• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wiskundig raadsel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom5Cat

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Hier heb ik eerder een wiskundig genie voor nodig, maar het is toch een Excel probleem...

Hoe bekom ik de cijfers in de grijze cellen door enkel de cijfers in de blauwe cellen te gebruiken?

Alle hulp welkom.

(file bijgevoegd)

Bijlagen

Wat is de bedoeling precies van het vierkant?

Wat is de bedoeling precies van het vierkant?

De cijfers zijn afstanden tussen locaties. Ze zijn in een rooster gezet, relevant tot hun onderlinge ligging. Het moet mogelijk zijn om alle afstanden te berekenen met enkel de cijfers in de blauwe cellen.

Ik zie de stelling van Pythagoras.
Is dit een schoolopgave of iets dergelijks?

Ik zie de stelling van Pythagoras.
Is dit een schoolopgave of iets dergelijks?

Hoe zie je Pythagoras daar dan inzitten? Kan je een voorbeeld geven in de file?

Nee, niet voor school :-) ben 40 jaar hoor lol

Oké sorry ;-)

Je bent bekend met Pythagoras? c^2 = a^2 + b^2. Elk grijs vakje is een c, de coordinaten zijn a en b.

Neem het eerste vakje dat al is voorgedaan (met 1.41). De coordinaten van dat vakje zijn (1,1). a = 1 en b = 1. Om c te berekenen: sqrt(1^2 + 1^2) = sqrt(2) = 1.41.

Nemen we het vakje met coordinaten (2,6), dan a = 2 en b = 6. c = sqrt(2^2+6^2)=sqrt(40) = 6.32. Precies wat in het linker voorbeeld staat.

Merk ook op dat het vierkant symmetrisch is ten opzichte van de diagonaal die door (0,0) en (10,10) loopt:
sqrt(a^2+b^2) is immers hetzelfde als sqrt(b^2+a^2).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Inderdaad. Dom dat ik dat niet gezien heb lol
Zoiets moet je van bij het begin gelijk opvallen of je staart er je blind op :-)

Hartelijk bedankt!!

Geen dank ;)
Het moet je inderdaad opvallen dat 1.41 de wortel van 2 is. Dan komt de rest vanzelf wel.

Succes nog verder! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan