Windows11 doet moeilijk met extern benaderen oude harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Berichten
925
Sindskort heb ik een nieuwe computer met Windows 11. Mijn oude computer was gecrasht, en ik probeerde de harde schijf uit die oude computer [die Windows 7 als besturingssysteem had] te benaderen met behulp van een fysiek tooltje dat ik al jaren heb (waarmee je interne harde schijven extern kunt uitlezen via een usb-poort). Gek genoeg lukte dat niet op mijn nieuwe computer (met W11), maar wel op mijn laptop (met Windows 10). Kan dat kloppen? En is er iets aan te doen?
Alvast bedankt voor je antwoord,
Ingmar
 
Dat zou gewoon moeten werken. Weet u zeker dat u hem ingeplugd heeft op een usb-poort?
Probeer anders eens een ander usb-ding, bijv een usb-stick, op die poort van win11 en kijk of dat wel of niet werkt.
 
Is de schijf wel met een schijfletter wel zichtbaar in de Verkenner? En kan toch niet benaderd worden?

Dat is een van de optie dat Win11 niet de rechten heeft om de schijf te benaderen.
Probeer deze 2 methodes eens:
  1. Dit is een video van Win10 maar in Win11 werkt het ook zo: zie video onderaan.
  2. Installeer de take-ownership tool, via de R-muis. Dat is een registeraanpassing om het eigendom van de schijf/mappen weer terug te krijgen. Vaak wordt het dan eigendom van de admin, maar je kunt dat zelf weer aanpassen, immers je kunt er weer bij.

Zelf de registerbestanden en het gebruik er van maken: https://www.windowscentral.com/how-take-ownership-files-using-right-click-context-menu-windows-10
Of downloaden:
Dit bestand is schoon: https://www.virustotal.com/gui/url/c3c4c527f25165443704f3540d70f2c40466e45243b39dc43ef021000bf0b51b
Of neem ze uit de zip uit de bijlage



  1. Om deze inhoud te bekijken, hebben we jouw toestemming nodig om cookies van derden te gebruiken.
    Voor meer gedetailleerde informatie, zie onze cookiespagina.
 

Bijlagen

  • Route99_take_ownership.zip
    679 bytes · Weergaven: 0
Bedankt srpchulp, ja ik heb verschillende usb-poorten geprobeerd en ze werken allemaal verder prima.

Route99: het is nog sterker. Ik kan de meeste mappen wel inzien en kopiëren, maar de map waar het mij om gaat (Users/ingmar/Desktop, waar de bestanden staan die ik nodig heb) uitgerekend niet, ook niet na rechtsklikken op die map en aangeven dat ik de administrator ben.
Je oplossingen onder 1) en 2) ga ik nog uitproberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan