• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wiskundige en trigonometrische functies

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlipBabe

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2008
In bijlage vind je een screenshot van mijn probleem.

De situatie zit als volgt in elkaar:

A1 is het totaal aantal liter.
A4 tem A10 zijn de flessen met hun bepaalde hoeveelheid.

De berekening is zo dat ik het aantal moet weten. Dat aantal moet steeds zonder decimalen zijn. Zo is B4 normaal 82.6 ofzo, maar aangezien er geen halfvolle flessen mogen zijn, heb ik daar geheel gebruikt.

Zo heb ik al B4 kunnen berekenen.

=GEHEEL($A$1*1000/A4;0)

Nu is mijn vraag (na X aantal uren zoeken):

Wat is de tweede formule, zodanig dat de aantallen matchen. Je moet dus iedere keer met de overschot werken.

Na de flessen van 2000ml gevuld te hebben, blijft er 1486ml over. Wat wil zeggen dat er geen flessen zijn van 1500ml...

De formule van B5 moet nadien gekopiëerd worden naar B6-B10.
Ik versta de bedoeling van de oefening, maar vind dus langs geen kanten hoe ik het kan doen kloppen...

Alvast bedankt!

Bijlagen

• naamloos.JPG
    naamloos.JPG
    62,3 KB · Weergaven: 44
Dat kan zo:

Let wel op! Dit is niet de meest idiale situatie. Zo zou bij verhoudingen van 82-0-0-1-1-1-4 maar 0,006 liter overblijven ipv 0,056

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat kan zo:

Let wel op! Dit is niet de meest idiale situatie. Zo zou bij verhoudingen van 82-0-0-1-1-1-4 maar 0,006 liter overblijven ipv 0,056

Heel erg bedankt!
Nog klein vraagje...

Die ene formule
=GEHEEL(($A$1*1000-SOMPRODUCT($A$4:A4;$B$4:B4))/A5)

Waarom staat er 2x dezelfde cel in de matrix? 'k Heb die A4 en B4 eens weggenomen om te zien wat het doet... Wereld van verschil...

'k Heb er een idee over, maar 'k ben het niet zeker...

Heel erg bedankt!
Nog klein vraagje...

Die ene formule
=GEHEEL(($A$1*1000-SOMPRODUCT($A$4:A4;$B$4:B4))/A5)

Waarom staat er 2x dezelfde cel in de matrix? 'k Heb die A4 en B4 eens weggenomen om te zien wat het doet... Wereld van verschil...

'k Heb er een idee over, maar 'k ben het niet zeker...
De somproduct formule doet hier eigenlijk gewoon A4*B4.
Brands heeft hem zo geschreven zodat de formule direct door te trekken is naar beneden.
1 rij hieronder staat er namelijk: SOMPRODUCT($A$4:A5;$B$4:B5), wat betekend: A4*B4+A5*B5. De rij hieronder komt er dan weer +A6*B6 bij.
Zo tel je dus het totaal op wat gevuld is.

Dat kan zo:

Of : 81-0-2-1-1-1-4 of 80-2-1-1-1-1-4 .....geven ook een restant van 0.006

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan