WLAN netwerkje met meerdere accesspoints

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theo56

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2008
Op een frans landhuis met minicamping wil ik een draadloos netwerk aanleggen met wlan + bekabeld op de begane grond en op de bovenverdieping hetzelfde.

Ik heb een paar senao 3220 AP's maar de vraag is: zet ik achter het ADSL modem een router of een switch?

Naar de bovenverdieping wil ik een UTP kabel leggen (als het kan) met ook hier een router of switch???

en anders een van de senao's instellen als client en daarachter weer een normale ASUS wlan-router die ik nog heb liggen.

Voor het buitengebeuren komt er een UTP kabel naar een Senao met buitenantenne.

Voor velen zal het een simpele vraag zijn, maar ik heb nog niet zoveel ervaring met Wlan

Hoi,

Ben jij niet degene die - onder een andere naam - ook al een vergelijkbare vraag had?
Vraag: wat voor ADSL-modem heb je (had jij niet een Orange livebox?)
Als je alleen een modem hebt, komt 'daarachter' altijd eerst een router.
Een router is feitelijk het apparaat dat twee of meer netwerken aan elkaar knoopt.
In jou geval dus (minimaal) je WAN en je (W-)lLAN.
Dus wat je ook doet, altijd eerst je router .... tenzij jij degene bent die geen modem, maar een modem/router van Orange hebt. Want dan héb je al een router.

Wlan met meerdere AP's

Hoi,

Ben jij niet degene die - onder een andere naam - ook al een vergelijkbare vraag had?
Vraag: wat voor ADSL-modem heb je (had jij niet een Orange livebox?)
Als je alleen een modem hebt, komt 'daarachter' altijd eerst een router.
Een router is feitelijk het apparaat dat twee of meer netwerken aan elkaar knoopt.
In jou geval dus (minimaal) je WAN en je (W-)lLAN.
Dus wat je ook doet, altijd eerst je router .... tenzij jij degene bent die geen modem, maar een modem/router van Orange hebt. Want dan héb je al een router.

Dank voor je snelle reactie, Teun.

Ik heb geen eerdere vraag gesteld, want ik ben nog maar 24 uur lid van het forum. Maar ik kan me voorstellen dat het een vraag is die vaker gesteld zal worden.

Het is overigens niet, mijn eigen netwerk, maar van vrienden waarvoor ik dit wil aanleggen.
Het modem is idd een LIVEbox van orange waarachter nu een oud 11b routertje hangt.Zelf zit ik op glasvezel, waar ik ook nog wel een vraag over heb, maar daar maak ik een apart topic van.

Ik snap je helere uitleg, maar als ik het goed begrijp, kan ik op de eerste verdieping, waar 3 bekabelde pc's staan wel gewoon een switch zetten en moet alleen de eerste een router zijn?

Gr. Theo

Laatst bewerkt:
Nee, die livebox van Orange is tevens een router.
Je kunt hier dus (boven en beneden) direct een switch op aansluiten.
Ook een draadloos accespoint.

Nee, die livebox van Orange is tevens een router.
Je kunt hier dus (boven en beneden) direct een switch op aansluiten.
Ook een draadloos accespoint.

Ok, duidelijk. Ik werd in verwarring gebracht omdat die Livebox maar 2 ethernet aansluitingen heeft (waarvan 1 voor de TV ofzo), maar hij moet het draadloze verkeer ook kunnen routeren natuurlijk......

Hoi,

Ja, één bekabelde pc, of switchbox dus én - afhankelijk of er een draadloze pcmcia-kaart in de livebox is geplaatst - meerdere draadloze verbindingsmogelijkheden.
Deze livebox is overigens wel hopeloos verouderd en staat bijvoorbeeld alleen wep-encryptie toe; achterhaald dus ......

Ja, het is een raar ding maar ze zullen het er mee moeten doen. Straks wil ik alleen het modem en routerdeel gebruiken en wireless over de Senao's laten lopen, die hebben wel WPA.
Ik heb inmiddels via Marktplaats al 2 switches gescoord. Dus langzaam wordt het spul compleet.

Gr. Theo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan