windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Targa55

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
PC is van mij kennis. Ik snap niet! Ik was altijd goed installeren en nu deze PC niet!
CD rom is origineel windows XP.
Ik heb al harddisk op andere PC formateren!
Harddisk zet ik weer terug in PC.
cd rom windows XP in station.
Opstarten PC
er staat: windows XP prof setup.
druk op enter als u windows XO nu wilt installeren.
enter
Ik ga akkoord F8 indrukken.
er komt weer
er staat: windows XP prof setup.
druk op enter als u windows XO nu wilt installeren.
enter
dan weer Ik ga akkoord F8 indrukken.

Wat maak ik fout?

Lijkt mij dat XP problemen heeft met het detecteren van de harddisk(s).

a. Eerste wat je moet doen is ervoor zorgen een XP installatiecd te gebruiken waar (minstens) SP2 in is geïntegreerd. SP3 mag natuurlijk ook. Dit omdat oudere versies van XP geen grote schijven aankunnen.
Of SP2 of SP3 is geïntegreerd hoort op de CD te staan, maar kan ook nagekeken worden door op de schijf te kijken of de bestanden WIN51IP.SP2 en/of WIN51IP.SP3 in de hoofdmap staan van de CD.
b. XP heeft (bijna) geen drivers voor SATA controllers standaard aan boord en weinig SCSI/RAID controller drivers. Dus die SATA/SCSI/RAID drivers moeten reeds in de CDP geïntegreerd zijn als je geen IDE schijven gebruikt. Je zult die waarschijnlijk dus eerst moeten integreren, want ik neem aan dat je nu een SATA schijf probeert te gebruiken om XP op te installeren.
Dergelijke drivers (in jouw geval: Text-based drivers, want nodig tijdens het tekst-gedeelte van de installatie) zijn herkenbaar aan een TXTSETUP.OEM bestand i.c.m. met een *.sys bestand en een *.inf bestand. Ga dus op zoek naar die Text-based driver voor de SATA harddiskcontroller van jouw moederbord.

De integratie-acties van a. en b. kunnen in 1x gerealiseerd worden m.b.v. nLite

Succes,

Tijs.

Maar ik was net station C: formateren.
Dan kun ik nu niet verder met origineel cd rom windows XP?

Ik begrijp je niet meer: In je startposting zeg je toch duidelijk dat je niet verder komt dan dat F8 scherm. Nu schrijf je over formatteren van C:.

Vertel je ons zojuist dat het formatteren van C: vanuit de XP installatie wel lukt of praat je nu over het formatteren van de harde vanuit een reeds werkende Windows (bijv. op een pc waar je jouw schijf extra aangesloten hebt)?

Tijs.

Verder blijven gewoon mijn suggesties staan uit mijn eerste posting:
a. Zonder SP2 of SP3 is er géén ondersteuning voor grote harde schijven/partities (groter dan 130 Gigabyte).
b. [Als het een SATA schijf betreft] Zonder de juiste text-based drivers geïntegreerd gaat de harde schijf niet gevonden worden tijdens de installatie van XP.

Succes ermee,

Tijs.

ja, ikw as de hardschijf op andere computer formateren.
Omdat PC kunt station C: niet open.
Daarom doe ik andere computer formateren!
daarna zet ik de hardschijf weer terug. daarna kun ik niet instaleren.
Ik denk PC is door?

Klopt?

Ik verwijs gewoon weer terug naar mijn vorige posting en naar mijn eerste posting: De harde schijf gaat door XP installatie niet gevonden worden doordat die:
a. óf te groot is (indien geen SP2 of SP3 geïntegreerd)
b. óf een SATA schijf is waar XP niet mee kan omgaan als er niet extra de text-based SATA harddiskcontroller-drivers in de XP installatie-software geïntegreerd zijn.

Tijs.

Ok, dan zou alleen het verhaal over SP2 en SP3 gelden. Richt je daar dan op.

Overigens zou het ook kunnen zijn dat het een versie van XP is die niet gebruikt kan worden voor een nieuwe installatie. Dus bijv. een upgrade-versie van XP, een unattended OEM-versie van XP etc.
Doe eens als bijlage, ingepakt in een .ZIP bestand, de bestanden SETUPP.INI én WINNT.SIF (als die laatste bestaat, setupp.ini bestaat altijd) die je vindt in de i386 map van de XP CD.

Tijs.

20 GB IDE schijven worden door alle versies van XP ondersteund.

Dan blijft alleen over (wat mij betreft) dat de XP CD niet gebruikt kan worden voor een nieuwe installatie. Dus bijv. een upgrade-versie van XP, een unattended OEM-versie van XP etc.
Doe eens als bijlage, ingepakt in een .ZIP bestand, de bestanden SETUPP.INI én WINNT.SIF (als die laatste bestaat, setupp.ini bestaat altijd) die je vindt in de i386 map van de XP CD.

Tijs.

Afhankelijk van de leeftijd van het machintje en de hardware die erop zit kan het zijn dat je nog ATA133 drivers moet laden. daarvoor geld het SATA antwoord van dnties ook nog steeds. dan heb je eveneens de textbased ATA drivers nodig (promise had een serie van vervelende controllers)

Om dat uit te sluiten is het van ook belang om te weten wat voor hardware je hebt.
Wat voor moederbord zit er in de machine (merk en type)
Zit de HDD aangesloten op een insteekkaart of rechtstreeks op het moederbord?
Als hij op een instekkaart zit horen we daar ook graag het merk en het type van

Maar beantwoord iig alle vragen van dnties en lever die bestandjes aan

Laatst bewerkt:
Klopt, PC is nu al 9 jaar oud en merk is Medion.
Pentium 4

Maar er was al 3 jaar goed geweest!
Mij kennis is per ongeluk station C: te vol installeren geweest!

Ik denk mij kennis kunt beter een nieuw PC kopen?

Dat is interessant dat de PC een Medion is en 9 jaar oud maar dat was niet het antwoord op de vragen van dnties en mij

Mocht je iets niet in de vragen van mij en dnties snappen horen we dat graag maar zonder de correcte antwoorden kunnen we niet heel veel troubleshooten.....

Ik bedank jullie toch voor een moeite.
Het was wel een beetje ingewikkeld.
Daarom geef ik op!

Omdat ik ben doof en ik kun een beetje moeilijk woord lezen!

alvast bedank jullie!

Mag ik toch nog even iets zeggen? Ik zie namelijk dat niemand hier het woord slipstreamen heeft gebruikt! Misschien zou je het daarmee kunnen proberen.

Het is niet zo heel erg moeilijk: Je download nlite. En laad de cd vervolgens in. In dat programma kun je de hele setup (incl. drivers) veranderen, updates toevoegen/verwijderen, drivers laten mee installeren etc.

Misschien kun je daar iets mee!

En anders ligt het misschien aan de cd (of dvd), en dan zou je (het mag officieel niet, maar als het niet anders kan zou je het kunnen proberen) ergens op internet de installatie cd van Windows XP pro kunnen downloaden (illegaal dus) en het vervolgens met de juiste key kunnen registreren... (tenzij er een stikkertje van Microsoft op de kast zit, dan zou je dit programma na installatie moeten gebruiken...)

Ik hoop dat dit je niet nog verwarrender maakt...

mr32 :cool:

@mr32: Slipstreamen is wel degelijk aan bod gekomen (ik heb het "integreren" genoemd, omdat slipstreamen een term is die niet iedereen begrijpt). En ja, ook nLite is genoemd om text-based drivers en (evt.) SP2 of SP3 te integreren.

@Targa55: Het is niet mijn gewoonte om zo snel op te geven. Natuurlijk staat je vrij om dat zelf wél te doen, maar er zijn een paar simpele vragen gesteld, die je makkelijk kunt beantwoorden voor ons:
a. Wat staat er in SETUPP.INI in de map i386 van de CD? Is gewoon te dubbelklikken en er staan maar een paar regels in die je kunt kopiëren en dan plakken in je volgende posting. Het gaat vooral om de laatste regel die begint met "Pid="
b. Wat is het serienummer van de Medion pc? Moet op de sticker staan op de systeemkast. Noem desnoods alles wat er staat op die sticker.
c. Heb je de harde schijf aangesloten op het moederbord via een (brede) kabel? En er ook voor gezorgd dat die schijf voeding krijgt?
d. De harde schijf moet ook in de BIOS gezien worden. Als je de pc opstart, zie je dan een overzichtscherm (dat je met de Pause knop tijdelijk kunt 'stilzetten') waar die 20 Gb schijf genoemd wordt?

Nogmaals: Als je er helemaal mee wilt stoppen, dan kan dat. Geef dat dan nog 1x aan. Indien je toch nog wilt proberen, probeer dan vragen a. t/m d. te beantwoorden, desnoods met iemand anders erbij.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan