• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

winstmarge berekenen op basis van verkoopprijs in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jhdevries

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2021
Hallo!

Kan iemand me helpen om een berekening in Excel zo te krijgen dat de winstmarge in de verkoopprijs zit?
Dus niet over het inkoopbedrag berekend wordt?

Voorbeeld heb ik bijgevoegd in Excel bestand.

Nog niet zo heel veel ervaring met dit soort zaken, maar ik krijg de formule zelf niet omgebouwd.

Groetjes!

Bijlagen

Ik snap niet wat je bedoelt; dat héb je toch al?

Daar kom ik niet uit, immers als de winstmarge een onderdeel is van de verkoopprijs dan moet de verkoopprijs bekend zijn.
Terugrekenen moet kunnen. Want de verkoopprijs is dan inclusief 30% 130. Inkoop + btw is dan 100. Bedoel je dat?

Bestanden plaatsen: > Editor > Ga geavanceerd kies voor de paperclip en dan uploaden > Gereed en dan naar de paperclip > de bijlage plaatsen.

Laatst bewerkt:
Daar kom ik niet uit, immers als de winstmarge een onderdeel is van de verkoopprijs dan moet de verkoopprijs bekend zijn.
Terugrekenen moet kunnen. Want de verkoopprijs is dan inclusief 30% 130. Inkoop + btw is dan 100. Bedoel je dat?

Ja volgens mij wel! Dan heb je 30% marge van de verkoopprijs toch?

Alleen dan moet het dus nog in een excelformule komen ;)

Als je uit wilt gaan van de verkoopprijs (3,90) en de marge is 30%, dan bereken je zo de inkoopprijs: =C2/(1+B2). En de marge is dan =C2-C2/(1+B2). Bedoel je dat?

Als je uit wilt gaan van de verkoopprijs (3,90) en de marge is 30%, dan bereken je zo de inkoopprijs: =C2/(1+B2). En de marge is dan =C2-C2/(1+B2). Bedoel je dat?

Eigenlijk moet het in een excel bestand komen waarbij je dus de inkoopsprijs in kan voeren en dat er dan vervolgens de verkoop berekend wordt.
Zoals die afbeelding die ik bijgevoegd had, je vult je inkoop excl. btw, btw percentage en margepercentage in en vervolgens moet er dus een verkoopprijs incl. btw uit rollen.
Alleen dan wel zo dat de marge in de verkoopprijs zit en niet over het inkoopbedrag gaat (dit is weer makkelijker rekenen als je bijvoorbeeld een keer korting geeft). Want 20% korting aan de klant betekend dan 10% winstmarge (30-20=10). En als je de marge over de inkoopprijs pakt, is dat allemaal weer ingewikkelder.

Maar volgens mij heb ik dit allemaal leuk bedacht, maar blijkt het in praktijk aardig lastig uit te voeren! haha

Bekijk bijlage Marge berekening2.xls

Zoals die afbeelding die ik bijgevoegd had, je vult je inkoop excl. btw, btw percentage en margepercentage in en vervolgens moet er dus een verkoopprijs incl. btw uit rollen.
Het enigste wat je dan kunt is … uitdrukken in percentages. De quote is in tegenspraak met de rest die volgt. Overigens mag dat zo belastingtechnisch? Immers korting over de verkoopprijs is korting over de btw?

Laatst bewerkt:
Het enigste wat je dan kunt is … uitdrukken in percentages. De quote is in tegenspraak met de rest die volgt. Overigens mag dat zo belastingtechnisch? Immers korting over de verkoopprijs is korting over de btw?

Volgens mij ben ik er achter hoe ik duidelijk kan maken wat ik bedoel!

De formule is namelijk: verkoopprijs excl = inkoop excl /(1-marge)

VB:
inkoop excl is 500, marge is 30%

500/0.70 = 714.29 = verkoop excl.

714.29*1.21 = 864.29 = verkoop incl.

Dus als ik dit dan in een excel verwerk moet ik er uit komen toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan