Wireless en Internet Radio

Status
Niet open voor verdere reacties.

Raimundo

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2002
Ik heb een Sitecom router, waarop ik zowel draadloos als met een kabeltje kan werken.
Als ik Internet Radio beluister, dan word er om de haverklap "gebufferd" en valt de muziek (even) weg. Dat schiet natuurlijk niet op.
Ik kan wel een netwerkkabel aansluiten en dan werkt het wel. Maar ja, je verliest dan wel een deel van je flexibiliteit en als ik mijn laptop op mijn geluidsinstallatie wil zetten, moet ik dus nu een netwerkkabel aan gaan zitten sluiten. Wat ik niet wil (waar heb je anders wireless voor?).
Is dit een algemeen probleem voor Internet radio? Of zou dit (ongestoord Internet Radio wireless luisteren) mogelijk moeten zijn en ligt het mogelijk aan mijn instellingen.
Als het mogelijk moet zijn kom ik eventueel wel met meer details over mijn omgeving
Raimundo

Internet radio is streaming data.
Het klinkt alsof je continu data stroom hapert.
dat kan verschillende oorzaken hebben :
Je abbonement is niet toereikend,je hebt verschillende gebruikers op die stevig zitten te downloaden,je zit op een kanaal dat al overbezet is,je pc is van alles en nog wat aan het doen,enz,enz.

Mijn abonnement lijkt toereikend: 25 Mbps.
Ik heb hier thuis 3 systemen en op alle drie kan ik wireless naar Internet, maar ook met een kabel.
Ik heb wat testjes gedaan met speedtest.net.
De desktop geeft normaal een downloadsnelheid boven de 25 Mbps (tot 30), maar wel met een netwerkkabel.
Een notebook geeft ook een lagere (tussen 10 en 15) 25 Mbps, maar wireless aanzienlijk lager; zo'n 3 Mps
De mini pc geeft weer 28 MBPs (met kabel) en haalt nog geen 3 Mbps wireless.
De wireless pc's (laptop en mini) staan bij deze test zowat naast de router.
Is dit normaal dat wireless zovele slechter scoort op het gebied van download snelheid?
Vreemd genoeg is de uploadsnelheid in alle gevallen zo'n 3 Mbps (met of zonder kabel).

Verder kan de snelheid nog eens aanzienlijk zakken op sommige tijdstippen, want dan wordt met moeite 8 Mbps gehaald (met kabel). Ik neem aan dat dat met andere gebruikers te maken kan hebben. Wireless lijkt allles dan helemaal still te staan (want de speedtest werkt dan niet meer)
Mijn provider is UPC/Chello
Mijn echte vraag is: waarom zo'n groot verschil tussen wireless en bekabelde verbinding en is zo'n verschil (30 vs 3 Mbps) normaal en/of verklaarbaar.
Raimundo

draadloos zal altijd langzamer zijn omdat de data stroom versleuteld moet worden.
En in de pc weer ontsleuteld.
Dat kost tijd.
Bedraad heeft daar geen last van.
Voorts heb je UPC als provider. Dit is een kabelaar. Als er veel gebruikers in jouw wijk online komen en ook nog eens flink downloaden,wordt de spoeling dun tussen de verschillende gebruikers.
ADSL heeft daar minder last van.
Maar deze heeft weer als nadeel dat de snelheid die kabel haalt niet mogelijk is met adsl.
En hoe verder je van de wijk centrale zit,hoe slechter het signaal.

Thx
Ik begrijp wat je zegt, maar 10 keer zo langzaam vind ik wel veel.
Dat lees ik nergens als ze me naar Wireless trachten toe te praten. Lekker handig in de tuin Internetten (maar wel 10 keer zo traag).
Ik vrees dat ik er mee moet leven.
Raimundo

Nou,3 mbit op een laptop is wat aan de lage kant.
Dit zou hoger kunnen.
Maar heb je al gekeken op welk kanaal de router staat.
Zal wel kanaal 11 zijn.
En de plaats.positie van de router heeft ook veel invloed op het signaal.
Bij voorkeur in de huiskamer op een zo hoog mogelijke plaats,niet in de buurt van magnetrons,televisie's,pc's.
Als de router antenne's heeft,zet deze dan verticaal,kaarsrecht.

al mijn speedtetstjes zijn uitgevoerd terwijl die pc's ongeveer naast de router stonden. Daar lijkt het niet aan te liggen.
Hoewel, je wel gelijk hebt, dat als met zo'n laptop of mini door het huis ga wandelen, de verbinding wel minder wordt.
Maakt dat kanaal wat uit? Misschien dat iedereen in de buurt op het zelfde kanaal zit (bedoel je dat?) en zou het dan een kwestie van trial and error zijn om het beste kanaal te zoeken?
Raimundo

Ja,gewoon even expirimenteren met het kanaal kan geen kwaad.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan