Windows XP ziet HDD2 niet, data weg?!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kimo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kimo

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2007
Beste mensen,

Afgelopen 2 maanden ging het qua computergebeuren helemaal mis. Om erg lang verhaal korter te maken...
In Windows XP Pro NL kreeg ik een ernstige kritieke foutmelding. Daar herstelde de pc van, leek het. Geen probleem dacht ik. Echter, op een gegeven moment startte de pc niet meer naar behoren op en uiteindelijk kwam ik niet meer in Windows. Kreeg vaak foutmeldingen en blauwe schermen. Dit werd een serieuze zaak :(.
Na een hoop tijd kwijt te zijn om het probleem te achterhalen en te kijken wat er nog te redden viel, bleek dat het moederbord het niet overleefd heeft (PC spec. voor).
Zodoende kwam de nieuwe configuratie er. Ander mobo, mem en cpu (PC spec. na). Alles leek goed te gaan, maar helaas. Mijn XP Pro NL slipstream cd bleek niet te werken, dus uiteindelijk XP Pro EN erop gezet (ander verhaal).
Uiteindelijk was de computer opnieuw geinstalleerd op HDD1, nu een partitie van 20gb. Overig 60gb geformateerd... dus alle data op die schijf weg (HDD1). Dat deed zeer, want die schijf stond bijna vol met handige data, maar hier kon ik nog overheen komen. Eerst zag 'Deze Computer' alleen de HDD1 partitie van 20gb. Via rechtermuisklik op 'Deze Computer' pictogram op bureaublad --> Beheer (Manage) --> Schijfbeheer, heb ik toen die overige 60gb geformateerd.
Nu komt het werkelijk probleem. De HDD2 van 160 gb (back-up o.a. met essentiele data zoals schoolwerk, maar ook persoonlijke data) ziet de computer in eerste instantie dus ook niet (Deze Computer). Echter, wel bij Schijfbeheer. Bij schijfbeheer heb ik naast eigenschappen de optie om de HDD2 te formateren, maar dat wil ik dus niet. Ik wil/moet die data hebben.
(Detail: Bij het installeren van XP Pro EN zag ik bij het kiezen van de schijf waar XP moest op staan het volgende staan bij de HDD2 van 160gb; 'Niet gepartitioneerde ruimte' (zo ongeveer).)
Er is verder niks met de schijf gebeurd qua partitie maken of formateren.
Dus de grote vraag is... hoe kan dat en hoe kan ik ervoor zorgen dat XP mijn HDD weer ziet en de data weer terug kan halen? Mijn data kan toch niet zomaar weg zijn?
Graag jullie hulp, want ik ben ten einde raad. Bij voorbaat dank!

PC specificaties voor:
- CPU: Pentium 4 socket 478, 3.2Ghz
- MEM: 1 gb DDR400 (2x512mb)
- MOBO: Asus P4P800-E
- HDD1: Maxtor 80gb sata met molexaansluiting(verdeeld: partitie 10gb en 70gb). 10gb staat XP op en overig data op 5gb na.
- HDD2: Maxtor 160gb sata met molexaansluiting(niet verdeeld). Mijn Back-Up schijf, op 15gb vol met data!
- MSI 7800GT 256mb
- Audigy2 ZS Platinum Pro geluidskaart
- Chieftec 360 Watt voeding
- Windows XP Pro NL

PC specificaties na:
- CPU: Pentium 4 socket 775, 3.0Ghz
- MEM: 2 gb DDR400 (2x1gb)
- MOBO: Asrock 775i65G
- HDD1: Maxtor 80gb sata met molexaansluiting(verdeeld: partitie 20gb en 60gb)
- HDD2: Maxtor 160gb sata met molexaansluiting(niet verdeeld)
- Audigy2 ZS Platinum Pro geluidskaart (ziet XP niet, ander verhaal)
- ATI Radeon 9200SE (om de voeding te ontzien)
- Chieftec 360 Watt voeding
- Windows XP Pro EN

PS: De HDD in een andere pc hangen is (nog) niet echt een optie, aangezien er geen andere pc is met een sata aansluiting. Dus dat kan ik pas proberen als ik een pc met sata aansluiting tot me beschikking heb.

Vraagje:

Hoe waren je schijven geformateerd? fat32 of ntfs? bij de eerste pc en hoe is dat nu?

Ik denk namelijk dat je eerste pc ntfs geformateerd was en je pc nu fat32 en dan kan die inderdaad de partities die ntfs geformateerd zijn niet lezen.

Start Verwisselbare media (Start -> Uitvoeren -> ntmsmgr.msc)

Zoek je apparaat daar op in Media. Rechtklik erop, kies Eigenschappen, en kies Medium Inschakelen. (zie bijlage van deze link).

NB: NIET kiezen voor Beschikbaar maken of andere opties bij het rechtsklikken, uitsluitend Eigenschappen kiezen. Met Beschikbaar maken wordt je schijf/memory-stick/memor-kaart namelijk gewist!!
Ga ook niet aan de slag met de labels die er staan vermeld. Dus uitsluitend kiezen voor Medium Inschakelen.

Zie je de optie Medium Inschakelen niet, rechtsklik dan in een ander gebied van Verwisselbare Opslag op je externe harde schijf, en rechtsklik daar. Goede kans is bijvoorbeeld Bibliotheken en ergens onder Mediagroepen.

NB2: Ga ook niet het medium verplaatsen van de ene naar de andere mediagroep. Ook dan loop je het risico dat de schijf wordt geleegd.

Kijk maar hoever je hiermee komt.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Vraagje:

Hoe waren je schijven geformateerd? fat32 of ntfs? bij de eerste pc en hoe is dat nu?

Ik denk namelijk dat je eerste pc ntfs geformateerd was en je pc nu fat32 en dan kan die inderdaad de partities die ntfs geformateerd zijn niet lezen.

Sorry Petje, maar XP kan beide formaten aan, onafhankelijk hoe je harde schijf/partitie waar XP op geïnstalleerd is geformatteerd is.

Wel kan het zijn dat (zodra de partities van de externe harddisk 'gezien' worden door XP) dat niet bij de data gekomen kan worden op ntfs-partities, omdat de rechthebbende in de nieuwe XP niet bekend is. Dan moet je eigenaar worden van de inhoud van de partitie. Zie hier hoe je eigenaar kunt worden van de inhoud van een schijf/partitie.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Nog iets anders dat je proberen kunt:
Start Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> Diskmgmt.msc).
Maak het beeld maximaal.
Doe Beeld -> Boven -> Schijvenlijst

Kijk of externe hdd in het bovenste deelvenster wordt getoond en welke status die heeft.
Als die off-line staat genoteerd erop rechtsklikken en kiezen voor Inschakelen (of zoiets).
Als het goed is doet dat hetzelfde als mijn Verwisselbare Media - instructie.

Tijs.

Hmmz, je zou maar zo eens gelijk kunnen hebben. Was een beetje vroeg wakker vandaag, en ik val nu een beetje inslaap geloof ik........:o

reactie petje11

Beide schijven zijn naar mijn idee NTFS, zeker HDD1, want daar staat een frisse XP op.

Nog iets anders dat je proberen kunt:
Start Schijfbeheer (Start -> Uitvoeren -> Diskmgmt.msc).
Maak het beeld maximaal.
Doe Beeld -> Boven -> Schijvenlijst

Kijk of externe hdd in het bovenste deelvenster wordt getoond en welke status die heeft.
Als die off-line staat genoteerd erop rechtsklikken en kiezen voor Inschakelen (of zoiets).
Als het goed is doet dat hetzelfde als mijn Verwisselbare Media - instructie.

Tijs.

De tweede hdd (160gb Maxtor, type 6Y160M0) is GEEN externe hdd. Ik heb gekeken naar wat je had gezegd, alleen na rechtermuisklik op Media zag ik geen eigenschappen staan! Daarnaast is volgens mij het medium al ingeschakeld.
Als ik in schijfbeheer rechtermuiklik doe, krijg ik 3 opties:
- New Partition
- Properties
- Help

Doe ik iets fout? (zal een afb. uploaden)

Zou beginnen met screenshots te maken mocht je de schijven via schijfbeheer niet kunt importeren, met TestDisk en PTEDIT32.

Ook zou je ondertussen Acronis Disk Director Suite kunnen zoeken, wel een werkende versie.:)

Misschien helpt deze afb.?!

Bijlagen

• HDD afb.4.JPG
    HDD afb.4.JPG
    97,5 KB · Weergaven: 27
Zou beginnen met screenshots te maken mocht je de schijven via schijfbeheer niet kunt importeren, met TestDisk en PTEDIT32.

Ook zou je ondertussen Acronis Disk Director Suite kunnen zoeken, wel een werkende versie.:)

Moet helaas weg, morgen vroeg op en laat thuis. Meer ideeen zijn welkom. Ik zal zo snel mogelijk de ideeen uitvoeren. Hier nog een afb. Alvast bedankt! :thumb:

Bijlagen

• HDD afb.3.JPG
    HDD afb.3.JPG
    63,5 KB · Weergaven: 26
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan