woordafbreking standaard

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Een kennis van mij heeft Word 2002. Ze wil daarin woordafbreking standaard instellen.
Maar in Extra/Taal/Woordafbreking is die mogelijkheid niet te vinden. Ook bij auto-opmaak is de standaard instelling niet te vinden.
Verder wil ze witte vlakken tussen de woorden voorkomen die met die automatische woordafbreking samenhangen. Ik heb gelezen over opossingen met tekstverwerken in en tabel of in een tekstvak om grote witruimte te voorkomen. Is dit de enige mogelijkheid?

sgrav000

Stel dit in bij opmaakprofiel, standaard, alinea/tekstdoorloop

Witte gebieden voorkom je met de uitlijnen-optie van de alinea: uitvullen

Laatst bewerkt:
Een kennis van mij heeft Word 2002. Ze wil daarin woordafbreking standaard instellen.
Maar in Extra/Taal/Woordafbreking is die mogelijkheid niet te vinden. Ook bij auto-opmaak is de standaard instelling niet te vinden.
Verder wil ze witte vlakken tussen de woorden voorkomen die met die automatische woordafbreking samenhangen. Ik heb gelezen over opossingen met tekstverwerken in en tabel of in een tekstvak om grote witruimte te voorkomen. Is dit de enige mogelijkheid?

sgrav000

Hoi,

Ja, een vervelend probleem, die 'foute' instelling voor woordafbreking. Het lijkt precies verkeerd om te staan:
Woorden automatisch afbreken op NEE
en Hoofdletterwoorden afbreken op JA, terwijl het juist helemaal niet gangbaar is om bijvoorbeeld achternamen of plaatsnamen af te breken.

Je kunt het het best wijzigen door - na het starten van Word - het blanco document direct af te sluiten en het standaardsjabloon NORMAL.DOT te openen. Hierna wijzig je de instellingen en sla je het sjabloon weer op. Vanaf dat moment staat het standaard goed.

Wat betreft die witruimte tussen woorden, dat komt omdat de tekst op 'uitvullen' staat. Word XP (2002) gaat daar idd. niet echt 'lekker' mee om. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dat oplost, behalve dat je de tekst niet op uitvullen zet, maar op links uitlijnen

Laatst bewerkt:
afbreken bij Word 2002

Dank voor de tips.
De normal.dot wijzigen heeft uiteindelijke geholpen.

sgrav000

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan