WLAN Accespoint of Router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muurhond

Inventaris
Lid geworden
23 jun 2001
Ik wil misschien binnenkort een draadloos netwerk gaan aanleggen tussen 2 desktop-pc's en 1 laptop.

Nou zie ik op Norrod 2 categorieen:

- WLAN Router
- WLAN Accesspoint

Wat is het verschil tussen deze 2 en wat is een betere keuze tussen deze 2?

Een accesspoint is te vergelijken met een switch: je verbindt meerdere computers met elkaar.

Een router kan meer, namelijk internet delen over meerdere computers.

Je keuze hangt dus af van wat het apparaat allemaal moet gaan doen:
heb je al een router of gaat een pc het internet delen > accesspoint
moet het apparaat het internet gaan delen > router

Het komt trouwens ook wel voor dat routers goedkoper zijn dan de accesspoint variant. Mijn draadloze linksys router wordt ook gewoon als accesspoint gebruikt achter een normale router.

Dan moet ik dus gewoon de router-variant (ook LinkSys) nemen. Er komt geen server-pc die het internet moet gaan verdelen. Is nu nog wel zo en wordt softwarematig gedaan. (Winroute)

Ik wil wel gewoon een netwerkje houden, omdat op mijn pc veel spul staat dat ik gebruik als ik een pc hier in huis opnieuw moet inrichten, maar wil geen server-pc meer hebben zoals ik dat nu heb. Nu moet mijn pc aanstaan als iemand anders in huis op zijn/haar pc wil internetten. Hier wil ik dus vanaf.

Ik heb dus nog geen ''echte router'' en heb Chello Classic op een Motorola Surfboard SB4100E-modem. Dit is toch geschikt hiervoor neem ik aan?

Dan zou ik inderdaad voor de router gaan.

Ik heb zelf geen chello maar volgens mij moet dat kunnen. Ik meen dat je dan wel het mac adres van de router moet veranderen naar dat van de tot nu toe gebruikte netwerkkaart (in de linksys routers zit deze optie vast wel, in mijn WRT54G in ieder geval wel)

Goed, nu heb ik nog 1 vraagje:

Norrod biedt een aantal WLAN USB-adapters aan:

- Standaard Wireless LAN 54Mb USB adapter (pen) voor €27,50
- Linksys Wireless LAN 54Mb USB Adapter voor €57

Nu staat er bij die standaard Wireless LAN Adapter geen technische details, maar een kort stukje ''info''.

Hoe betrouwbaar is die WLAN Pen?

Bij staat er bij die Linksys WLAN Adapter veel meer technische details, waaronder ook ''Ondersteunde beveiligingsalgoritmen''. Beveiliging moet altijd lijkt me.

Nu betalen mijn ouders in principe, alleen ik moet 3 van die WLAN adapters hebben. De WLAN Router wordt de Linksys Wireless LAN 54Mb router voor €57.

3 van die Linksys WLAN Adapters vinden ze te duur. 3 van die WLAN Pennetjes kan weer wel, alleen weet ik dus niet hoe het met de kwaliteit en beveiliging van dit ding is.

Alvast bedankt.

Valt eigenlijk vrij weinig te zeggen over die adapter, Norrod geeft inderdaad vrij weinig (lees: geen) info. Misschien dat ze per mail in ieder geval een merk en type kunnen geven.

De meeste 801.11g kaarten hebben in ieder geval WEP128 beveiliging. WEP is echter niet heel moeilijk te kraken, op een druk netwerk met veel verkeer is het soms in een half uur te doen. Het houdt de gemiddelde wardriver en buurman in ieder geval wel buiten.
Veel nieuwe kaarten ondersteunen ook WPA, dit is een opvolger van WEP die een stuk lastiger te kraken is. De enige methode voor het kraken van WPA is op dit moment het raden van het password.

Norrod lijkt trouwens niet echt een grote keuze aan WLAN apparatuur te hebben. Misschien is het de moeite waard om eens in de pricewatch te kijken?

http://www.tweakers.net/pricewatch/75911
http://www.tweakers.net/pricewatch/51297

Ik heb vanmiddag zo'n LinkSys WRT54G-router gekocht met 2 WLAN USB-pennetjes en een WLAN 54Mb PCMCIA kaartje voor in de laptop.

Ik heb et zaakje aangesloten en alle WLAN-adapters maken contact met de WLAN Router alleen ik krijg er maar geen internet voor.

Ik kan dus vanaf alle WLAN-adapters in die WLAN-router kijken, net zoals in mijn Chello-modem, maar internet dus niet.

Wat moet ik nog doen?

Op GoT zei iemand dit:

Het beste kun je die Linksys installeren met de bijgeleverde cd, dan werkt het echt in 1 keer.
PC op internet> Linksys op andere netwerkkaart cd erin, doorlopen en daarna de PC op de Linksys en de Linksys op chello, werkt perfect.

Wat bedoeld ie nou precies? :confused:

Ook zei iemand dit op GoT:

1) MAC adres PC NIC in router invoeren, voor de rest alles op auto
2) chello modem resetten (30 sec stroom eraf (stekker er echt uit, standby knop doet het NIET))
3) router resetten
4) gaan met die banaan

Dit geldt zeker voor slechts 1 pc? Ik heb er 3. Ik kan toch niet alle MAC adressen van alle 3 pc's invoeren?

Ik heb dit al 2x eerder gedaan bij familie (zelfde apparatuur) en daar werkte et binnen 5 min. Alleen hebben ze geen Chello. :rolleyes:

Welke pc zat eerst direct op de modem? Het mac adres van die pc moet je op de router instellen.

Heb et al voorelkaar inmiddels. Internet doet et op alle pc's.

Alleen hoe hou ik mijn netwerk in stand? Op mijn pc staat een map met tools die gedeeld waren. Dat wil ik wel zo houden. Hoe stel ik dat in nu er geen ''hoofd-pc'' meer is?

Het delen van bestanden zou nog gewoon moeten werken. Dat je internet via een router loopt zou daar niet uit moeten maken.

Zal ik daar nog ff naar zien zo.

Ander probleempje nog.

Ik heb een account bij www.dyndns.org en om dit te blijven gebruiken, moet ik deze account instellen in de router.

Nu heb ik deze gegevens exact ingevoerd, maar hij blijft maar melden Authorization fails (username or passwords).

Als ik deze gegevens wil saven, krijg ik wel eerst een pagina met daarin: Settings are successful. met daaronder een knop met Continue. Vervolgens kom ik weer bij de pagina waar je de gegevens invoert met dus die ''Authorization fails''-melding.

Deze Dyndns-optie zit onder Setup -> DDNS.

Is dit een bug of....?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan