windows xp wilt niet meer opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumif1

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2007
Hallo,

Ik heb een pc met daarbij een Aluminium KF-21 HDD Mobile rack. Nu wilde ik van harde schijf wisselen, dus pc uitgeschakeld ene eruit, andere erin, en toen ik me pc weer opstartte kreeg ik de melding: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AN PRESS ENTER. Echter, hij bleef de foutmelding geven terwijl de windows xp schijf erin zat.

Ik ben er inmiddels achter dat het niet uitmaakt welke van de 2 schijven ik in de bay doe, bij beide wilt hij de cd niet lezen. Als ik geen van tweeën erin doe, wilt de windows-cd wel opstarten en kan ik ook gewoon me C-schijf zien(die zit standaard intern erin, hoort niet bij die andere 2). Ik heb echter niks aan de windowsinstallatie veranderd dus ik vind het nogal vreemd dat de pc ineens niet meer wilt opstarten.

Alle schijven worden wel herkend in de BIOS.

Liefst zou ik het weer werkend krijgen zonder windows xp opnieuw te hoeven installeren. Iemand toevallig een idee of dit op een manier mogelijk is?

Het gaat trouwens om de xp home edition.

EDIT: Ik zie dat ik per ongeluk in het verkeerde subforum heb geplaatst, zou deze verplaatst kunnen worden door een mod?

Laatst bewerkt:
Beste schumif1,

Ik heb je vraag verplaatst van Tips & Handleidingen naar Hardware > Harddisk.
Tips & Handleidingen is niet de plaats voor vragen.

Succes met je vraag :thumb:

Misschien zou de vraag beter bij de sectie windows xp passen, maar dat maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit denk ik.

Hoi !

Wat jij wilt kan niet, tenminste als ik het goed begrijp.
Een HDD met daarop een OS kun je niet wisselen, d.w.z. dan start je PC niet meer op.

Heb je je OS op een andere, vaste HDD staan, duik dan even in je bios en pas de regels voor de HDD-volgorde aan; dus de HDD met het OS als eerste.

Greetz,

Harry.

Hoi,

het zit zo, er zit standaard intern 1 schijf in, waar windows op geïnstalleerd staat. Daarnaast heb ik dan die 2 schijven die in dat mobiele rack geplaatst kunnen worden. Die had ik omgewisseld, maar ook na terugwisselen wilde er dus vrij weinig gebeuren. Bootvolgorde staat goed dacht ik, zal ik morgen nog even checken.

Hoi !

Bootvolorde is niet hetzelfde als HDD-volgorde !

Greetz,

Harry.

Oke ik heb even in de bios gekeken, en bij de Hard Disk Boot Priority staat de HDD met os erop bovenaan, het is alleen wel de slave schijf(de verwisselbare is dus master), maakt dat nog uit?

Hmm,

bij bootcfg /scan krijg ik de volgende foutmelding: ''kan de schijven niet controleren op installaties van Windows. Deze fout wordt mogelijk veroorzaakt door een beschadigd bestandssysteem dat controle door bootcfg verhindert. Gebruik chdsk als u schijffouten wilt opsporen.'' Hierdoor kan ik nu dus ook de boot.ini niet aanpassen.

Gelijk maar even chdsk gedaan, geeft aan dat het een of meerdere fouten op het volume heeft gevonden.

Wat ook raar is, ik heb niet C:\WINDOWS staan, maar alleen C:\. Dit komt doordat er geen windows installatie gevonden wordt?

Begin nu toch te twijfelen of windows niet op die andere schijf ge�nstalleerd staat, wat natuurlijk uiterst onhandig zou zijn, zeker ook omdat ik dus niet in de herstelconsole kan komen met die schijf aan, omdat de boot failure melding dan steeds blijft komen, en de cd niet wilt booten.

Hoi !

Er staat dus inderdaad geen Windows op de C-schijf, anders wordt die wel gevonden via de herstel-console !

Dus je weet wat je te doen staat;draai eerst wel even chkdsk /r om schijffouten te verhelpen.

Greetz,

Harry.

Greetz,

Harry.

Goed nieuws,

geheel tegen mijn verwachting in stond windows niet op de interne schijf, maar op de 'externe', dus stond de harde schijf volgorde wel gedelijk verkeerd waardoor de pc niet op wilde starten. Omgewisseld en nu doet alles het gewoon weer als vanouds :D

Dank aan Harry Snor voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan