WLAN IP-problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muurhond

Inventaris
Lid geworden
23 jun 2001
Ik heb sinds kort een draadloos netwerkje tussen 3 pc's (2 desktop-pc's en één laptop) en mijn eigen pc is er één van en hier heb ik steeds een probleem mee. (met de ip-adres)

Ik heb de volgende componenten:

1 Linksys WRT54G router
2 Conceptronic WLAN USB-pennen
1 WLAN PCMIA-kaartje

2 van die WLAN-pennen ''hangen'' aan de 2 desktop-pc's, de WLAN PCMIA-kaartje zit in de laptop.

De laptop (WLAN PCMIA) ligt in de woonkamer, 1 verdieping hoger de pc (WLAN USB-pen) van me zusje en nog 1 verdieping hoger (de zolder) staat mijn eigen pc. (ook WLAN USB-pen)

De laptop en de pc van me zusje hebben altijd verbinding met de router, maar de verbinding van mijn eigen pc valt regelmatig weg. Dit terwijl de verbinding de status zeer goed heeft. Het IP-adres komt dan weer op 0.0.0.0 te staan en een nieuw IP-adres krijgen doet ie haast nooit. Dit doet ie gewoon op willekeurige tijdstippen en alleen mijn pc heeft dit.

De TCP/IP-instellingen van de WLAN pen staan op Auto, net zoals op de laptop en de pc van me zusje.

Wat mij opvalt is dat de IP's van alle 3 pc's regelmatig veranderen. Ik heb voor de veiligheid de router zo ingesteld dat er maar 3 DHCP-gebruikers zijn. We zijn immers maar ook met zijn 3-en. De IP in de router begint bij 192.168.1.101 en eindigt bij 192.168.1.103.

Hoe kan ik in de router-opties het zo instellen dat ik vaste adressen geef aan deze 3 pc's? Ik heb al es een dag gedraaid met vaste TCP/IP-adressen, maar dan krijg ik et nog. Verbinding valt weg, mijn IP wordt weer op 0.0.0.0 gezet of er staat soms een heel ander IP-adres, zoals iets met 192.168.100.262 ofzo. Weet niet precies wat er stond. Zal ik wel even op gaan letten.

Wat is nu steeds het probleem en hoe los ik het op?

Heb Chello Classic met de Motorola Surfboard 4100E-modem waarvan de DHCP-optie ook aanstaat.

Laatst bewerkt:
Opgelost.

Conceptronic WLAN USB pennetje vervangen door een Linksys WUSB54G-EU WLAN Adapter. :)

WUSB54G-EU_7_1.jpg

Mooi dat het werkt. :thumb:
Maar wat ik nou niet begrijp is waarom jouw DHCP ip-nrs iedere keer veranderen. Ik heb dezelfde router (Firmware v2.04.3 HyperWRT v1.2) en die onthoudt als het ware welke nummers ie aan welke MACadres heeft gegeven. Als ik dus steeds dezelfde computers via DHCP gebruik, krijgen ze steeds hetzelfde nummer. En waarom onthouden jouw kaarten de vaste ip's niet en zet ie ze steeds terug op 0.0.0.0? Die vaste adresen geef je namelijk aan de netwerkkaart van de pc's dus dat heeft met de router niks te maken.

Ja, ik heb dus ook MAC-filtering aan.

Ja, en waarom die deed weet ik ook niet precies. Ik had die dag wel problemen met Chello. (was sloom en viel er avond's gewoon helemaal af). Inmiddels werkt Chello weer en heb ik alwéér een nieuw statisch IP-adres. (de 2e in een half jaar ongeveer)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan