wisselende snelheid draadloos internet Telfort

Status
Niet open voor verdere reacties.

astro16

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Hallo,

Ik heb sinds vorige week Telfort geïnstalleerd. Abonnement van 40 mbps. Maar de snelheid via WIFI (test via speedtest.net) is nogal variabel. Op Ipad tussen de 25 en 45 (meestal rond de 30). Op desktop (draadloos) gemiddeld 18, en soms opeens een uitschieter naar boven. Is dat normaal, zo variabel? En kan ik nog iets doen aan de snelheid op de desktop. Ik zit niet op een kanaal van de buren maar hij staat wel op auto. Het vastzetten van een kanaal liep vanmiddag op vastlopend internet op desktop uit.
Via vaste lijn komt er 48 binnen. Maar dat is geen optie.

Kan ik dit wat stabieler krijgen en de snelheid op de desktop hoger krijgen?

En zojuist schiet zowel ipad als pc naar 3mbps :( (nu wel weer gelukkig naar bovenstaande situatie)

Laatst bewerkt:
Dit is allemaal heel normaal zeker op de 2,4Ghz band, waar maar een beperkt aantal kanalen beschikbaar zijn, meer gebruikt wordt dan de 5Ghz band en bovendien de wifi netwerken verder reiken dan die op de 5Ghz band (dus meer onderlinge verstoring).

Wat je zou kunnen proberen is spelen met kanaalnummers (dus niet op Auto laten staan maar vast instellen). Mogelijk kan inSSIDer je helpen om een niet-bezet (of minder bezet) kanaal te kiezen, maar je kunt ook gewoon trial-and-error gebruiken.

I.h.a. raad ik de Auto instelling trouwens af, omdat het (bij kanaalwisseling) tot onverwachte resultaten kan leiden bij verbonden apparaten (verbindingsverlies etc.)

Tijs.

Bedankt voor je bericht. Met INSSIDER zag ik vanmiddag dat ik als enige op kanaal 2 zat. Toen voor de zekerheid het kanaal vastgezet op 2 en daarna 4 (dus niet auto) maar daarna ging het internet zo de mist in op mijn pc, dat ik het modem toch terug gezet heb op auto (en nu is automatisch kanaal 10 gekozen en zit ik daar als enige op). Als ik kies voor een vast kanaal past het modem ook dit aan: Extension Channel, wat is dat? Kan het daarmee te maken hebben dat mijn verbinding met pc daarna slecht was?

Maar op zich misschien verder niets aan doen dan als je zegt dat deze snelheden normaal zijn?

Extension channel zegt me niets, tenzij hier een tweede kanaal bedoeld is (dus bijv. dat kanaal 10 + 6 gebruikt worden voor "kanaalbundeling", als 40Mhz wifi networking is aangegeven in je router ipv. 20Mhz). Zou ook in Inssider te zien moeten zijn, trouwens...
Verklaring Extension channel lijkt bevestigd te worden door deze link die er over schrijft:
Het "Extension Channel" wijkt altijd 4 kanalen af van het gekozen kanaal. Bij kanalen 1-4 en 10-13 kunt u zelf geen extension channel kiezen, bij de overgebleven kanalen krijgt u twee opties te zien.

Je zou dus ook kunnen spelen met 20Mhz breedte t.o.v. 40Mhz breedte. Doorgaans is 40Mhz "betrouwbaarder" maar 20Mhz (indien juiste kanaalkeuze) "sneller".

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan