WinME geheugenbeheer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Hoe in WinME het best het geheugen te beheren, ofwel
voortdurend het optimaal/maximaal aantal MB's vrij te hebben.

ME blijft qua geheugen beheer de zwakste van alle windowsversies. Ik heb een tijdje ME incombinatie met rambooster gebruikt. Het helpt wel, maar optimaal is het niet. Na een nachtje downloaden draaide alles nog wel maar het hield niet over. Ik heb nu op die pc XP gezet en geen problemen meer.

Wat bedoel je precies met bij min. 2x en bij max. 3x.
Ik begrijp niet wat en hoe. Ik moet iets ergens instellen of heeft het met instellingen van dat zogenaamde Rambooster te maken. Leg graag eens uit.

Geplaatst door Yari02
Wat bedoel je precies met bij min. 2x en bij max. 3x.
Ik begrijp niet wat en hoe. Ik moet iets ergens instellen of heeft het met instellingen van dat zogenaamde Rambooster te maken. Leg graag eens uit.

Als je bij virtueel geheugen gaat, staat standaard: Windows beheert dit. Daar heb ik het verandert, dus nu beheer ik dat. Ik heb bij minimum & maximum waarde: 512 en 768 ingevuld.
Ik gebruik geen Rambooster. Ze zeggen dat het werkt maar ik gebruik het niet. PC draait prima dus wacht ik nog even.

grtz
falco

Had je voor deze wijziging van het vitueel geheugen, last van zogenaamde hangers. B.v., je start Outlook op en het bekende rechthoekige blauwe boxje, blijft zo'n 10 a 15 seconden stil hangen en daarna pas ratelt de HD door en het progr. start goed op. Het gebeurt niet elke keer en nooit op bepaalde vaste momenten, ook niet altijd met hetzelfde programma. Het kan gebeuren als ik Adobe Photoshop opstart, blijft het progr. even hangen en loopt/start vervolgens gewoon op.

Niet echt vaak = hangers. Ik weet niet wat je op de PC hebt staan of niet. Ik weet veel niet over jou PC (niets dus).
Ik kan ook niet weten hoe jij werkt met een PC. O.a. (bijv.) hoe vaak je de ‘Wizard onderhoud’ uit voert.
Wat wel gebeurd met ME (soms) = het systeem heeft tijd nodig om 1 of ander bijv. te sluiten.
Als voorbeeld: als ik nu Outlook open heb staan. Ik sluit deze en vervolgens sluit ik PC direct af. Dit geeft problemen. Outlook blijf ‘zweven’.
Soms is men (wil men) te snel. Het is seconden werk maar ik wacht nu altijd af tot het zandlopertje stopt voordat ik iets anders doe.
Op dat link dat ik je heb gegeven staat veel over ME. Ik werk op deze PC al ruim 3 jaar en nog nooit een blauwe scherm of andere ‘zware’ probleem.

grtz
falco

PC : AMD Athlon 1600+, 512 MB, 2 X 40 GB aan RAIDcontroller. Uitgebreide partitie opgedeeld in 3 logische stations. Dus nu, C=5 Gb, D=31 Gb, E=31 Gb en F=9Gb.
Werk veel met Adobe Photoshop (scratch disk = schijf F).
Dus het virtueel geheugen zelf instellen.
In mijn geval min. 2 X 512 = 1024
en max. 3 X 512 = 1536
Klopt dit ? Zo ja, dan ga ik eens proberen hoe het bevalt.

Wat is waar en vind ik daarover overtuigende informatie

Waar staat beschreven, waarom dit de beste instellingen zijn. Dus, 2 X waarde MB-RAM bij minimaal en 3 X bij maximaal. Ik hoor en lees ook dat zowel bij minimaal en maximaal dezelfde waarde gelijk aan beschikbaar MB-RAM moet worden ingevuld en dat je in je system.ini bij Vcache de waarden moet aanpassen.

In je system.ini onder [vcache] (eventueel aanmaken):
If you have from 16-32 megs of ram:

MinFileCache=2048
MaxFileCache=2048

If you have from 32-96 megs of ram:

MinFileCache=4096
MaxFileCache=4096

If you have 128 megs of ram or more:

MinFileCache=8192
MaxFileCache=8192

Dit helpt goed om je systeem stabieler te krijgen. Voor je virtuele geheugen heb je in mijn ervaring genoeg aan een gefixeerde grootte van 250 Mb. Windows 9x cached minder en anders dan NT versies.

Ik ben absoluut geen gamer. Werk veel met Adobe Photoshop, doe veel met muziek; soms wat editten en heel veel luisteren en branden en internet regelmatig.
Wat zijn dan de waarden die ik in system.ini resp. Vcache kan aanbrengen, gerekend met de op mijn PC beschikbare 512 MB.

MinFileCache=2048
MaxFileCache=65536 (heeft meer dan 32768 wel zin ?)
...verder staat er nog onder...
chunksize=512
wat houdt 'chunksize' in ?

En m'n virtuele geheugen heb ik nu bij
minimaal en maximaal 350 staan !
Als 250 genoeg is, performt 350 dan minder ?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan