wordt door het Bios ook "IDE" 3 & 4 herkend, maar toch moet ik de SATA driver tijdens de setup laten laden/installeren.(F6)

Persoonlijk zou ook ik voor een schone installatie kiezen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan