Woorden vanuit een tabel, automatisch naar/in tekst plaatsen. (Word)

Status
Niet open voor verdere reacties.

NedUrlands

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2013
Beste mensen op dit forum.

Ik heb het volgende probleempje, welke ik getracht heb te zoeken op dit forum.
Mocht het zo zijn dat mijn vraag al uitvoerig besproken is op dit forum, mijn excuus!!, wil ik u vragen mij te verwijzen naar deze uitleg.

Nu mijn vraag!
Ik heb een tabel (in Word) met daarin "vaste gegevens" en "variabele gegevens".
Nu wil ik dat deze variabele gegevens automatisch op één of meerder pagina's worden gezet, daar waar wenselijk.
Door het plaatsen van deze variabele gegevens op de juiste pagina, regel en plek, ontstaat er een verhaal.
Om mijn verhaal nog duidelijker te maken, heb ik een voorbeeld gemaakt.

Ik maak gebruik van Microsoft Office 2010.
Ik ben een huis, tuin en keuken gebruiker, dus uw uitleg graag gemakkelijk en simpel (indien mogelijk!!)

UItleg tabel naar tekst.jpg

Met vriendelijke groet en dank

Ned.

De oplossing is relatief simpel: maak van de teksten die je wilt hergebruiken Bladwijzers en roep die in je document op middels een REF veld. Bladwijzers maken doe je (geloof ik) in 2010 met <Invoegen>, en een REF veld kun je het snelst maken met de toetscombinatie <Ctrl>+<F9>. Bladwijzers krijgen een unieke naam (Naam_1, Naam_2, Hobby_1, Hobby_2 etc) en met de velden roep je die op. Dus je drukt eerst op <Ctrl>+<F9> en ziet dan dit: { }. Daartussen typ je de naam van de Bladwijzer. Je krijgt dan: { Hobby_1 }. Vervolgens druk je op <F9> (Velden bijwerken) en je ziet de inhoud van de bladwijzer in de tekst terug. En zo werk je het hele document af.

Hoi OctaFish,

Ik heb het geprobeerd. Maar op de een of andere manier lukt het mij niet zoals jij mij uitleg.

Je hebt een tabel met vaste gegevens, en een deel met "variabele gegevens".
Elke keer als ik het document opvraag, is deze leeg, wat betreft de variabele gegevens.
Door de gevraagde gegevens in te vullen op de plaats van de variabele gegevens (zie rood en blauw) wil ik deze vervolgens laten terugkomen als een deel van de tekst op een andere pagina.
Ik wil de variabele gegevens, door deze 1x in de tabel in te vullen, op diverse pagina's, in diverse zinnen, laten terugkomen als tekst.

Zoals ik al zei, ik ben een huis, tuin en keuken gebruiker (haha)

Graag uitleg aan de hand van een voorbeeldje, indien mogelijk!

Dank je wel.

Uiteraard had ik al een documentje gemaakt (wel in 2003, maar dat maakt niet uit).

Bijlagen

Overigens is een veel makkelijkere methode vermoedelijk om met een samenvoegdocument te werken. Enige nadeel, als je tenminste met 2007 of ouder werkt, is dan dat je 'maar' 256 kolommen hebt, en dus maximaal 256 variabelen kan gebruiken. Maar de rest is dan: samenvoeging starten, Excel als bron gebruiken (Excel bestand met in de eerste rij de veldnamen, en in de tweede rij de gegevens) en m.b.v. de velden de tekst opbouwen. De velden staan dan gewoon in een keuzelijst waaruit je kunt kiezen. Niks programmeren, niks typen. Het mooie hiervan is, dat je in één keer een (bijna) oneindig aantal 'verhalen' kunt maken, omdat je voor elke rij een apart verhaal maakt. Dus als je in 5 rijen de gegevens invult, krijg je 5 verschillende verhalen. Wellicht heb je daar nog wat aan :)

Hoi OctaFish

Zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen/uitleggen. (misschien ook met een kort voorbeeldje)
Ik zat in eerste instantie ook te denken aan Excel maar wist/weet niet of deze gekoppeld kan worden aan Word.
De gegevens in een tabel in Excel, als tekst laten opmaken in Word.

By the Way, klopt het dat ik de tekst, welke jij mij gestuurd heb, alleen kan lezen als ik deze als printopdracht geef.
Zodra ik het word bestandje wil uitprinten, alleen dan zie ik het juiste verhaaltje zoals deze dient te zijn opgebouwd. Anders zie ik alleen {hobby_1} { persoon_1}.

Gr. Ned.

Een printopdracht of een afdrukvoorbeeld. Codes worden niet altijd gelijk bijgewerkt, dat hangt er ook een beetje vanaf hoe je Word hebt ingesteld. Bij mij staat-ie dus op automatisch velden bijwerken, want ik vind het een beetje onzinnig om dat steeds met de hand te doen. Kan overigens ook: <Ctrl>+<a> en dan <Ctrl>+<F9>. Of, als je de wilt wisselen tussen codes of tekst: <Alt>+<F9>.

Hier een voorbeeldje met een Excel bestand.
Wellicht dat je nog een werkbalk aan moet zetten (Afdruk samenvoegen).

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan