• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Woorden tellen via offset

Status
Niet open voor verdere reacties.

Space_Cowboy

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Hallo,

Voor het opstellen van een 'tel formule' in Excel zit ik met een probleem. Ik ben nagenoeg VBA-leek, maar probeer me toch te behelpen. Ik zoek namelijk een formule die het volgende doet.

Ik heb een werkblad met verschillende kolomen, stel kolom E en F bevatten getalwaarden of "later". In kolom J staan eentjes en tweetjes, nu is het de bedoeling dat de formule het aantal "later" telt voor een 1-waarde in kolom J.

Ik heb het geprobeerd met offset, maar dat lijkt me niet echt te lukken. Ik had gedacht aan een If en Or, maar dat draait niet zo lekker...

Er komt ook nog een extra vraagje bij, ik weet niet of het mogelijk is om die in te voeren, maar de formule zou des te handiger zijn als de "J-kolom" zou kunnen opschuiven, maar de waarden kolommen (E en F) vast zouden staan.

Alvast enorm bedankt!!

kan je een voorbeeld van je bestand posten (eventueel gestript van gevoelige info)

Het zou kunnen met deze code.

Code:
=SOMPRODUCT((E1:F17="later")*(J1:J17=1))

Even de range aanpassen.

Voor je tweede vraagje weet ik niet precies wat je bedoelt maar als je de J-kolom via knippen en plakken verplaatst wordt dit vanzelf in de formule aangepast.

Mvg

Piet

Code:
=SOMPRODUCT((E1:F17="later")*(J1:J17=1))

Als dit in VBA gezet wordt, moet je wel werken met WorksheetFunction.Sumproduct(...)

en de nodige argumenten op de plaats van de ...

Ik heb dit onlangs op dit forum uitgeschreven.

Wigi

Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb een deel willen uploaden maar ik krijg telkens de melding dat het een ongeldig bestand is, ik heb geprobeerd het op te slaan als webpagina maar dat geeft hetzelfde probleem. Dan copy-paste ik het wel, jammer van de verdwenen gegevens dan...

A B C D E F G H
1 Drinkers Rokers
2 Mannen Vrouwen 2 2
3 3,0 3,6 60,0% 72,0% 2 2
4 2 2
5 2 2
6 Vragen Toelicht. 2 2
7 later 2 1 1
8 later later 1
9 2 4 1
10 3 5 1 1
11 later 2
12 4 5 1

Het probleem is nu dat ik graag wil weten wat de gemiddelde score is voor drinkers (mannen en vrouwen). Er zijn nog zo van die vakken en nog meer opdelingen dan rokers en drinkers.

Ik had gedacht om via VBA drie kolommen te selecteren, eentje waar op gerekend wordt (G en later H) en eentje met waarden (C en D) en dat voor die kolom G wordt nagegaan of er al dan niet een 1 staat, zo ja x-aantal kolommen terug gaan en daar de waarden optellen. Het is ook de bedoeling om alles te laten inklappen wanneer enkel de rokers worden geselecteerd, vandaar de 2-tjes, zodat die niet mee verdwijnen in het overzicht.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid schept?

Bedankt!
Dave

Copy pasten werkt dus NIET blijkbaar :D

Dan maar een afbeelding!

Bijlagen

• Excel.JPG
    Excel.JPG
    30 KB · Weergaven: 34
Vertrek hiervan:

=SOMPRODUCT((E7:E12="later")*(I7:I12=1))

Is wel duidelijk denk ik.

Wigi

Verdorie toch...

Ik ben er al een hele tijd mee bezig dat ik de makkelijkste delen over het hoofd zie...

Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan