WinXP Home blijft herstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Crazynightfever

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2005
Hallo allemaal,

Ik heb op dit forum gezocht maar geen antwoord kunnen vinden op dit specifieke probleem.
Misschien heb ik niet goed gekeken, in dat geval excuses voor een stomme vraag.

Het probleem is als volgt. Ik heb een Acer Aspire One laptopje dat volledig de weg kwijt is.
Een maand of anderhalf geleden merkte ik dat het geluid niet goed meer was (haperde, bij werkelijk elk geluid) en besloot met mijn domme hoofd de driver van de geluidskaart opnieuw te installeren.

Ik kwam tot de ontdekking dat er nog een aantal drivers ge-update konden worden, dus ik dacht een handige tool te hebben gevonden hiervoor, namelijk Driver Robot, welke claimt alle benodigde drivers in 1x te kunnen updaten.

Afijn, zo gedaan, en eerlijk gezegd weet ik niet meer of alles goed is gegaan... Maar opeens ging de computer herstarten, en bleef dit doen.
Steeds als Windows is opgestart flitst er een blauw scherm voorbij en start de laptop weer opnieuw op.

Ik krijg hem in veilige modus nog wel gestart, maar weet niet wat ik hierin moet doen om het probleem op te lossen. Systeemherstel krijgt hij niet voor elkaar.

Wat mijn probleem anders maakt is dus dat deze mini laptop geen cd-rom drive heeft, en ik er dus geen Windows CD bij heb gekregen.

Uit frustratie heb ik de laptop toen in de kast gegooid, met het idee dat ik het nog wel een keer oplos. Welnu, het is hoog tijd want ik heb het ding hard nodig. :p

Wie o wie wil en kan me helpen?? :confused:

De eerste keer dat ik hem weer opstartte kreeg ik trouwens een blauw scherm, ik heb hiervan maar even een foto gemaakt,misschien zegt het jullie wat. Hierna heb ik in veilige modus systeemherstel gedaan, hetgeen dus niet lukte.

P1853_21-12-09.jpg

Leuk, maar nogmaals, ik heb geen Windows-CD waar vandaan ik op kan starten of de boel opnieuw kan installeren. Want de laptop heeft geen cd-rom drive (het is zo'n mini ding). Vandaar dat mijn probleem een beetje afwijkt van anderen. :confused:

Een algemene 'gids' voor het installeren vanaf een opstartbare USB-stick (of USB externe harde schijf) staat hier.

Mocht je nog een poging willen doen tot reparatie ('in-place' upgrade, ook wel herstelinstallatie genoemd), dus geen 'verse' installatie, kijk dan hier

Succes,

Tijs.

Een algemene 'gids' voor het installeren vanaf een opstartbare USB-stick (of USB externe harde schijf) staat hier.

Mocht je nog een poging willen doen tot reparatie ('in-place' upgrade, ook wel herstelinstallatie genoemd), dus geen 'verse' installatie, kijk dan hier

Succes,

Tijs.

Thanks, ik ga met de eerste optie aan de slag, will let you know.
De tweede is in de eerste alinea al abracadabra voor me.

Jammer dat je van optie 2 geen kaas kon maken: De voorwaarden die aan (een CD voor) reparatie-installatie worden gesteld zijn helaas vrij streng, dus ik moest daar wel uitgebreid op ingaan.
De herstel-installatie zélf is op zich niet zo heel spannend/moeilijk: Zie het stuk van seniorennet.be, die met veel plaatjes op dat proces ingaat.

Succes met optie 1! :)

Tijs.

Verdraaid, ben ik net lekker op weg met optie 1, heb ik blijkbaar de XP cd-rom van mijn desktop (waar ik een USB aan het inrichten ben om als boot disk te gebruiken op de laptop).
En na twee verhuizingen heb ik die dus ook niet meer!!

:( Het zit me heul niet mee vandaag.

Er is misschien wel iets wat je kunt doen:
Maak een Ubuntu Live CD die je start vanaf memory-stick. Natuurlijk kiezen voor de optie om niet te installeren op je harddisk. hier schijn je instructies te kunnen vinden om Ubuntu van memory-stick te kunnen starten.

Verder informatie die ik bij elkaar heb geveegd m.b.t. Ubuntu Live CD staat hier (Natuurlijk wel de instructies volgen om het te kunnen starten van memory-stick, zie boven).

Memory-stick wordt geleegd, de memory-stick moet dus volledig beschikbaar zijn voor dit doel: Relevante bestanden backuppen vóórdat je aan deze actie begint.

Liefst heb je 2 memory-sticks (en kan je mini-laptop/mini-pc ook 2 memory-stick tegelijkertijd aan). De 2de memory-stick moet zo'n 300 MB vrije ruimte hebben en leesbaar zijn onder Windows. Ik ben namelijk niet zeker dat je vanuit Ubuntu op de opstart-memory-stick ook kunt schrijven, en dan ook nog op een manier zodat je later de opgeslagen gegevens ook weer op een Windows-pc kunt lezen.

Ok, stel dat het je lukt, en je Ubuntu Live kunt opstarten vanaf de memory-stick op je mini-laptop/mini-pc, zoek dan op de harde schijf van de pc naar een map die i386 heet.
Met een beetje mazzel is die volledig bruikbaar om de i386 map te vervangen die je nu alleen nog van je desktop-pc hebt. Probeer die map dan te kopieren naar de 2de memory-stick. Sluit hierna Ubuntu af, en ga met die 2de memory-stick naar de desktop-pc en vervang de i386 map die je nu gebruikt hebt om een opstartbare XP installatie memory-stick te maken met de gekopiëerde.
Kijk dan meteen even na of je in die i386 map ook een WINNT.SIF bestand tegenkomt, die je (mogelijk) een product key verschaft die je bij de installatie kunt gebruiken. Zoals in mijn instructie m.b.t. in-place upgrade aangegeven moet WINNT.SIF niet in de uiteindelijke memory-stick meegenomen worden, omdat het kan zijn dat je mini-pc/mini-laptop dan wordt geformatteerd etc. De meeste controle houd je over het XP installatie-proces als je geen WINNT.SIF bestand in de i386 map hebt staan van de installatie memory-stick.

Kijk maar of je dit experiment de moeite waard vindt om te proberen. Ik heb geen Windows XP Starter versie hier die ik beschikbaar zou kunnen stellen voor je installatie, dus misschien kun je die i386 map vinden op de HD van je mini-pc/mini-laptop en daarmee tóch het resultaat boeken dat je wilt.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
@topic-starter ("Crazynightfever"): We hebben nu bijna een maand geen update meer van je gehad. Hoe is de stand van zaken nu?

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan