WLAN veiligheid en merk access point

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Met InSSIDer kan je WLAN netwerken scannen en je ziet SSID, kanaal, encryptie en soms ook nog de producent van de access point/router.
Hoe kunnen ze dat detecteren en is dat een veiligheids risico?

Of moet ik mij dat zo voorstellen als bij autos: je ziet op de koeler het merk, maar zonder sleutel kom je nog steeds niet naar binnen...:shocked:

Goed geschreven: Je ziet de woningen en huisnummer en type voordeurslot, maar zonder sleutel kom je er niet in.

Tijs.

Het is precies zoals je zegt: Je weet het kenteken, eigenaar en de fabrikant. M.a.w. je komt weinig verder met die gegevens (tenzij je het standaard wachtwoord van je router niet wijzigt >vooral bij Thompson van belang)

Maar wanneer je het standaard wachtwoord van je router bekend is bij iemand dan zal ie toch eerst je wifi wachtwoord moeten hebben om je routerinstellingen te kunnen veranderen, of vergis ik me ?

Groeten Marcel

Nou, bij bepaalde Thompson routers is het geval dat je aan de hand van de standaard SSID het standaard wachtwoord van het netwerk kan kraken, en ook het router wachtwoord. Dat was meer dan een paar jaar geleden al bekend, en het kwam in maart (ongeveer) dit jaar pas in het nieuws :shocked:

Iedereen mag het merk van mijn voordeurslot weten: ISEO. Maar om in mijn router te komen, moet je of via mijn bekabeld LAN komen, of via WLAN.
Kom je via bekabeld LAN, dan moet je alleen nog de router optillen, en op de bodemplaat de handgeschreven stikker met het wachtwoord lezen. Maar dan sta je al binnen mijn woning en dat mag niet.

Op het draadloos AP gedeelte heb ik WPA2 personal met AES en MAC filtering aan staan, en je kan alleen bedraad binnen komen.

En ik zal er ook nog een stikker plaatsen met login naam en wachtwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan