Winrar: 'fout in controlegetal voor het versleutelde bestand'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Op internet niets bruikbaars kunnen vinden.

Erg vervelend: Winrar geeft dus de melding 'fout in controlegetal voor het versleutelde bestand' bij het uitpakken van een groot bestand met veel mappen.
Alle mappen worden wél uitgepakt, maar de inhoud niet. Het rarbestand is beveiligd met een wachtwoord.

Heb de laatste versie van Winrar geïnstalleerd, maar ook deze kan (nog) niet met deze fout omgaan.

Té technisch voor mij, die melding. Onbetrouwbaar nu ook, deze tool.
Maar de vraag is natuurlijk: valt er nog iets te redden?

Edmoor : mijn virusscanner geeft een waarschuwing als ik de link wil gaan openen.

Bijlagen

• warning.jpg
    warning.jpg
    62,1 KB · Weergaven: 189
Nergens last van hier. Er staat uitgelegd wat een CRC error is en wat je kan proberen om dat te verhelpen.

Ik ga er vanuit dat Bitdefender 'ergens' op die pagina 'iets' 'ziet' waar 't niet blij van wordt en derhalve vindt dat het 't baasje moet waarschuwen.....

Laatst bewerkt:
Dat zal zo zijn. Ik heb geen Bitdefender geïnstalleert maar heb ook geen enkel probleem na die pagina een aantal keren bezocht te hebben. Het kan ook zomaar een zgn. False-Positive zijn.

Zou idd. ook een optie kunnen zijn.
Aan de andere kant, omdat Bitdefender mij deze melding hooguit 2 tot 4x per jaar geeft als ik op het w w w een pagina bezoek, ga ik voor veilig en laat ik mij door mijn waakhondje 'naar de veiligheid terugbrengen' zoals zij dat zo mooi aanbieden in de waarschuwing.

Laatst bewerkt:
Ben hem hier aan het lezen (met dank).

. There are several causes due to which you end up with CRC error, some of them include:
• Download interruption of WinRAR files due to reasons like power failure, network inconsistency, etc
• Deadly malware / virus infection on WinRAR file
• Bad sectors on storage media where WinRAR files are stored
• Extracting the contents of WinRAR using unreliable third party applications
• Other reasons include improper recovery, file system corruption, transfer error, OS reinstallation, etc

Geen van alle is van toepassing. Schijven worden op gezondheid gecheckt, iedere keer dat de computer opstart.
Downloaden van internet is n.v.t.
Eigen product: virusvrije bestanden (geen internet). Methode 1 is helaas niet van toepassing.

Method 2 toegepast (met Method 3 nog achter de hand): nu zie ik de mappen weer gevuld worden. Dus met aanvinken 'beschadigde bestanden behouden'.

Bestanden zijn nu zichtbaar, maar nog niet af te spelen.
Zal mogelijk 3e methode moeten toepassen.

Laatst bewerkt:
Je kan nu dus wel die bestanden terug halen maar die worden natuurlijk niet gerepareerd. Als ze dusdanig beschadigd zijn dat ze niet meer werken zal dat einde verhaal zijn.

Als ze dusdanig beschadigd zijn dat ze niet meer werken zal dat einde verhaal zijn.

en dit verbaast me dus over het versleutelen van Winrar. Hoe kunnen bestanden beschadigd raken. Het is toch puur 'encrypten'?

Hoe dat gebeurt is weet ik uiteraard ook niet, maar in ieder geval niet door het compressen.

Waarschijnlijk heb je niet het juiste wachtwoord ingevuld:

winrar.png

Het plaatje is van een test met een zelf gemaakt RAR bestand waarbij ik expres het verkeerde wachtwoord heb ingevuld. Het bestand wordt wel goed uitgepakt en geopend met het juiste wachtwoord.

Wachtwoord is op zeker correct. Ik gebruik voor al mijn rarbestanden hetzelfde wachtwoord en dubbelcheck dit uiteraard.

Betere methode zou wellicht zijn - voordat ik de niet gezipte bestanden verwijder - eerst als proef het bestand uit te pakken. Pas dan weet ik dat het bestand goed gerarred is.

Wel fijn dat jullie meedenken overigens; het betreft audio opnames met 'emotionele waarde'.

Misschien heb je een typefout gemaakt tijdens het invoeren van het wachtwoord voor het uitpakken of toen je de bestanden hebt ingepakt. Waarschijnlijk niet omdat je dit zoals je zelf aangeeft dubbelcheckt, maar het zou wel kunnen. Heb je Caps Lock niet per ongeluk aanstaan?

WinRAR heeft een herstelfunctie ingebouwd. Selecteer in WinRAR het bestand dat je wilt repareren en klik op het herstel icoontje (verbandtrommel). Dit werkt eigenlijk alleen wanneer je tijdens het maken van het RAR-archief een herstelbestand hebt toegevoegd. Proberen kan in ieder geval geen kwaad.

Laatst bewerkt:
Als ik een wachtwoord invoer, dan vink ik (indien aanwezig) altijd 'wachtwoord tonen' o.i.d. aan.
Waarschijnlijk zou ik dan ook een andere foutmelding krijgen, want dan zou hij niet beginnen met uitpakken.

Je tip zal ik zeker morgen uitproberen. Dank weer.

Met de optie "Wachtwoord weergeven" hoef je het wachtwoord maar één keer in te voeren wanneer je een nieuw RAR-archief aanmaakt. Wanneer je op dat moment een fout maakt en je ziet dat over het hoofd heb je later wel een probleem.

Ik heb net weer een test gedaan met nieuw archief waarin mappen en bestanden zitten. Ik heb deze eerst ingepakt met een wachtwoord, maar heb gekozen om de bestandsnamen NIET te versleutelen. Wanneer ik het bestand open in WinRAR kan ik dus zien welke bestanden en mappen er in het archief zitten. Alleen voor het uitpakken van de bestanden moet ik het wachtwoord opgeven.

Nu heb ik dit bestand uitgepakt met een verkeerd wachtwoord + de optie "beschadigde bestanden behouden". Ik krijg tijdens het uitpakken per bestand dezelfde foutmelding (fout in controlegetal...). Het eindresultaat is dat de mappen+bestanden gecreëerd zijn op mijn harde schijf, maar de bestanden zelf kunnen niet geopend worden. Het lijkt er op dat ik hetgeen wat jij beschrijft in post #10 kan reproduceren (onder "method 2").

Het zou een beschadigd RAR bestand kunnen zijn, maar mijn gevoel gaat toch uit naar een fout in het wachtwoord.

Laatst bewerkt:
Ok! Dat is inderdaad wel een interessante testcase!

Het verbaast mij echter enorm dat ik hier een afwijkend wachtwoord zou hebben gebruikt cq dat ik dit niet zou kunnen terugvinden.

Ik ga eens met ww stoeien - naast speuren naar opgeslagen wachtwoorden in mijn beveiligde lijst. Dank voor je experiment!

M4RCO: je bent GENIAAL! :thumb:

Vanochtend om 06:00 wakker en ineens dacht ik: (niet: ik word conducteur) Ik heb ooit tóch een ander wachtwoord gebruikt. Wist ook ineens dat dit een complexe cijferreeks was. Dit is voordat ik regelmatig omvangrijke rarbestanden ging inpakken.

Opgezocht in m'n jarenoude maar wel uptodate gebruikersnamen/wachtwoordenlijst en jawel, hij pakt het nu perfect uit! Je krijgt van mij de straatprijs :d

Wat mij toch verbaast, is dat wél de mappen uitgepakt zijn. Waarschijnlijk zit er daarom ook een optie (meen ik) in Winrar om die namen te versleutelen, zodat die ook niet herkenbaar zijn in DIT uitpakstadium (dus met fout wachtwoord).

Iedereen weer erg bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan