witruimte automatisch vervangen in word

Status
Niet open voor verdere reacties.

JobNij

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Hallo allemaal,

Mijn vader is een fervent stripverzamelaar, en in de loop der tijd heeft hij een flinke verzameling opgebouwd. Nu is hij kort geleden begonnen met het ordenen van zijn verzameling, door de gehele verzameling in te voeren in Word. In Word ziet alles er hartstikke netjes uit, maar toen het hele handeltje omgezet moest worden naar Excel begonnen de problemen...

Mijn vader is (op zijn zachtst gezegd) niet echt handig met computers... Hierdoor is het Word documentje vrij slecht opgebouwd. Om de gewenste lay-out te krijgen heeft hij vaak tabs, spaties en andere witruimte gecombineerd.

Het is mij zelf al gelukt om de spaties en tabs eruit te filteren, zodat excel de informatie beter kan ordenen, maar nu bleef er nog één soort (voor mij onbekende) witruimte over. Het vreemde aan deze 'soort' is dat de text zonder enige duidelijke reden zomaar halverwege de pagina begint. Het lijkt erop dat word om de een of andere reden heeft besloten de verschillende tabs te vervangen door witruimte die niet aan te passen is.

Als ik de items die op deze manier onder handen zijn genomen in Excel probeer te kopiëren, dan komen alle onderdelen achter elkaar te staan, in plaats van onder elkaar.

Om het iets duidelijker te maken heb ik een bestand bijgevoegd (Bekijk bijlage example.doc) waarin het probleem naar voren komt (bij nummers 2 en 4).

Mijn vraag is nu of er een makkelijke, bij voorkeur geautomatiseerde, manier is om deze witruimte te vervangen door een enter en een enkele tab. Uiteindelijk moet er een Excel bestand van gemaakt worden met in balk A de serienamen, in balk B de afzonderlijke namen van boeken uit die serie en in balken C en verder eventuele extra informatie.

Alvast bedankt voor de hulp!

Job

Als je de knop <Weergeven/verbergen> aanzet (<Ctrl>+<Shift>+*) zie je dat er behoorlijk wat tabjes zijn gebruikt in je tekst; dus ook de tekst die volgens jou wèl goed is ingesprongen, deugt eigenlijk niet. Wat er bij de regels 2 en 4 aan de hand is, kun je ook makkelijk zien in de liniaal: die alinea's zijn hangend ingesprongen. Dus die hebben helemaal geen tab.
De eerste stap die je kan uitvoeren, is om alle alinea-instellingen gelijk te trekken. Druk op <Ctrl>+<A> (alles selecteren) gevolgd door <Ctrl>+<Q> (alinea-opmaak wissen). Nu staan alle alinea's tegen de linker kantlijn.
Volgende stap: nummers in laten springen. Daartoe moet je de alineamarkeringen vervangen door een alineamarkering en een tab.
Druk op <Ctrl>+<H> (zoeken en vervangen) en typ in <Zoeken naar>: ^p (alieamarkering) en in <Vervangen door>: ^p^t (alineamarkering + tab) en druk op <Alles vervangen>
Nu moeten alle dubbele tabjes worden vervangen door één tab: vervang de tekst in <Zoeken naar> door: ^t^t en de tekst in <Vervangen door>: ^t en druk net zo vaak op <Alles vervangen> tot het resultaat 0 vervangingen is.
Je tekst zou er nu een stuk beter uit moeten zien. Je moet waarschijnlijk nog wel door je tekst lopen om de eerste kolom (aasgieren in het voorbeeld) naar de linker kolom te verplaatsen door de tab daar weg te halen. Maar in grote lijnen is je document nu redelijk schoon.

BTW: balken liggen doorgaans horizontaal, en in Excel noemen we dat een rij. Wat jij een balk noemt (A, B, C) zou je in het normale leven een kolom noemen, en dat heet het dus ook in Excel. Tenzij je een Schot bent, en er mee gooit; dan begin je met de balk verticaal, en eindigt hij horizontaal :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan