Windows'95 installeren lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mulcoa

Verenigingslid
Lid geworden
30 jan 2001
Berichten
1.689
Ik wil win 95 installeren , ik heb een opstartdiskette en een schijf win 95, maar ik krijg het niet voor elkaar
wie helpt mij
 
Win 95

Niet iedereen is het met me eens maar indien je win 95 wil installeren dan heb je een Dos versie nodig.

De normale procedure die je moet volgen is:

Dos installeren - Cd rom drivers installeren - Windows setup gebruiken.

Grtz.
 
95

Ik heb even gekeken en zie in het scherm dos starting

versie 6.22
dus vlg mij al geinstalleerd, nu nog die cd rom drivers hoe controleer ik dat?
 
Cd rom drivers

Nu ben je dus weer hier :(

Je weet pas of je cd rom drivers zijn geladen als je hem kunt aanroepen.

Maw kun je bestanden op je win 95 cd rom benaderen?

Zo nee dan dan zijn die drivers dus niet geinstalleerd.

Suc6

ps.: blijf in dit topic met je reacties, het is anders niet te volgen voor anderen.
 
Zorg gewoon dat je een win98 (of winME)opstartdiskette van iemand kan lenen.
Start daar de pc mee op en kies dan voor 'opstarten MET cd-rom ondersteuning' dan de win95 cd-rom erin en installeren maar, niks geen dos of speciale cd-rom drivers installeren.
 
Win 95 installeren

indien je Dos 6.22 als basis gebruikt (al hebt in jou geval) dan heb je wel degelijk cd rom drivers nodig.

Die staan idd. ook op de bootflop van Win 98 en ME.

Die hoef je niet te lenen je kunt die ook downloaden bij www.bootdisk.com

Suc6
 
95

ja sorry hoor het ging even fout, nu blijf ik hier, ik heb een flop van win 98 maar vlg mij reageert ie daar niet op., gaat het nog even proberen.
even voor de duidelijkheid er zat geen cd rom speler in dus zullen de driver niet geinstalleerd zijn neem ik aan.?
 
Zat geen cd rom speler in.

Maar ik mag aannemen dat ie er nu wel in zit :confused: ?

Ik ga er voor het gemak maar vanuit omdat je anders weinig aan een win 95 cd rom hebt ;)

Ik heb al eens in een ander topic gezegd dat niet alle cd rom spelers werken met de cd rom drivers van Win 98 en ME.

In dat geval zul je die drivers moeten downloaden van de fabrikant van je cd rom speler.

Suc6
 
Nee, een dos driver zal je zelf moeten installeren maar windows heeft GEEN aparte driver nodig, vandaar start op met de win98 diskette enz.
Je moet nog wel even in de bios de boot volgorde controleren, die moet natuurlijk wel op A (floppy) als eerste staan.
 
Windows en cd rom driver

@Maestro12:

Volgens mij zijn we langs elkaar heen aan het praten.

Ik ga van de situatie uit dat ie DOS 6.22 wil behouden (handig op een oud Win95 systeem).

Je hebt gelijk als je er van uit gaat dat ie alleen win 95 wil gebruiken maar hij heeft dus DOS 6.22 al.

Idd. hij moet opstarten van de floppy dan zullen de cd rom drivers geinstalleerd worden (mits die cd rom speler zich door die drivers laat aansturen)

Dat is lang niet zeker en in dat geval heb je wel degelijk de drivers van de fabrikant nodig.

Ik heb wel eens meegemaakt dat een cd rom speler met geen mogelijkheid was aan te sturen met drivers van derden.

Ik hoop dat we nu op de zelfde golflengte zitten.

Met vriendelijke groet.
 
95

de cd rom speler zit er nu wel in, ( hi,hi ) maar met een opstartdiskette van 98 doet niks stop gewoon.

Ik ga de drivers maar even downloaden.

alvast bedankt.
 
Re: Windows en cd rom driver

Geplaatst door tron
@Maestro12:

Volgens mij zijn we langs elkaar heen aan het praten.

Ik ga van de situatie uit dat ie DOS 6.22 wil behouden (handig op een oud Win95 systeem).

Je hebt gelijk als je er van uit gaat dat ie alleen win 95 wil gebruiken maar hij heeft dus DOS 6.22 al.


Nee hoor, we zijn helemaal niet langs elkaar heen aan het praten, met win95 krijg je dos 7.0 kado, dus waarom nog 6.22, voor de eventuele commando's die niet meer in versie 7 zitten heb je op de win95 cd-rom altijd nog de map 'old ms-dos' zitten.
De cd-rom's die niet werken met de win98 diskette zijn hele oude cd-rom speler die b.v. op een geluidskaart of aparte interface kaart zitten aangesloten, daar zijn in principe maar drie versies van, de Sony, de Panasonic en de Toshiba, eventuele andere zijn daar afgeleide van (b.v. creative= panasonic)
 
CD rom driver, Win 95 en opstart flop

De cd-rom's die niet werken met de win98 diskette zijn hele oude cd-rom speler die b.v. op een geluidskaart of aparte interface kaart zitten aangesloten, daar zijn in principe maar drie versies van, de Sony, de Panasonic en de Toshiba, eventuele andere zijn daar afgeleide van (b.v. creative= panasonic)

En welke drivers heeft ie daarvoor nodig?


Nee hoor, we zijn helemaal niet langs elkaar heen aan het praten, met win95 krijg je dos 7.0 kado, dus waarom nog 6.22, voor de eventuele commando's die niet meer in versie 7 zitten heb je op de win95 cd-rom altijd nog de map 'old ms-dos' zitten.

Die werkt niet altijd even vlekkeloos als good old Dos 6.22

hij heeft dus blijkbaar geen baat bij de cd rom drivers van de win 98 opstart diskette en moet hij dus voor een alternatief kiezen.

Daarbij heeft ie al dos 6.22 en misschien ook een aantal programma's geinstalleerd die puur in die omgeving willen draaien.

Met die gedachte in mijn hoofd heb ik het advies gegeven om Dos 6.22 te behouden.

Je hebt gelijk als ie puur win 95 wil installeren.

Grtz.
 
Laten we even bij het begin beginnen.

-Welk besturings systeem stond erop en zou dit er nog op moeten staan?
-Wat is het merk en type cd-rom speler?
-Start de pc uberhaupt wel op van diskette?
 
95

Er stond win 95 op, nu niet meer, ik weet niet of hij opstarte van diskette
de cdrom speler die ik er in heb gezet is een philips uit en compaq computer model nr. CDD4401/71

maar hou het alsjeblieft een beetje eenvoudig, want zoveel verstand heb ik er niet van en graag stap voor stap.

alvast bedankt
 
Deze brander zou het gewoon moeten doen met de opstartdiskette van win98, als je deze brander echter in winXP wil gebruiken zou je een firmware upgrade moeten doen (maar je wilt 95 dus dat hoeft niet)

Zorg er dus voor dat in je bios de bootvolgorde op a:-c: komt te staan, hoe je in de bios komt is afhankelijk van je computer, meestal door op 'del' , 'f1', 'f10' te drukken tijdens het opstarten.
Hoe het verder staat in je bios is zo niet te zeggen (waarschijnlijk onder advanced bios setup), maar zorg er in elk geval voor dat de bootvolgorde op a: (floppy) en dan pas c: (ide) komt te staan.
 
95

Ik heb een opstart diskette van win 98, en dan geeft hij op een gegeven moment de melding device driver mscd0001 not found, voor zover ik weet is dat de driver van de cd rom....klopt toch

maar waar haal ik de mscdoo1 even snel vandaan? en als ik hem heb kan ik hem dan gewoon op die opstartdiskette er bij zetten.?

alvast bedankt


jan

kan ik hem niet even stiekem uit xp halen...?
 
95

Nou, het is nog steeds niet gelukt, Ik heb op driversguide gekeken en daar het model van de philips wel aangetroffen maar als de driver download kan ik het zip bestand niet openen.
wie kan mi verder helpen.?
 
Ik zal als ik straks thuis ben je ff de Win 98 bootdisk op FTP zetten, dan kun je m downen. (moderator: ik weet niet of dit legaal is?..) :confused:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan