Windows ziet externe schijven wel, maar wijst geen driveletter toe

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Hallo,

Ik heb sinds een paar weken een vreemd probleem op mijn windows 7 (64 bit) pc.
Als ik een externe (USB) harddisk aansluit, dan ziet windows dat wel, maar wijst geen driveletter meer toe.
Ik moet dan handmatig via schijfbeheer een letter toewijzen. Dit geldt niet voor één schijf maar voor verschillende externe harddisks die ik heb.

Heeft iemand een idee waar dit zo ineens vandaan kan komen? De schijven zijn overigens 100% en als ik een letter toewijs dan kan ik ze gewoon gebruiken tot ze verwijderd worden.
 
Toch nog eens overwegen. Rechtsklik op Deze Computer, dan Beheren, dan Schijfbeheer.


Hopelijk wordt die externe drive daar vermeld. Rechtsklik op die drive, dan "driveletter en paden wijzigen" en geef hem dan een leuke letter, bijvoorbeeld een Z of een Y, in iedergeval een ludieke letter.

Wat brengt dat.

En je weet het he, je moet die dingen toch altijd veilig verwijderen en er niet zo maar uittrekken, al doen sommige dat helemaal niet. Maar beter van wel
 
Laatst bewerkt:
Klopt. Ik doe dat nu ook steeds via schijfbeheer. Daar staat hij gewoon en ik kan zonder problemen een letter toewijzen. Alleen als de schijf eruit is en later weer wordt aangesloten, dan is die letter weer weg, ook als ik hem veilig verwijder. Net of die gegevens niet worden opgeslagen. Ik heb dat zowel bij mijn 500 GB verbatim USB als mijn 1 TB WD usb.
 
Je zou de USB controllers kunnen deïnstalleren en rebooten, dan windows ze zelf laten installeren en weer rebooten, hopelijk worden de drivers opnieuw geïnitialiseerd.

Miss dat ook dit tooltje iets kan betekenen
http://www.wenovo.com/freeware/usb-disks-access-manager-freeware.php

Of een systeemherstel overwegen indien die er nog is van voor die tijd.

Vraag mij altijd af wat er is geïnstalleerd waardoor zo'n probleem ontstaat.
 
Ik ben even verder gaan zoeken en kwam uit in het register bij HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices
Die stond helemaal vol met allerlei vermeldingen en ooit gebruikte usb devices, waarschijnlijk uit een ver verleden, die daar niet meer weggaan.

Ik heb daar alles verwijderd behalve de \Dosdevices en daarna gereboot. Harde schijf werd nu weer normaal herkend, zij het dat Windows 7 kennelijk bij het toewijzen van een driveletter, geen rekening houdt met bestaande netwerkshares en dus (in dit geval) een letter toewees die al in gebruik was voor een netwerkshare naar mijn NAS.

Ik heb nu de letter nogmaals handmatig aangepast naar een vrije letter en het lijkt nu in ieder geval te werken, maar ik hou het nog even in de gaten.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. :thumb:
 
oke dat is netjes zeg, kijken of het zo blijft, dus toch een ludieke letter toegewezen. :D
 
Inmiddels een paar dagen verder en het opschonen van HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices lijkt inderdaad de oplossing te zijn.
Waarschijnlijk is dit ontstaan doordat ik regelmatig backups maak voor mensen waarvan ik de pc moet opschonen en daarvoor een USB harddisk Bay gebruik. Deze verwijzingen lijken allemaal letters in te nemen in de registry en deze worden kennelijk niet meer verwijderd, waardoor je op gegeven moment, zonder het te weten, geen vrije letters meer hebt.

Schijf wordt nu onmiddellijk weer herkend als ik hem aansluit.

Case closed. :D Allemaal nogmaals bedankt. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan