Wireless router wel contact, geen internet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark Labbé

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2001
Ik probeer een E-Tech High-Performance Wireless Router (WLRT03) aan de praat te krijgen, zonder succes.
Het icoon rechts onderin het beeldscherm meldt dat er een verbinding is. Ook rechtsklikkend op het icoon van de verbinding geeft infotmatie dat er datapakketten zijn verzonden en ontvangen. Maar Interner Explorer maakt geen verbinding met Internet.
Via http://192.168.1.1 de instellingen van de router bekeken, maar dat zien er goed uit.
De resetknop van de router 3 sec. ingedrukt opdat de fabrieksinstellingen weer zijn ingesteld, maar alles zonder resultaat.
TCP/IP staat op automatisch ip adres toewijzen..

Wie weet raad?

Nee, Internet Explorer staat niet op offline werken.
Als ik alleen de SpeedTouch modem gebruik werkt alles prima.
Verbinding maken lukt allen niet als ik de router ertussen zet.

Ik lees hier en daar wel dat het modem bij gebruik van een extra router als zg. bridge moet worden ingesteld. Maar ik zou niet weten hoe dat moet.

Welke speedtouch?
Hoe ziet het status-scherm van de e-tech eruit? Het gaat dan vooral om het WAN ip-adres. Is die in dezelfde reeks als het LAN ip-adres van de e-tech, dan routeert de router niet. [Als namelijk de speedtouch aan de e-tech een WAN ip-adres geeft dat in dezelfde reeks ligt als 192.168.1.x (dus wat jij als eindgebruiker van de e-tech krijgt), dan wordt er niet gerouteerd, en dus kun je niet internetten, terwijl lokale toegang tot de e-tech en andere computers die aangesloten zijn op de e-tech wél werkt]

We horen het wel.

Tijs.

Het betreft een SpeedTouch ST516 v6
En hoe kan ik het statusscherm bekjiken?

Een WLRT03 zou gewoon een 11 Mbps router zijn, dus een 802.11b router. Als dat inderdaad het apparaat is dat je hebt aangeschaft, dan kun je dat onmogelijk een High-Performance router noemen. Het apparaat is ook niet meer bijgewerkt (via firmware) sinds 2004. Erger: Het apparaat ondersteunt alleen WEP-encryptie, welke absoluut onveilig is want kan binnen een minuut gekraakt worden, zodat iemand snel draadloos op jouw Internet-verbinding kan meeliften als het draadloze gedeelte ingeschakeld is.
Mijn advies: Heb je echt zo'n ding, dan zou ik 'm snel de deur uitdoen.
In de handleiding staan niet alle menu-onderdelen uitgelegd, dus ik vermoed dat je de DHCP-server functionaliteit kunt nakijken onder DHCP Settings en het status-scherm kunt zien onder Status monitor.

Een WGRT03 router is wél een 54 Mbps router, dus een 802.11g router. Echter geldt hier hetzelfde over de beveiliging: Kan niet meer dan WEP-beveiliging aan, en is dus onveilig (als je het draadloze gedeelte aanzet/gebruikt).
Mijn advies: Heb je echt zo'n ding, dan zou ik 'm snel de deur uitdoen.
Voor Status kijk in het 'menu' onder Status. Hier kun je onder WAN Status zien of de verbinding er is, en WAN het (vanuit de speedtouch) toegekende ip-adres.
Kijk daarna onder LAN na welk ip-adres er gebruikt wordt op de LAN-verbinding. Is dat in dezelfde reeks als WAN (dus bijv. 192.168.1.x), dan wordt er niet gerouteerd en dus is er wel lokaal toegang tot de router etc., maar niet tot Internet, want dat is het netwerk waarnaar gerouteerd moet worden.

Succes,

Tijs.

Even wat achtergrondinformatie Tijs:
Ik zit hier op een verlaten plek in Spanje in een vakantiehuisje en heb van de huiseigenaar het modem meegekregen met het verzoek ´m aan de praat te krijgen.
Uiteindelijk wil hij zowel de draadloze verbinding als de kosten delen met zijn buurman.
De veiligheidrisico´s neemt hij op de koop toe.

Dat High Performance heb ik overgenomen van de handleiding van de router.

Bijgaand de schermafdruk van de status.
Kun je er iets mee¿

Bijlagen

• Status.jpg
    Status.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 74
  • DHCP settings.jpg
    DHCP settings.jpg
    87,4 KB · Weergaven: 68
  • One page setup.jpg
    One page setup.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 56
Zoals je zelf ook had kunnen zien is op Status.jpg te zien is wordt inderdaad op beide netwerken ('Public ip adress' en 'Private ip adress') hetzelfde netwerk gebruikt, namelijk 192.168.1.x

Je zult dus op een van de 2 apparaten het LAN ip-adres moeten wijzigen. Doe dat maar met de E-tech (bedraad aangesloten), dus zet in de One Page Setup pagina het 'Device ip adress' op 192.168.2.1 en druk op Apply
Je zult daarna de verbinding verliezen met de E-tech, dus herstart je pc, en je zou dan 192.168.2.100 als ip-adres moeten krijgen op je pc. De E-tech zul je dus vanaf dan moeten instellen via http://192.168.2.1
Met een beetje mazzel heb je dan (bedraad of draadloos) via de E-tech wél Internet.

Overigens zie ik dat zelfs WEP encryptie niet gebruikt wordt ('WEP encryption' staat op Disabled), dus het draadloze netwerk is in zijn geheel niet beveiligd. Ik zou met een dergelijk netwerk nooit verbonden willen zijn, ook al neemt de eigenaar dit enorme beveiligingslek op de koop toe.

Succes,

Tijs.

OK, met het wijzigen van het ip-adres heb ik nu wel verbinding met Internet, maar de router is nu niet meer et benaderen met 192.168.1.1

Dat heb ik wel nodig om WEPencryptie aan te zetetn toch?

Ja, natuurlijk verbinden met 192.168.2.1
Volgens mij is het nu geklaard.
Tijs, bedankt voor je hulp!

Groeten,
Mark

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan