• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Woord tussen spaties in cel kopieren naar andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aneecke

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2007
Ik heb een bestand opgesteld, dat allerlei informatie uit andere bestanden (offertes) toont door middel van celverwijzingen naar andere bestanden. In een van de kolommen staat nu de objectaanduiding weergegeven, waar de offerte voor geldt. Deze objectcodering is als volgt samengesteld:

objectcode Plaatsnaam, straatnaam

Wat ik wil, is alleen de plaatsnaam in een nieuwe cel kopieren.

De moeilijkheid zit erin dat de drie onderdelen in omvang varieren:

objectcode: een getal van minimaal 6 cijfers, waar mogelijk ook punten in voor kunnen komen
Plaatsnaam: spreekt voor zich (denk ik?)
straatnaam: dit kan een enkele straat zijn, maar ook een combinatie van straten (sommige objecten, zoals winkels, grenzen aan meerdere straten). In dit onderdeel kunnen ook spaties en/of slashes zijn opgenomen.

Abusievelijk is een enkele keer na de objectcode een komma opgenomen, anders was het mogelijk geweest om de komma na de Plaatsnaam als referentiepunt te gebruiken. Het is wel altijd zo dat de plaatsnaam na de eerste en voor de tweede spatie staat. Hier moet volgens mij de oplossing gezocht worden, maar mijn kennis van functies in excel is niet zo goed, dat ik daar de oplossing voor heb. Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Hier wat voorbeelden van mogelijke celinhouden:

123456 Rotterdam, Coolsingel / Weena
87654321 Amsterdam, Leidscheplein 6
112233, Gouda, Kerkstraat

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, want ik loop volledig vast!

Beste Aneecke ;)

Had ergens deze formule nog zitten en aangepast :d
Test het eens met meerdere zinnen.

Zet zin in cel A1 en plaats volgende formule in cel B1:

Code:
=DEEL(A1;VIND.ALLES("§";SUBSTITUEREN(A1;" ";"§";1));VIND.ALLES("^";SUBSTITUEREN(A1;" ";"^";2))-1-VIND.ALLES("§";SUBSTITUEREN(A1;" ";"§";1)))

Groetjes Danny. :thumb:

Hallo Danny,

snelle reactie, wat fijn! :thumb: Ik heb jouw formule zojuist in mijn excel bestand geplugd en kom er al een heel eind mee. Het doel van de kolom met deze formule is om snel te kunnen zien bij welke plaats een bepaalde offerte hoort. Als ik het goed zie, laat jij met de formule de tekst met de eerste spatie starten en na de eerstvolgende spatie haal je een teken van de tekst af (dat zou de komma moeten zijn).

Wat ik mij niet heb gerealiseerd, is dat er plaatsnamen zijn die uit meerdere woorden bestaat. Het gaat bij plaatsnamen uit één woord (of aaneengeschreven karakters, zoals 's-Hertogenbosch) helemaal goed. Bij samengestelde plaatsnamen gaat het nu nog niet goed, daar pakt de formule de spatie in de plaatsnaam en haalt de laatste letter van het eerste deel van de plaatsnaam weg, bijvoorbeeld:

12345678 Son & Breugel, Hoofdstraat 101
dit wordt: So

666666 Den Haag, Marktstraat
dit wordt: De

En als ik dan helemaal precies ben, staat er nu nog een spatie voor de plaatsnaam, is die er nog uit te halen?

Hieronder nog wat voorbeelden van mogelijke celinhouden:
111111 Eindhoven, Boschdijk
222222 Utrecht, Oudenoord 100-150
87654321 Eindhoven, Kennedyplein 10, 11, 13 tot 19
165476 Nieuwegein, Buizerdlaan 12
597621 Rotterdam, Looiershof 1 tot 11
987654 Den Haag, Schedeldoekshaven 1
80080081 Almere, Transistorstraat 90
456456 Den Bosch, Hervenplein 7
96325874 Amersfoort, Stadsring 3
14785236 Son & Breugel, Ekkersrijt 1000
332211 Beverwijk, Breestraat / Koningstraat
258976 Nijmegen, Berg & Dalseweg 79-81
78978978 Breda, Ginnekenstraat 131
14785236 Alkmaar, WC Geert Groteplein / Koelmalaan / Vondelstraat
225588 Utrecht, 't Goylaan 10-15
98987456, Den haag, Leeghwaterplein 14

Weet jij misschien hoe dat aangepast kan worden, of wordt het dan hogere wiskunde (voor zover het dat nu nog niet is :P)

Met volgende formule moet je toch al een heel eind komen:

Code:
=DEEL(A1;VIND.SPEC(" ";A1)+1;ALS(VIND.SPEC(",";A1)<10;VIND.SPEC(",";A1;10);VIND.SPEC(",";A1))-VIND.SPEC(" ";A1)-1)

volgens je voorbeeld staat er telkens een , achter de plaatsnaam.

Laatst bewerkt:
Hahaha... ik zit hier te grinniken achter mijn bureau, mijn kamergenoot denkt vast dat ik een beetje maf ben :rolleyes:

HET WERKT!!! Geniaal!

Hier was ik zelf niet achter gekomen. Vanavond ga ik eens rustig de formule analyseren, misschien snap ik hoe hij is samengesteld. Voor nu ben ik even uit de brand geholpen!

Danny en Cobbe, enorm bedankt!

Groeten,
Anke

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan