• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

woorden die beginnen met een hoofdletter

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
In kolom E staat een hele lijst met woorden. Hoe kan ik woorden die (niet) met een hoofdletter beginnen hieruit filteren?
 
Guidovanh, Je kan het oplossen op de volgende manier. Zorg ervoor dat kolom F leeg is. Plaats in cel F1 (ik ga er van uit dat je 1e te onderzoeken cel E1 is) deze formule...
Code:
[English]	=CODE(LEFT(E1;1))<=90

[Dutch] 	=CODE(LINKS(E1;1))<=90
Als het woord met een hoofdletter begint, zal er TRUE (waar) verschijnen. Anders krijg je FALSE (onwaar) als resultaat. Copieer de formule naar beneden en filter je lijst op kolom D. De oplossing is niet 100% waterdicht, maar ik denk voor jouw toepassing voldoende.
Om trouwens alle woorden met een hoofdletter te laten beginnen gebruik je de functie PROPER (beginletters).

Groet, Leo
 
Laatst bewerkt:
Zet in Kolom F:
=GELIJK(E1;BEGINLETTERS(E1))

en sorteer op ONWAAR.
 
@Wigi,
Je hebt gelijk, had ik niet aan gedacht.
Ben dus altijd blij als jij kan reageren, had echter liever een reactie van de TS gehad.

Check of de eerste letter (van een willekeurig aantal woorden - met of zonder hoofdletter) een Hoofdletter is:

=GELIJK(LINKS(E1;1);BEGINLETTERS(LINKS(E1;1)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan