WinXp Installatie en Bootmagic dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

htw

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2000
Berichten
123
Hallo lui, wie kan mij opweg helpen met het volgende probleem:

Ik heb mijn 80 Gb Hd ingedeeld als volgt:
1x Primair 15 Gb Label WinME – incl OS Win ME
1x Primair 15 Gb Label WinXP – Leeg
1x Primair 15 Gb Label Linux – Leeg
1x Extended/Logical 35 Gb

Ik had er Bootmagic als bootmanager op staan waaruit ik het OS kon kiezen bij het opstarten. Dat was met alleen ME geïnstalleerd
niet zo moeilijk om te kiezen. Maar nu heb ik geprobeerd om XP-Pro op de WinXP schijf te installeren . Na installatie van alle files en het her opstarten van de PC liep de zaak spaak vanwege missing hal.dll en enige andere ?.vxd files. De installatie is dus afgebroken.
Mijn bootmanager is nu echter ook verdwenen waarschijnlijk omdat XP heeft geprobeerd om z’n eigen bootmanager erop te zetten.

Mijn vraag is tweeledig:
1e Hoe krijg ik XP wel geïnstalleerd Als je Microsoft erop naleest ( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314477)
krijg ik te veel voor mij onduidelijke oorzaken en nog meer oplossingen.
2e Hoe kan ik BM terugzetten zodat het blijft zitten en niet door XP wordt overschreven
 
omdat windows erop gebouwd is om ouwdere versie's te over schrijven moet je dus bij de nieuwste versie's beginnen. het maakt hier niet uit als je een andere partitie gebruikt maar het gaat om het register war de .dll files worden geregistreerd dus
eerst xp
dan boot....
dan de andere os
 
Nee hoor, je moet juist beginnen met het oudste Windows versie. Daarna overschrijft de nieuwe versie de bootbestanden, maar dat is ook juist de bedoeling. Ik snap eigenlijk alleen niet waarom je BootMagic gebruikt(e) om WinME op te starten. Dat had je daarvoor helemaal niet nodig.
Om te installeren kun je 2 kanten op:
1. Verwijder 2e en 3e partitie, maak daarvan extended partitie met een aantal logisch stations. Boot met een WinME opstartdiskette en geeft het commando sys c: waardoor WinME weer kan opstarten. Installeer dan WinXP op een logisch station. Op zich moet een primaire partitie ook wel kunnen, maar eigenlijk is dat niet aan te raden.
2. Maak met een Partition Magic bootdisk de 2e partitie Actief. Boot dan vanaf de WinXP CDROM en installeer XP op de 2e partitie. Je moet dan BootMagic opnieuw actriveren, dus opstarten met WinME bootdisk, sys c: uitvoeren en WinME opstarten. Daar de BM weer op actief zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan