wine onder pclinuxos

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boekenwurm

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Draai PCLinuxOS en heb daar middels WINE photoshop op gezet.
Nu moet je bij photoshop vaker gebruik maken van de "Alt" toets in combinatie met de cursor voor selecties of aanpassingen. Dit lukt echter niet, hij blijft vertellen dat de alt moet worden gebruikt. Iemand enig idee waar dat in zit? Als dat niet werkt is Photoshop nagenoeg onbruikbaar.

Welke photoshop gebruik je? En welke wine versie?

Heb Photoshop 7 en 8 (CS) 7 doet het, 8 niet want: ik heb niet de goeie wine: 0.9.58-1PCLOS. Dit zou volgens mij 1.*.* moeten zijn, maar die zit niet in de repo's van PCLinuxOS. En ik ben nog niet zo handig met linux dat ik de nieuwere versie van een tar.gz kan installeren.

Hoi Boekenwurm,

Je kunt de tar-ball hier downloaden:
http://garr.dl.sourceforge.net/sourceforge/wine/wine-1.1.7.tar.bz2

Die moet je dan zo installeren:

Code:
tar xjvf wine-1.1.7.tar.bz2
cd wine-1.1.7
./tools/wineinstall

Je kunt het ook zo proberen (wel wat ingewikkelder)

Code:
tar xjvf wine-1.1.7.tar.bz2
cd wine-1.1.7
./configure
make depend
make

Het is waarschijnlijk een goed idee om de oude versie te verwijderen (maar hiervan weet ik niet zeker of het noodzakelijk is).

Succes,

Kaj-Ivar

ben het aan het proberen, maar krijg nogal wat meldingen van afhankelijkheden. Ben benieuwd!

Ben nog steeds bezig, wat een verhaal komt daar langs zeg!

Laatst bewerkt:
Het is normaal dat je allerlei teksten te zien krijgt, dat zijn namelijk alle dingen die het programma checkt om te kijken of ze wel geïnstalleerd zijn. Als er ergens error staat en Wine niet is geïnstalleerd, kopieer hier dan even de tekst van je terminal venster.

Groetjes,

Kaj-Ivar

Als er ergens error staat en Wine niet is geïnstalleerd, kopieer hier dan even de tekst van je terminal venster.

Groetjes,

Kaj-Ivar

:D Als ik dat moet opsturen, en je wilt het doorkijken, ben je een week bezig! Hij is ongeveer een half uur bezig geweest!. En: het werkt niet. Is ook een proef-versie zag ik. Zou eigenlijk de 1.0.1 moeten hebben, maar die is er niet als tar.gz.

Ik snap wat je bedoelt :D
Maar is er aan het einde van de hele tekst misschien iets van error: {de foutmelding}, of zoiets?
En zou je misschien het einde van de meldingen kunnen posten (laten we zeggen, de laatste 10 regels).

Wat je wel kunt doen om Photoshop gewoon te kunnen gebruiken, al is dit geen subtiele manier, is om Windows XP als virtuele host installeren (met VMware), en daarin Photoshop installeren. Je kunt dan in Windows XP alles uitzetten wat je maar kunt (updates, thema's ...), zodat het opstarten van die virtuele pc niet al te traag is.
Je moet hier wel een relatief snelle computer voor hebben.

Groetjes,

Kaj-Ivar

Heb inmiddels die uitdraai niet meer (konsole gesloten) Ga nu nog eens proberen met versie 1.0.1 die ik van soundforge heb geplukt. Je hoort nog van me.
Dat met die VMware kom ik niet helemaal uit, het staat geïnstalleerd op mijn machine, maar ik heb geen benul hoe ik het moet gebruiken.:o

OK, als je vmware wilt gebruiken, laat het dan even weten, dan zal ik de instructies voor je maken :thumb:

Groetjes,

Kaj-Ivar

Maar PClinuxOS is toch Red Hat based?

Dat dacht ik ook, ik heb RPM's nodig bij PCLOS.
Zit nu trouwens te kijken met de restanten van die mislukte installatie, die krijg ik er niet af! :rolleyes:
Denk dat het komt dat ik het als root geïnstalleerd heb, even gaan proberen als root te verwijderen.

Oh, dan was ik in de war met die eee dingen, sorry
Maar dan nog kan je op winehq.org wel rpm's downloaden van de laatste versie

OK, als je vmware wilt gebruiken, laat het dan even weten, dan zal ik de instructies voor je maken :thumb:

Groetjes,

Kaj-Ivar

Ik ben inderdaad wel nieuwsgierig hoe ik dit kan doen, want dan zou het ook mogelijk zijn om in VM Parus of Kubuntu te draaien, beide willen als dual-boot niet samen werken met PCLinuxOS!
Wat je vertelde over Windows XP er in VM op te zetten zal toch wel lastig zijn vanwege de activatie lijkt me.
Zie je reactie met spanning tegemoet!

Groet Paul:)

Om er nog maar eens op terug te komen: wine .. installeren in pclos is me niet gelukt (bleef afhankelijkheden aangeven waaraan pclos niet kon voldoen). Heb inmiddels wel gezien in de preprepre release van pclos2009 dat daar in de repo's wel in de nieuwe wine is voorzien, dus wacht ik dat maar af.
Heb nog wat geprobeerd met VMware, maar daar kom ik niet uit. Wat me wel is gelukt, is VirtualBox, maar de ossen die daarin draaien zijn maar beperkt bruikbaar (je kunt niet vanuit XP in VB iets wegschrijven naar een naderhand bereikbare plek op je harddisk.( heb tenminste niet kunnen ontdekken hoe)of naar een usb stick). Ook zit je met een beperkte schermgrootte te kijken. Daarnaast kun je windows wel installeren, maar je hebt een activatie nodig (of een "Crack", maar ik ben niet zo'n kraker), en aangezien het zo beperkt is een licentie te duur.
Blijf dus nog wat puzzelen.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan