WOL werkt wel en niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

bamisalami

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2008
Ik zou graag dat de server een aantal pc's op een bepaald tijdstip laat opstarten.
Dus even gegoogled.

WOL Wake on Lan.
Bios staat goed.
Bij windows XP netwerkadapter staat alles goed.

PC uitgezet.
Script laten lopen (Ultrajones Software - UltraWOL (Wake On LAN ActiveX Control))
PC start op.
Fijn het werkt dacht ik.
Schedule task gemaakt en nog een keer getest, jawel pc start op.
Dus naar huis volgende ochtend PC is niet opgestart. Script nog een keer uitgevoerd.
PC start niet op.
Dus pc maar handmatig aangezet.
's middag PC utigezet en nog eens getest jawel PC start op.
Om de een of andere reden start de PC enkel op binnen een bepaalde tijd.
Dus het programma FUSHION WOL gedownload.
PC start op (ook de volgende ochtend) helaas heeft deze geen commandline dus heb ik niets aan.

Dus even gegoogled en Fushio Wol zend een Magic packet, dus daar zit het verschil.

Mijn vraag is nu concreet:
Hoe laat ik mijn PC automatisch opstarten. Ik weet hoe het werkt enkel kan ik niet het juiste programma vinden.
Ik wil mijn PC elke ochtend om 8.oo laten opstarten.
Ik zie door alle gratis proggies de bomen het bos niet meer en zoek gewoon een goed werken pakket dat magic packets zend op een door mij opgegeven tijdstip.

Alvast bedankt.

Kijk eens in de bios van de client.. Bijna elke bios kan je instellen om de computer op bepaalde tijdstippen te laten in/uitschakelen. :)

Dan moet je eens kijken of je deze setting op 1 hebt staan http://www.pctools.com/guides/registry/detail/251/

En hoe schakel je de client uit is hier een belangrijke vraag.
Bv. knop vast houden is een complte power off.
Kijk dus ook in je Power Scheme of daar alles goed staat.

Een power off haalt dus alle stroom weg ook van de netwerk kaart.
Je netwerkkaart moet stroom hebben om die magic packet te kunnen lezen.

:)

Ja dat is wel zo, maar toch ontvangt de netwerk kaart info van OS via mobo bij het uitschakelen. Als je de computer een power off geeft dan saved de netwerk kaart de netwerk gegevens niet. Zoals subnet en moet bij de opstart weer alles opnieuw ophalen.

Bij mij is het zelfde liedje wake on lan werkt alleen als ik de client uitschakel met remote shutdown of via de normale windows manier. Zou gauw ik met de vingers aan die knop kom doet de wol het niet meer.. :)

Daarom is het beter dat computers die niet uitmogen of op bepaalde momenten aan moeten staan. Nooit uit te schakelen en gewoon aan laten staan. Vertrouw dan maar niet te veel op wake on lan.

Volgens mij, maar ik heb er geen ervaring mee, gaat WOL via MAC en niet via IP vanwege de door jou genoemde reden.

WOL Magic Packet Sender
* A Description of Wake-On-Lan & Configuration
* WOL - Wake up On LAN - How to set it up
* Wikipedia Wake-On-LAN

http://magicpacket.free.fr/thankyou15.htm
How does it work?

With modern computers, even when they are switched off, the Network Interface Card (NIC) is still powered (you can test this by looking to see if the green light next to the RJ45 Ethernet port is still lit when the computer is off). This means the NIC can still sense and process network traffic, although it does not have an IP associated with it in this off state. WoL works by broadcasting a specially formatted Magic Packet to all computers in the subnet. This Magic Packet includes the MAC address of the target PC repeated 16 times in the data section. The target PC receives this broadcast packet and when the NIC identifies it as a WoL packet and the MAC address is a match the boot procedure is initiated via the appropriate hardware channels.

Zojuist dat programma geprobeerd en het werkt hier. PC start netjes op :).

Ik redeneer ook alleen maar naar mijn eigen ervaringen hiermee en probeer er gewoon met logische stappen tot een conclusie te komen. En ergens verliest de netwerkkaart de connectie en weet dan niet meer wat ie met dat packet moet of krijgt hem geeneens. Bij mij is dat alleen maar het geval als ik de computer geforceerd uitschakel of de stroom er van af is geweest.

Er is anders al veel over gespeculeerd op het net.. ;)
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=wake+on+lan+doesn't+always+work&meta=
We zijn echt niet alleen.. :) Zoek je maar een mooie reden uit die het best bij je past, er staan er genoeg..

Vaak heeft de 'suspend state' (S1 t/m S5) ook een grote invloed op het wel of niet 'ontwaken' van de pc.
Verder schijnen Realtek netwerkkaarten niet graag wakker te worden gemaakt, Intel kaarten zijn over het algemeen niet van die slaapkoppen.

Verder schijnen Realtek netwerkkaarten niet graag wakker te worden gemaakt, Intel kaarten zijn over het algemeen niet van die slaapkoppen.
Owjajoh? Heeft de BIOS hier dan geen invloed op?

Er is niet een eensluidend antwoord te vinden op de 'S' status (experimenteren dus), wat wel opvalt is dan mensen met een Intel NIC minder problemen ondervinden dan met een Realtek.

en wel vandaag was het pc-tje wel netjes opgestart.
Vreemd, heb nu inmiddels twee programma's lopen in de scheduled task.
Waarschijnlijk werkt er een beter dan de andere.
In ieder geval bedankt.

Ps. pc sluit ik SOFT af , en alle instellingen stonden goed. Vermoed dat er iets meer data naar toemoest dan -1- een magisch pakketje.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan