windows10 versus e-reader Kobo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Egbert12345

Gebruiker
Lid geworden
13 dec 2010
Berichten
496
Beste forummers,

Al enige tijd heb ik e-reader van het merk Kobo en kon met behulp van verkenner de e-books beheren (dat ging altijd goed op mijn desktop en laptop).
Vorige week is er een nieuwe (zeer uitgebreide) update geweest van Windows 10 en nu wordt de e-reader niet meer herkent. Dat het aan Windows moet liggen lijkt mij wel duidelijk, want ik heb nog een tweede laptop waar die update niet op is geinstalleerd en die werkt probleemloos.
Ik heb via apparaatbeheer de installatie van het stuurprogramma verwijderd en via het tabblad Actie het opnieuw geinstalleerd. Helaas zonder succes. Windows blijft de e-reader als een of andere externe schijf signaleren en wil die alleen maar formatteren. Is dat iets wat jullie herkennen? m.vr.gr. Egbert
 
Ik heb 1x goed nieuws voor je en 1x minder goed nieuws.
Toen ik je vraag las ben ik naar boven gerend en heb onze 2 readers gepakt, 1 Sony en ...... je raadt het al........ 1 Kobo.

Het goede nieuws is dat het niet persé (voor 100%) aan de update van Win 10 hoeft te liggen, want de Sony reader wordt nog altijd door mijn 2 laptops (die beiden zijn voorzien van de 'grote' update) herkend en is volledig 'benaderbaar', ic. de inhoud wordt in de Windows verkenner weergegeven. De Kobo echter wordt weliswaar door beide laptops wel herkend, alleen direct na de herkenning 'gillen' beide laptops dat de reader moet worden geformatteerd alvorens ermee verder te kunnen in de Windows verkenner. Identieke situatie als bij jou dus.

Hieruit kunnen we weinig anders opmaken dan dat de grote Win 10 update een rol speelt, maar dat de software van Kobo ook een oorzaak van het probleem is, anders zou het bij die Sony e-reader ook mis moeten zijn gegaan, toch?

Ik ga eens even verder snuffelen op het w w w want daar worden we niet vrolijk van!!!

Update : en hier : klik worden nog veel minder vrolijk van,.......... lotgenoten.
 
Laatst bewerkt:
Dank gast0225, ik heb het probleem nu ook even bij Kobo voorgelegd. Als ik hier hoor, dan laat ik het weten.
gr Egbert
 
Hallo gast0225, dit antwoord kreeg ik van Kobo: "U heeft contact met ons opgenomen over uw Ereader dat geen contact maakt met uw computer na het updaten van de nieuwe versie van Windows 10. Dit is een bekend probleem en word aan gewerkt.". Ik heb nog wat aanvullende technische gegevens moeten doorgeven en wacht op antwoord. m.vr.gr Egbert
 
dolle pret,

ik meende ook bij Kobo de boel maar wat te moeten prikkelen en heb dus ook een mail gestuurd. Ik kreeg het volgende antwoord:

Response By Email (JUDE B) (08/10/2016 02:16 PM)
Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw contactverzoek bij de Ra***en Kobo klantendienst. We helpen u graag verder.

U heeft contact met ons opgenomen over uw ereader dat niet verbonden wordt met uw computer na het updaten van Windows 10 versie 1607.

Het spijt ons zeer voor het ongemak, wij zijn op de hoogte van deze probleem.
Helaas het probleem ligt bij de Window nieuwe update en willen wij graag u vragen om de volgende informaties.

1- Windows built nummer
2- Windows software specifiecaties

Hebben we hiermee voldoende ondersteuning aangeboden? In afwachting van uw reactie verblijven wij.

Indien u nog vragen heeft, kunt u op deze email antwoorden. U kunt ook de helpfunctie op http://nl.kobo.com/help raadplegen of contact opnemen met het Koboteam: http://kobo-nl.frontlinesvc.com/app/questionNL

Uw referentienummer: 160809-001377
Met vriendelijke groeten,
Het Ra***en Koboteam
Auto-Response By (Administrator) (08/09/2016 05:10 PM)
Bedankt voor uw bericht aan de Kobo Helpdesk. Met dit antwoord bevestigen wij de ontvangst van uw mail. U kunt anticiperen op een antwoord binnen 24-48 uur.
Customer By CSS Email (afzender) (08/09/2016 05:10 PM)


Verschillen met jouw mail zijn dat Kobo hier een deel van de schuld bij Microsoft legt én ze geven aan mij niet aan dat Kobo een oplossing probeert te vinden.

Ik had trouwens onderstaande mail naar ze verstuurd:

LS,

Op het internet begint op de diverse forums langzaam het probleem met Kobo readers en de compatibiliteit met de zojuist verschenen Windows 10 Anniversary edition Tsunami vormen aan te nemen.

Ook hier bij mij wordt na connecting met een computer de Kobo weliswaar herkend, maar vervolgens ‘zegt’ Windows dat de usb-schijf (lees : de aangesloten Kobo) eerst dient te worden geformatteerd alvorens deze gebruikt / gelezen kan worden.

Op een 2e E-reader hier thuis, een Sony, is dit probleem niet aanwezig. Het is dus kennelijk niet een typisch Windows 10 Anniversary probleem, maar een ‘gedeeld’ probleem tussen enerzijds Kobo en anderzijds Windows 10 Anniversary edition.

Ik hoop en verwacht dat Kobo snel met een oplossing komt?
 
Laatst bewerkt:
Jou e-mail komt overeen met die ik heb gehad. We wachten maar af (kunnen niets anders doen). Gelukkig heb ik nog een laptop waar niet de laatste update op is geinstalleerd en kan ik de reader nog beheren. In ieder geval bedankt voor jou inspanningen. gr Egbert
 
Er werden mij weer een aantal technische vragen gesteld door Kobo over "mijn" computer. Ik heb hen gevraagd enerzijds de vragen duidelijker te stellen en ook gevraagd waarom het specifiek over mijn computer gaat en gerefereerd aan de e-mail die jij hebt gestuurd ('tsunami etc"). Zojuist ontving ik onderstaand bericht en we wachten maar weer af. Groet Egbert

===============================================
Hartelijk dank voor uw contactverzoek bij de Ra***en Kobo klantendienst.

We vragen al onze klanten om deze informatie zodat wij het probleem vast kunnen stellen. Het is inderdaad tussen Ra***en Kobo en Microsoft.

Inmiddels hebben wij nieuws van de technische afdeling en de informatie niet meer nodig. Uw kunt in mid/eind September een update verwachten op de eReader. Tot die tijd raden wij uw aan te synchroniseren via WiFi.

Indien u nog vragen heeft, kunt u op deze email antwoorden. U kunt ook de helpfunctie op http://nl.kobo.com/help raadplegen of contact opnemen met het Koboteam: http://kobo-nl.frontlinesvc.com/app/questionNL

Uw referentienummer: xxxxxxxxxxx

Met vriendelijke groeten,
Het Ra***en Koboteam
 
Mooi om te lezen, bedankt! We gaan het beleven in september.

Volgens mij lezen ze bij Kobo de mailtjes ook niet echt GOED. Het probleem bestaat niet uit het niet herkennen van de Kobo in Windows 10, want dát gaat wel prima, het probleem is dat Win 10 meent dat de Kobo (disk) eerst geformatteerd moet worden alvorens die te gebruiken is, kortom, in de verkenner wordt de Kobo niet weergegeven.

Ik had gelukkig nog een derde machine hier thuis (een stokoud netbookje) waarop een 'oude' versie van Windows 10 en daar doet de Kobo het nog prima op. Daar dit oude netbookje op zolder lag en niet meer gebruikt werd, maar heel snel de wifi uitgeschakeld zodat het ding zichzelf niet kan updaten naar de Anniversary edition.
 
Geldt voor mij ook (die oude PC). Zo zie je maar, de oude beestjes niet snel afdanken :)

We gaan het beleven, wel slecht dat het een maand gaat duren.

gr Egbert
 
Probleem opgelost. Ik heb het www een beetje in de gaten gehouden en ondanks het feit dat Kobo nog (steeds) niets op zijn website vermeldt, vond ik diverse berichten die melding maakten van het feit dat de (automatische) Windows update KB3176934 van 24-08-2016 het probleem zou hebben opgelost.

Even gecheckt of ik die update had (vanzelfsprekend bleek ik die te hebben, want Windows automatisch updaten heb ik niet uitgeschakeld staan) en vervolgens de Kobo aangekoppeld. Hij wordt herkend en in de Windows verkenner worden keurig netjes weer alle mapjes aangegeven.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt gast0225 voor je bericht. Ik had nog niet gecheckt, want Kobo had verteld dat naar verwachting medio/eind september het zou zijn opgelost, maar het werkt inderdaad weer.
m.vr.gr Egbert
 
Ik had, gelet op mijn mailtje naar de Helpdesk van Kobo, eigenlijk wel verwacht dat Kobo na 24-08 een heel kort mailtje zouden hebben gestuurd dat na de betreffende Windows update het probleem zou zijn opgelost.
 
Ze zijn wat dat betreft niet echt servicegericht helaas, ook beantwoording van e-mails duurt relatief lang. Erg jammer, maar het is niet anders. Toch hebben de gezamenlijke acties (waaronder onze beide e-mails en kennelijk vele anderen?) gezorgd voor de oplossing. gr. Egbert
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan