• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Witte tekst zichtbaar maken in Excel via conditional formatting?

Status
Niet open voor verdere reacties.

IlonadeGroot

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Ik heb een probleem met een Excel bestand.
Excel 2013 Engels.

Ik heb een bestand waarin heel veel formules staan. Deze moet ik gaan uitschrijven.
Dus ik de 'Show formulas' aangezet en aan de slag gegaan. Nou kom ik er achter dat mijn voorganger ook formules erin heeft gezet en daarvan de tekst wit heeft gemaakt, waardoor ik het alsnog niet zie met 'show formulas' aan.
Weet iemand of het mogelijk is om b.v. een conditional formatting over deze sheet te doen via formule o.i.d. waardoor ik de witte tekst een andere tekstkleur kan geven of de hele cel kleuren?
Ik wil niet de hele sheet selecteren en de tekst zwart maken omdat in deze sheet verschillende tekst kleuren gebruikt worden.

Ik weet dat het een optie zou zijn om het bestand te kopiëren en dan de tekstkleur aan te passen, maar het gaat om nogal veel grote sheets (tevens ook meerdere bestanden) en dan moet ik ze allemaal gaan vergelijken of er ergens ineens tekst tevoorschijn is gekomen.
Dus als er een andere manier is....

Alvast bedankt :o

Via de Asap utilities(gratis voor eigen gebruik) is dit een fluitje van een cent.
Keurig netjes worden alle formules, gebruikt in uw bestand opgelijst met de verwijzingen er nog bij.

Hallo Cobbe,

Helaas is het voor gebruik op het werk :( dus kan ik de Asap utilities niet downloaden.

Misschien is het geen staatsgeheim en kan je het bestand mailen naar cobbe at mail punt be

Ik zal het niet lezen( :) ) !!

Dan zou ik u een lijst met alle formules - locaties en verwijzingen kunnen doorsturen.

Hoi Cobbe,

Helaas zitten er wel geheimpjes in :eek:
Het zijn ook meerdere bestanden met meerder sheets.
Ik heb een VBA gevonden waarmee het misschien gaat lukken, nou nog uitvinden wat ik in de formule moet gebruiken voor tekstkleur wit.

Of probeer deze eens:
Code:
Sub ColorFormulas()
    Dim sh As Worksheet
    Dim cl As Range

For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
        For Each cl In sh.UsedRange
            If cl.HasFormula Then
                cl.Font.Color = vbBlack
            End If
        Next cl
    Next sh
End Sub

Lees ik het goed dat hiermee alle formules zwarte tekst worden?
Ik moet specifiek degene hebben die nu witte tekst zijn.

Zoals de code er staat wordt inderdaad van alle formules de tekst zwart gemaakt. Heb je ook forumules in andere kleuren dan zwart en wit dan?

Ja ik heb ze ook nog in rood en die wil ik graag herkenbaar houden als zijnde rood, omdat deze bij bepaalde voorwaarden ook echt zo getoond worden aan de gebruiker.

En zijn die kleuren direct in de betreffeffende cellen aan die tekst gegeven of gaat dat via voorwaardelijke opmaak?

Zonder dat document blijft het een gok, maar dan kan je dit proberen. Op een kopie van het origineel uiteraard:
Code:
Sub ColorFormulas()
    Dim sh As Worksheet
    Dim cl As Range

For Each sh In ActiveWorkbook.Sheets
        For Each cl In sh.UsedRange
            If cl.HasFormula And cl.Font.Color = vbWhite Then
                cl.Font.Color = vbBlack
            End If
        Next cl
    Next sh
End Sub

Om het gokken wat uit sluiten kan je ook zoiets proberen.

Code:
Sub VenA()
Dim t As Long, cl As Range, sh
ReDim ar(5, 0)
    For Each sh In Sheets
        For Each cl In sh.UsedRange.SpecialCells(-4123)
            On Error Resume Next
             ReDim Preserve ar(5, t)
             ar(0, t) = sh.Name
             ar(1, t) = cl.Address
             ar(2, t) = "'" & cl.Formula
             ar(3, t) = cl.Interior.Color
             ar(4, t) = cl.Font.ColorIndex
             ar(5, t) = cl.FormatConditions.Count
             t = t + 1
        Next cl
    Next sh
    With Sheets.Add(, Sheets(Sheets.Count))
        .Cells(1).Resize(, 6) = Array("blad", "Cel", "Formule", "Interne kleur", "Tekstkleur", "Aantal VO regels")
        .Cells(2, 1).Resize(UBound(ar, 2) + 1, UBound(ar) + 1) = Application.Transpose(ar)
        .Columns.AutoFit
    End With
End Sub

Je krijgt dan een overzicht van alle formules in een nieuw tabje

Edmoor,

Het is gelukt met jouw code! :d:thumb: Ik heb er alleen Green van gemaakt en ik zie er aardig wat verschijnen :confused:
Ik zou er dus heel wat gemist kunnen hebben zonder deze code, Mega bedankt!!

VenA,

Ik heb jouw code ook nog even geprobeerd. Er worden wel tabjes aangemaakt met een kopregel, maar er worden geen formules in geplaatst.
Maar ik ben gelukkig geholpen.

Bedankt voor jullie moeite!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan