winnt verplaatsen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Hoi,

Mag ik Winnt verplaatsen naar de D schijf?? Ik heb nog een kleine pc met xp er op. Hij start nog mt moeite op.
C: is te vol. (nog 11MB over)

Windows xp prof

grts.,

Henk Sr

Ik heb het idee dat de map Winnt bij een oudere versie van Windows hoort, Windows2000.
Als je ook een map hebt die Windows heet is de map Winnt een beetje vreemd.
Als je geen map Windows hebt dan kun je de map Winnt niet verplaatsen.

Hernoem anders eerst de map naar Winnt-oud en kijk of alles nog werkt, als je hem niet kunt hernoemen is ie in gebruik en zul je hem ook niet kunnen verplaatsen.
Als alles nog werkt na het hernoemen kun je hem misschien zelfs weggooien als je zeker weet dat er geen documenten of foto's in staan die je wilt bewaren.

Om ruimte op je C vrij te maken kun je ook proberen om de map Mijn Documenten te verplaatsen naar D, je kunt deze verplaatsen door de Eigenscahppen van de map op te vragen en vervolgens een nieuwe locatie op te geven.
Ook kan het schelen om je Swapfile (virtual memory) een vaste grootte te geven en te verplaatsen naar D.

Jim, I'd lay money that if you delete the folder you're left with a non-working system. There really is no easy way to tell if anything is being used from the non-system directory. You can find out for certain which is the system root by opening a command prompt and typing the word SET, and pressing enter. Amidst all the gibberish you will see a line that reads SystemRoot=C:Windows or C:WINNT - that is your system directory.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank Marcel

grs

Henk Sr

toch nog niet gelukt Marcel, want het bestand kan niet renamed worden.
Op een andere pc staat ook een winnt bestand. Allebei in XP Prof.
Misschien kan het met commander.
Ik vraag me echter af wat het bestand doet.

grts.,

henksr

Laatst bewerkt door een moderator:
Doe eerst eens wat er in het Engelstalige deel van mijn vorige posting staat als je wilt.

Groeten Marcel

Ik zou van winnt afblijven als je tenminste sommige software wilt blijven draaien., er zijn vast andere manieren te bedenken om meer ruimte te verkrijgen.
B.v. databestanden (foto's, muziek enz.) verplaatsen naar een externe schijf, de prullenbak niet gebruiken (shift + del voor verwijderen), systeemherstel minder ruimte geven enz. (oude systeemherstelpunten verwijderen). Schijfruimte voor defragmenteren uitschakelen b.v.
Hoe groot is de C: totaal?
Programma's die je nooit gebruikt verwijderen, evt. page file kleiner maken enz.
Ja met nog maar 11 MB over heb je überhaupt geluk dat hij nog opstart.
Download WinDirStat en kijk wie of wat de meeste ruimte van je schijf opslokt.
Draai het progje (rechtsklik) als administrator om volledig controle te krijgen over alle opties en verborgen mappen.

Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor de hulp Marcel, Andre en Mik.
Alles wat verhuizen kan is nu verhuisd.

grts.,

Henk Sr.

Eigenlijk nog weinig Andre, maar de D is nog maar 31 MB dus ik moet de D wisselen of een externe schijf gebruiken om wat ruimte te maken.
grts.,

Henk sr

Gebruik die tool van boven WinDirStat om te kijke waar erg veel zit...
Hoe groot is die Windwos partitie eigenlijk in GB.
Bij mijn computer en dan Rmuis- beheren en daar schijfbeheer.

Hoi Andre,
Had al de tool Treesize gebruikt.
Gaf 12.647,8 MB aan voor Winnt
Het programma WinDirStat dat jij op gaf is wel mooier.
grts.,

Henk Sr

http://www.tarma.com/support/im9/using/pages/typicalpaths.htm
De map Winnt bestaat bij mij niet (Windows XP Pro Sp3) totale schijfruimte 10 GB waarvan de Windowsmap 3.26 GB inneemt en Documents & Settings 1.38 GB
Wat je kunt doen is de uninstall ($NtServicePackUninstall$ b.v.) bestanden van oude updates weggooien, die worden normaliter alleen gebruikt om updates ongedaan te maken. Heb je verder geen problemen met je OS dan mogen die bestanden weg.

Andre,
Bedankt voor de handige site.

Mik,
Ik ga de oude updates verwijderen.

Schijfje is 23 GB
OS is
Windows XP Professional
Service pack 3
Versie 2002

Winnt ziet er zo uit:

Voorbeeld Winnt.png

grts,

Henk sr

Laatst bewerkt:
De versie van mij is iets jonger (2004 dacht ik)
De partitie bij mij is 25 GB groot waarvan 10 GB gebruikt (incl. software)
Met het verwijderen van die uninstall bestanden zul je een hoop schijfruimte winnen denk ik.
Krijg je ze niet met de reguliere schijfopruiming weg doe het dan met Ccleaner onder de tab "gereedschap" tab "insluiten".
Succes ermee en laat even weten wat het resultaat is.

Laatst bewerkt:
Kleinigheidje..: Heeft iemand in jouw buurt niet een HD onder het stof liggen van minimaal ca 50 GB... dan ben je helemaal uit de zorgen....
Is ook een optie....
Die wil zo iemand vast weggeven.... .in de huidige systemen kun je er amper iets mee...

Mik,
Na ccleaner nu 2.1GB
oude updates weghalen met Gereedschap en insluiten werkt niet bij mij. Wat doe ik verkeerd? Ik ga in ccleaner naar gereedschap en zie geen oude updates dan naar insluiten??

Andre,

Ik heb nog een oude 50 GB schijf gevonden.

grts.,

Henk sr.

Sorry foutje, ga naar de tab "opties" en dan naar de tab "insluiten" daar kun je naar de map Windows (bij jou Winnt) bladeren en moet je als het goed die bestanden zien staan (als je administrator- e/o beheerrechten hebt).
Mogelijk moet je Ccleaner uitvoeren als administrator (rechtsklik).

Dank je.
Ik ga het proberen.
Dit is het resultaat.

CCleaner 11-12-2014.png

grts

henk sr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan