WindowsImageBackup verwijderen? Advies m.b.t. Back-uppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VictorJansen

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2010
Goedemorgen,

Ik probeer een Back-up te maken van een aantal aanwezige mappen. Ik heb 2 interne harde schijven, een C schijf met 700gb en een D schijf met 300gb. De D schijf zit voor 99,99% vol, waarvan 236gb één WindowsImageBackup is en de overige 60 gb FileHistory.

Een nieuwe back-up maken lukt nu niet omdat deze schijf vol zit, maar een vorige versie verwijderen wil niet volgens het systeem gezien ik er minimaal één moet bewaren (van de WindowsImageBackup).

Wat is jullie advies m.b.t. Backuppen en hoe kan ik dit het best aanpakken? Ik heb nu het idee dat ik gebruikmaak van 2 (of 3) soorten Back-up en daarmee mijn hele D schijf vol heb gegooid.

Ik ben benieuwd!

Gr, Victor

Uit je verhaal begrijp ik dat je 1 fysieke HDD hebt van 1 Tb met daarop 2 partities, nl. C ( 700 Gb ) en D ( 300 Gb ).
Het is nooit een goed idee om een backup te maken op dezelfde fysieke schijf, als deze stuk gaat ben je alles kwijt, op welke partitie de backup staat doet dan niet ter zaken.
Een backup maak je altijd op een extern medium, hetzijn in een cloud-opslag, danwel op extern aangesloten opslag-media ( ext. server, usb ext. HDD, etc ).

Welke backup software gebruik je voor het maken van die backup en wat is de Windows-versie ?

Nu u dit zo opsomt bedenk ik me dat ik (volgens mij) twee harde schijven heb met elk x00gb.. Maar ik ben nu al een poosje aan het rondneuzen op m'n laptop naar informatie hierover, maar het wordt mij nergens duidelijk.

Misschien ook een domme vraag hoor, maar als ik in Deze PC kijk staat er "Lokale schijf (C: ) 408 GB van 698 GB beschikbaar" en "DATAPART1 (D: ) 3,82 MB van 698 GB beschikbaar". Denk ik dan te simpel dat ik volgens dit twee harde schijven moet hebben met elk 700 +- GB?

Voor back-ups gebruik ik gewoon de functie in Windows 10.

Plaats eens een Speccy-link naar het hardware-overzicht van de laptop..?
Dan wordt het snel genoeg duidelijk hoeveel schijven er zijn en hoe groot deze s /zijn..
Hoe:
Speccy-link hardware-overzicht : na installatie Speccy starten, wacht tot het openingsscherm alle onderdelen laat zien ( kan even duren ).
Klik dan op "Bestand"=> "Publiceer" => OK => bevestig en dan verschijnt de link naar het systeem-overzicht.

Laatst bewerkt:
Los van de idd. handge Speccy lijst is het imho 'onmogelijk' dat jouw systeem het jou verbiedt om een WindowsImageBackup te verwijderen. Ik vraag mij dan ook af of jij het wel over een systeemkopie hebt, of dat je het over een herstelpunt hebt.
Als je de verkenner opent en dan naar de systeembackup gaat (WindowsImageBackup) dan moet deze gewoon te verwijderen zijn.

Speccy link: http://speccy.piriform.com/results/vwntVXUlW4GpCShXsPnH8Ji
Inderdaad twee hardeschijven van 700GB (750GB op de afleverbon, gecheckt via E-mail)

Dan rest eigenlijk bij mij al de volgende vraag, hoe kan het dat hij aangeeft dat hij praktisch vol zit, ik maar voor maximaal 300GB aan info kan zien. Dan mis ik nog 400GB aan ruimte..

Overigens mijn Back-up kon ik niet verwijderen via het back-up menu omdat ik er maar één heb. Ik zou wel gewoon de gehele map kunnen verwijderen, maar ergens lijkt me dit niet helemaal je van het.

@VictorJansen : je moet een eventuele schijfimage ook gewoon via de verkenner verwijderen en niet via het backupmenu. Het verwijderen van die systeemkopie kan geen enkel kwaad. Je hebt dan alleen geen systeemkopie meer, maar da's geen probleem, je maakt gewoon een nieuwe.
Plaats idd. even de screendump zoals hiervoor gevraagd, want ik snap niet echt de restruimte van de schijven zoals jij die hierboven schrijft.

Laatst bewerkt:
Nu u dit zo opsomt bedenk ik me dat ik (volgens mij) twee harde schijven heb met elk x00gb.. Maar ik ben nu al een poosje aan het rondneuzen op m'n laptop naar informatie hierover, maar het wordt mij nergens duidelijk.

Misschien ook een domme vraag hoor, maar als ik in Deze PC kijk staat er "Lokale schijf (C: ) 408 GB van 698 GB beschikbaar" en "DATAPART1 (D: ) 3,82 MB van 698 GB beschikbaar". Denk ik dan te simpel dat ik
Je hebt idd. 2 fysieke schijven van (afgerond) 700 Gig. De C schijf heeft nog voldoende ruimte, ic. 408 Gig. Heel anders is dit met D, daar heb je slechts een enkele Mb over, kortom die zit tjokvol. Het verbaast mij zelfs dat Windows af en toe niet 'steigert' en jou bepaalde meldingen geeft omtrent die schijf, zeker als het een Data schijf betreft waarop bijvoorbeeld "Mijn Documenten" staat, dan had Windows allang een keer moeten protesteren.

Er kunnen meerdere redenen zijn dat je de inhoud van D niet volledig kunt zien qua mappen en bestanden structuur, maar als schijfbeheer 'zegt' dat 'ie vol dit, dan zit 'ie vol.
Je kunt natuurlijk handmatig op D klikken en per (hoofd) map eens kijken waar de Gb'tjes zijn gebleven.
Handig daarbij is dat je eerst verborgen mappen en bestanden weergeven toestaat.
Dat doe je door in de verkenner te klikken op tabblad Beeld, dan (rechtsboven in beeld) "Opties", dan "Map -en zoekopties wijzigen", dan Tabblad "Weergave" en tot slot scroll je naar beneden en plaats je een 'bolletje' bij "Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven".
Je sluit het scherm met "Ok" en kijk dan nog eens naar de mappen en bestanden op de D schijf.

Nu terug naar je probleem / vraag : begin met het in de verkenner verwijderen van de WindowsImageBackup. Ga vervolgens naar Windows backup en maak een nieuwe. Het heeft STERK de voorkeur om deze systeemkopie OOK op een externe hdd te bewaren. Je kunt 'm dus gerust op D maken, maar kopieer 'm daarna naar een externe hdd. E.e.a. in het kader van: 1 kopie is geen kopie!
Maak je trouwens aan het eind van het systeemkopieproces een systeemschijf (zoals Windows aan je vraagt) of beschik je over een officiële Windows DVD? Advies / tip : maak die systeemschijf (kost slechts 1 DVD'tje)

Enne, het gaat mij vanzelfsprekend niet aan: maar jij hebt wel érg veel Gig in gebruik op je beide schijven. Ik zou het als redelijk ver bovengemiddeld willen bestempelen. Heb je soms veel games / muziek / films / foto's op de schijven staan? (Nogmaals, het gaat mij natuurlijk niet aan)

Laatst bewerkt:
Met Treesize Free kun je heel eenvoudig zien in welke mappen de meeste data zit en deze eventueel opschonen..:thumb:

Laatst bewerkt:
Sinds gisteren krijg ik inderdaad die waarschuwingen, maar dat heeft er mee te maken dat ik gepoogd heb om een back-up te laten maken (vanuit Windows eigen optie). Ik had gehoopt dat hij die andere zou overschrijven, maar dat is niet gebeurd, waardoor hij nu inderdaad tjokvol zit.

Ik heb op de C schijf één map waar ik al mijn persoolijke spullen in heb, met een grootte van 145 GB (films, muziek, foto's, etc). Dus 698-145-409 laat 144 GB over aan geïnstalleerde programma's e.d.. Hier ben ik nog aan het cleanen op dit moment
De D schijf echter, zit inderdaad nokvol. Ook met alle mappen zichtbaar kan ik toch maar zo'n 300 GB zien. Ik heb even een screenshot bijgevoegd van de D schijf, want ik twijfel een beetje of die snelkoppeling VICTOR-PC ook niet erg veel GB's in neemt. FileHistory neemt 43,2 GB in en WindowsImageBackup 235 GB. Maar dan mis ik nog 400 GB.
Overigens las ik op the web dat FileHistory en die VICTOR-PC ook soorten back-ups zijn? Ik volg het allemaal niet helemaal meer moet ik eerlijk zeggen.

Deze PC (D).PNG

Download het tooltje uit bericht 11 en maak dáár eens een screendumpje van, het zal mogelijk meer 'openbaren'.

En wat dat overschrijven van de WindowsImageBackup betreft : Ja, door het maken van een nieuwe systeemkopie wordt de oude overschreven. Dat dat bij jou niet gebeurde / foutmelding opleverde, komt idd. door de té beperkte hoeveelheid vrije ruimte.

Tip : als je in de toekomst meerdere WindowsImageBackups wil bewaren (dus een nieuwe niet de vorige wil laten overschrijven) hernoem de eerst gemaakte dan van WindowsImageBackup naar (bijv.) de datum van maken, (bijv) Systeemkopie-15-12-2016

Enigste aandachtspuntje hierbij is dat wanneer je ooit in de situatie terecht zou komen dat je de image terug moet zetten, je de naam even moet veranderen naar WindowsImageBackup. Doe je dat niet, dan zal je tot je verbijstering constateren dat Windows Backup geen systeemkopietjes kan vinden. Die naam is dus cruciaal.
Nu begrijp je misschien ook waarom het niet handig is om op een interne schijf een backup te bewaren? Als Windows ooit overstuur raakt, dan kun je immers ook niet meer de naam van één van de gemaakte systeembackups terugveranderen naar WindowsImageBackup. Waarom niet? Omdat je machine niet meer wil opstarten en dús kun je geen bestandsnamen veranderen met als gevolg dat je misschien wel 3 volledige systeemkopietjes op die D schijf hebt staan, maar dat je er geen tierelier aan hebt omdat Windows met de systeemschijf, -waarmee je de machine opstartte om de kopie terug te zetten- geen systeemkopiën kan vinden.

Laatst bewerkt:
Ik zie al waar die 401,8 GB heen zijn gegaan. Het kopje VICTOR-PC bevat volgens de TreeSize Tool 401,8 GB aan Backup Sets.

D schijf.PNG

Voilá.

Ik heb mijn vorige bericht veranderd / aangevuld, lees 't nog een keer door voordat je eventueel meerdere systeembackups wil gaan bewaren.

Ik heb de oude back-ups verwijderd (welke nog onder Windows 7 waren gemaakt) en heb de ruimte weer terug. Nu een nieuwe back-up draaien op de D schijf en binnenkort nog even een externe opslag pakken!

Ik snap nu ook het verschil tussen de verschillende soorten back-ups. De WindowsImageBackup is eigenlijk een letterlijke kopie van je systeem, waar een back-up gewoon je belangrijke informatie kopieert.

Thanks voor de hulp heren/dames!

Idd. en ter aanvulling : die systeembackup is dus ééééérg handig als je ooit door een virus wordt getroffen en je er niet meer vanaf komt, of anderszins Windows overstuur is geraakt en je de boel niet meer kunt herstellen. Je pakt de externe disk, duwt de (eigen gemaakte systeemdisk) DVD in de lade, start de machine ermee op en zet de systeemkopie terug. Je machine is dan weer compleet hersteld naar het moment van maken van de systeemkopie.

Houd wel even in gedachten dat ELKE wijziging / toevoeging (brieven, foto's, filmpjes etc. etc.) gemaakt op een datum NA het maken van de systeemkopie, dus verloren zijn als je het systeem herstelt met de systeemkopie. Daarom is het zo verrekte handig om wekelijks / maandelijks óók een kopietje te maken van je eigen bestanden, zittende in de map Mijn documenten (als dat tenminste de lokatie is waar je al je 'eigen' werk in oplsaat)

En last but not least : overtuig jezelf ervan dat je systeem 100% in orde is voordat je een systeemkopie maakt. Handig is om vooraf nog even schijfopruiming te doen, een virusscan uit te laten voeren en een Malwarebytes scan te doen. Je weet dan eigenlijk voor 100% zeker dat je een goede en veilige kopie van je gehele C schijf hebt die bruikbaar is om de boel te herstellen als dat ooit nodig zou zijn.

Laatst bewerkt:
Dan wil ik toch nog even iets onder de aandacht brengn en dat is het gebruik van Bitlocker.
Bij het gebruik van Device encryptie ( standaard ingeschakeld in Win 10 ) wordt deze sleutel op de servers van Microsoft opgeslagen, deze is gekoppelt aan je digitale hardware vingerafdruk van het systeem.
Zorg ervoor dat je ook de encryptie-sleutel en het betreffende certificaat als backup beschikbaar hebt, mocht je ooit , om welke reden dan ook, genoodzaakt zijn je backup d.m.v. een andere pc in te zien..
Anders kun je, zonder certificaat, niets beginnen..

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan