wireless lan + netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Myself

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2004
Berichten
8
Ik heb een vraag(je). Ik zal het even stap voor stap uitleggen want volgens mij is het lastig.

PC 1
Desktop met XP

PC 2
Desktop met 98 (geloof ik)

PC 3
Laptop (zonder W-lan)

PC 4
Laptop (met W-lan)

+ een broadband router van sweex

PC4 is van mij, de rest van mijn ouders en broer. Nou heb ik het volgende probleem. Het internet heeft overal aansluiting behalve op mijn kamer. Ik heb wel een W-lan aansluiting, maar heb dus geen idee hoe zoiets werkt en wat ik daarvoor zou moeten aanschaffen.
Tevens wil ik de computers graag in netwerk zodat ik ook bestanden van de desktops kan halen en andersom.

Wie kan mij helpen?????

Thank you very much!

Myself
 
De overige pc's kunnen in een netwerk door ze te verbinden met de broadband router. Ik heb het gevoel dat dat mischien al zo is, aangezien een routertje er niet voor niets staat.

Je vraag is mischien hoe je het netwerk functioneel moet maken.

Of jouw notebook aan dat netwerk kan, hangt af van of de router tevens access point is. Zo ja, dan kan je onderstaande stappen volgen, zo nee, dan heb je twee opties.
De eerste is om een andere pc in het netwerk te gebruiken als gateway voor jouw pc, om daarmee internet op te kunnen en te netwerken. Die betreffende pc moet dan een WLAN aansluiting hebben (die kan je eventueel inbouwen) en altijd aan staan als jij op internet wil. Wellicht geen prettige optie.
De tweede mogelijkheid is om een access point aan te schaffen die op de broadband router wordt aangesloten. Hiermee creeer je een draadloos netwerk naast het bestaande netwerk.

Eerst het netwerk.
Voor het verbinden van twee pc's, al dan moet je netwerk aan de volgende eisen voldoen.
- een ip-adres in hetzelfde subnet. Dit betekent dat je je vaste computer voor je draadloze netwerkkaart (niet de netwerkkaart waarmee je het internet op gaat) het ip adres 192.168.0.1 geeft, met subnetmasker 255.255.255.0. De notebook geef je als ip adres 192.168.0.2 met subnetmasker 255.255.255.0.
- zorg dat de naam van de werkgroep hetzelfde is.
- zorg dat de namen van de computers verschillend zijn.

Dan het draadloze gedeelte.
Je zal de draadloze kaart van de vaste pc ook moeten kunnen configureren met de software. Installeer indien nodig opnieuw de software.
- stel de software in op ad hoc. Infratructure is bedoeld voor gebruik van een access point.
- zorg dat je op hetzelfde channel zit (standaard is dit 6).
- zorg dat je bij ssid de naam van de werkgroep invult.
- laat WEP voorlopig uit staan.
Dit geldt voor zowel de vaste pc als de laptop.

Voor meer informatie kan je klikken op de handleiding in mijn handtekening.
 
een accesspoint, wat is daar goed in en hoe duur is dat ongeveer? Ik ben al blut, na de aanschaf van mijn laptop :S

Oh ja en de andere pc's staan idd al via de router aan elkaar geschakeld om te internetten
 
Wlan is natuurlijk het mooist, maar jouw laptop kun je ook voorzien van een gewone netwerkadapter (Misschien heeft ie die al wel!?) en dan kun je het ding gewoon via een kabel rechtstreeks op de router aansluiten. Het is in elk geval goedkoper dan de aanschaf van een complete accespoint.
 
O, ik zie nu dat jouw kamer geen aansluiting heeft. Maar die is natuurlijk wel te creëren..
 
niet zo makkelijk, want dan moeten er weer kabels getrokken worden door het hele huis. Dus wie weet wat goed is en geschikt?
 
Goed en geschikt zijn beide oplossingen. Erg handig is de draadloze optie, goedkoper is de bekabelde oplossing.
Ligt er dus maar helemaal aan: hoeveel geld heb je er voor over (dure AP kopen) of b: hoeveel moeite wil je er voor doen. (Gaatjes boren) Persoonlijk zou ik de draadloze optie kiezen maar wij kunnen niet in jouw portemonee kijken dus die keuze moet je zelf maken. :)
Succes ermee in elk geval
 
Een access point heb je al voor 59,- bij mycom. Maar ook op marktplaats valt wel wat te vinden.
 
er is een draadje doorgetrokken, dus zit nu op mijn kamer te internetten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan