• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

woord omzetten naar getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

baukjen

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2006
Dag beste mensen,
Is er in Excel een formule mogelijk die een letter (een woord) kan omzetten naar een getal (woordwaarde)?
Voorbeeld: a=1 b=2 etc. het woord hexacon is dan 8,5,6,1,7,6,5

Hartelijke groet,
Baukjen

Bekijk bijlage 249959

ik beginbij a=1, b=2 etc t/m9 en begin dan weer met 1. dus j=1 etc

Met een UDF:
Code:
Function Tal(Wrd As String) As String
    Dim i As Long
    Dim lLtr As Long

For i = 1 To Len(Wrd)
        lLtr = Asc(LCase(Mid(Wrd, i, 1)))
        If lLtr > 96 And lLtr < 123 Then Tal = Tal & (lLtr - 97) Mod 9 + 1 & ","
    Next
    Tal = Left(Tal, Len(Tal) - 1)
End Function

Bijlagen

Gebruik een UDF:

Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb = Join(Evaluate("transpose(code(mid(""" & c00 & """,row(1:" & Len(c00) & "),1))-96)"))
End Function

Als je de cijfers 1 t/m 9 gebruikt, kan je het gecodeerde nooit meer fatsoenlijk decoderen...

Dag Timshel voor mij helemaal nieuw een UDF. De functies ‘tal’(A6) en WAARDE(SUBSTITUEREN(A7;",";"")) ken ik ook niet. Staat de Function Tal ergens in het Excel bestand?

Dit is wel waar ik op doel. Het lijkt wel dat de functie 'tal' zich laat beperken tot maximaal 11 karakters. Is dit aan te passen naar onbeperkt?
Het is de bedoeling dat het getal in C7 verkleint moet worden naar 1 getal. Zoals ik het nu heb staan zit het niet goed. Dit komt omdat in de formule een maximaal aantal getallen geteld worden.

Graag zie ik een reactie alvast bedankt.

Hartelijke groet
Baukjen

:rolleyes:

Bekijk bijlage 250007

UDF staat voor User Defined Function. De functie 'Tal' is programmatisch toegevoegd aan het bestand. Kies in Excel voor ALT-F11. Hiermee start je de programmeeromgeving op en kun je een indruk krijgen.
Er zit geen beperking op de UDF voor wat betreft het aantal tekens. Zie ook de bijlage met een voorbeeld van een lang woord.
De functie SUBSTITUEREN behoort tot de standaarduitrusting van Excel. Voor een uitleg van deze functie verwijs ik je naar de Excel-help (F1). Ik heb de UFD aangepast zodat je SUBSTITUEREN niet meer nodig hebt.

Moet je me toch eens uitleggen wat de bedoeling is van deze hele exercitie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Timshel, Ik gok dat de TS een (beginnend?) Geo Cacher is. Daar moet je in sommige puzzels woorden omzetten naar een waarde. Maarrrr... indien mijn gok over het doel klopt, dan gaat de telling in het voorbeeld fout door na de 9 weer met 1 te beginnen. Ben benieuwd wat de uiteindelijke reden is. ;)

Dag Timshel, bedankt voor de heldere uitleg.
Zoals ik het nu zie werkt het helemaal prima met uitzondering van de speciale tekens zoals,
ä,á,à,â,ë,é,è,ê,ï,í,ì,î,ö,ó,ò,ô,ü,ú,ù,û.
Is hier eventueel een oplossing voor?

Hoe kan ik je privé een bericht sturen?

Hartelijke groet,
Baukjen

reactie op #12. goedendag SNB ik heb e.e.a. uitgetest vanuit #5 daar is niet de oplossing van wat ik bedoel met de speciale tekens zoals,
ä,á,à,â,ë,é,è,ê,ï,í,ì,î,ö,ó,ò,ô,ü,ú,ù,û.

hartelijke groet
baukjen
:)

Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb = Join(Evaluate("transpose(code(mid(""" & [COLOR=#FF0000]StrConv(StrConv(c00, 128, 1032), 64)[/COLOR] & """,row(1:" & Len(c00) & "),1))-96)"))
End Function

de rode code verandert äáàâëéèêïíìîöóòôüúùû in aaaaeeeeiiiioooouuuu

@ Alphamax
TS wil graag deze conversie:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz=12345678912345678912345678. Kweetooknie.
Ik denk zo:
Code:
Function F_snb(c00)
   F_snb = Join(Evaluate("Transpose(Mod(Code(Lower(Mid(""" & StrConv(StrConv(c00, 128, 1032), 64) & """,Row(1:" & Len(c00) & "),1)))-7,9)+1)"), "")
End Function

Laatst bewerkt:
reactie op alphamax #14 en Timshel #15. Ik heb beide code's getest en jammer geen van 2 doet wat de wens is dat het gaat doen.

hartelijke groet
Baukjen

Wie weet wat jouw 'wens' is mag het zeggen.......

misschien is het ook wel onmogelijk om de speciale tekens zoals, ä,á,à,â,ë,é,è,ê,ï,í,ì,î,ö,ó,ò,ô,ü,ú,ù,û als ze gebruikt worden in een woord dat deze dan als gewoon karakter het betreffende getal krijgen?
Voorbeeld: leuk wordt getal 3532 als het woord lëúk is dan wordt het 3002. Het is de bedoeling dat het woord lëúk hetzelfde getal krijgt als leuk namelijk 3532.

hartelijke groet
Baukjen

Laatst bewerkt:
code werkt wel en niet

Heel vreemd ik heb exact dezelfde code staan in het bestand en die werkt niet. Deze die je mij nu stuur werkt wel.
onbegrijpelijk.

bedankt
hartelijke groet
Baukjen

Bekijk bijlage 250227

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan