WLAN kan DHCP-server / gateway niet vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frankwin

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Een kennis van me heeft een nieuwe Acer-laptop aangeschaft en mij gevraagd om die aan de sluiten op zijn al bestaande draadloze netwerk.
Na de WEP-key te hebben ingevoerd is er wel een verbinding, maar geeft de DHCP-server geen IP-adres. Als ik een fixed IP-adres instel kan ik de DHCP-server ook niet pingen. Er is wel uitgaand verkeer, maar geen binnenkomend verkeer.

Maak ik op dezelfde laptop echter gebruik van een kabel dan werkt alles perfect en wordt de DHCP-server moeiteloos gevonden.

Wireless-router/modem: SMC Barricade 7804 WBR
PCMCIA-card: Belkin 802.11b

Heb het tevens op mijn HP iPAQ hx2410 geprobeerd, maar ondervind hetzelfde probleem. Er is wel een verbinding, maar ik krijg geen IP-adres toegewezen.

Op de laptop is Windows XP geinstalleerd met een Norton firewall. De iPAQ heeft geen firewall en draait op Microsoft Windows Mobile 2003 Second Edition.

Een andere laptop werkt wel perfect, maar die is al in een eerder stadium aangesloten. (ook windows xp, pcmcia kaart mij onbekend)

Aangezien er wel een verbinding komt is de WEP-key correct en omdat de DHCP-server werkt bij gebruik van een netwerkkabel zou die ook goed moeten zijn.

Ik weet niet meer wat ik nog kan controleren. Iemand suggesties?

Staat het draadloos netwerkkaartje van de acer wel aan?

ja, staat aan

Ja, het kaartje staat aan en XP geeft weer dat er een verbinding is, maar dat er geen IP-adres verkregen kan worden. Status blijft ook: IP-adres aanvragen.

Heb je wel eerst gewoon met netwerkkabel de hele set-up gedaan alvorens draadloos te gaan ?

ja, ook.

Ja, gedaan. vandaar dat er oko geen enkel probleem is met het netwerk als er een netwerkkabel gebruikt wordt. Ik kan dan alles pingen en overal bij.

Heb zelfs daarnet nog de drivers van de PCMCIA-kaart verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar dat werkte ook niet.

Bovendien vind ik het vreemd dat hetzelfde probleem zich voordoen op mijn iPAQ.

je weet zeker dat er geen andere vorm van beveiliging wordt gebruikt? mac-adres filtering b.v.

MAc-filtering

MAC-filtering staat in de firewall opties van de router en daar heb ik het MAC-adres van zowel het PCMCIA kaartje als mijn iPAQ aan toegevoegd.

Later heb ik zelfs de gehele firewall in de router uitgeschakeld, maar het mag niet baten.

Ik snap er echt helemaal niets van.

Met draad -> alles ok,
dus probleem ligt bij communcatie tussen pcmcia kaart en de WLAN-router, maar er is wel sprake van een verbinding ....

Dit moet óf een typfout in de WEP-key zijn óf het zit niet lekker in de MAC adress filtering (ik denk toch dat laatste). Dan krijg je namelijk wel verbinding, maar geen IP adres toegewezen.

werk je met de clientsoftware van je draadloze netwerkkaart of laat je de wireles zero van XP de verbinding opzetten ?

opgelost

Ik werkt met software van XP SP2.

De kennis heeft me zojuist ge-emaild en het probleem als volgt opgelost:
Ik kan je wel ongeveer vertellen wat ik gedaan heb. Eerst alles verwijderd. Toen het programmaatje van de insteekkaart geïnstalleerd. Hierop werd een IP adres op de router aangemaakt. Maar nog steeds 1 richtingsverkeer. Vervolgens ook een WINS-adres (ip-adres) opgegeven. Hierna werd het 2 richtingsverkeer en werkte internet.

Echt snappen doe ik het nog niet, maar ik loop morgen wel even langs om er achter te komen.

Waarschijnlijk heb je een vast IP-adres gegevens in de range van je modem/router bij TCP/IP gegegevens van je computer.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan