Woofer maakt vreemd geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

BrianCa

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2009
Goedenmiddag

Sinds kort kwam ik er achter dat mijn woofer EL 12/2 van AA-Craaft een vreemd geluid maakt.

Ik heb van alles geprobeerd.
kabels omgewisseld. Maar daar ligt het niet aan omdat de andere EL 12/2 normaal functioneert met die kabels.
Geprobeerd af te koppelen terwijl ik het hoor. En alsnog blijft het door gaan. op de ritme van de lage tonen.
Als ik een stukje verder ben gelopen met mijn speaker stopt het wel. Tot ik weer dichter bij kom van mijn andere speakers, tenzij de muziek is afgelopen.

Heeft iemand een idee?

Hier is een audio bestandje
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-JIRUXII4FYH7.m4a

Alvast bedankt!

Wat bedoel je, die crossover?
Echt begrijpen wat je bedoeld doe ik niet.

De speaker zelf al bekeken?

Hoihoi,

bedankt voor uw antwoord.

Er zit wat krakkelend geluid in de woofer en dat kraakt op de ritme van de lage tonen. Zelfs zonder dat hij verbonden is met de versterker. Dus het lijkt mij iets radioactiefs. Aangezien ik twee van die speakers heb heb ik de andere geprobeerd met de zelfde kabels ecetra om te zien of het daar aan lag. alleen die functioneert daar wel normaal mee. Loop ik met dat krakkelend geluid weg van mijn kamer dus van het geluid af. word het steeds iets minder tot ik ver genoeg ben en het stopt met kraken/geluid maken.

Ik hoop dat u mij begrijpt.

Alvast bedankt!

Vroeg of je de speaker zelf al had bekeken, bij een mechanisch defect van de conus of spoel kan dat ook optreden, is de sub miss een keer overstuurd geweest? otwel het volume een keer voluit gezet?

"Loop ik met dat krakkelend geluid weg " ????
Gooi het dan weg. :)

Ok, "een krakkelend geluid" is geen optimale omschrijving op een medium als dit waarbij wij het dus niet met onze eigen oren kunnen horen, dus laat staan herkennen... Maar...

Het is 1 van een set identieke speakers, & zelfs afgekoppeld als je met de "krakkelende" in de buurt komt van de andere, doet het fenomeen zich voor. Dat is frappant...

Wat Lange Pier al schreef: Mogelijk interferentie op de spreekspoel &/of resonantie op de conus c.q vervormd conus-chassis: Mogelijk, & zo ja hoop ik dat je een vrijstaande woning hebt, maar, niet aan zekerheid grenzend, waarschijnlijk.

Hoogst waarschijnlijk, ook niet aan zekerheid grenzend, is dat je speaker-cabinet lek is. Maakt niet uit of het een drukkast, basreflex of glijbaan is: Klein scheurtje/kiertje op een niet daarvoor gespecificeerde plek geeft als evenredig resultaat het geluid van een "krakkelende" slagboormachine (vooral voor je buren!).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan