Word 2010 - Afwijkende koptekst tweede pagina sectie

• Onderwerp starter Onderwerp starter slpe
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

slpe

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Goede morgen,

Ik heb een vraag. Ik heb een document dat met meerdere hoofdstukken werkt. Op zich geen probleem, maar de hoofdstuk aanduiding moet in de koptekst komen. Omdat deze maar een keer voor mag komen, heb ik elk hoofdstuk in een eigen sectie geplaatst. Bij deze sectie heb ik aangegeven dat de koptekst bij de eerste pagina afwijkend is en dat dit in moet worden gesteld voor die sectie.

Maar vreemd genoeg blijft de koptekst in deze sectie voor alle pagina's gelijk en heb ik dus bij een hoofdstuk dat uit vier pagina's bestaat, 4 keer dezelfde koptekst, terwijl dit alleen op de eerste pagina van deze sectie had gemoeten.

Heeft iemand een idee waar ik mis zit in deze aanpak?

Alvast bedankt voor jullie input

Je belangrijkste probleem is dat je voor elk hoofdstuk een aparte sectie maakt. Nergens voor nodig, want je kunt in de koptekst een veld zetten dat automatisch de juiste koptekst laat zien. Dus je kunt met één sectie in je document overal de juiste koptekst zien.

Ga naar de tweede pagina van een hoofdstuk.
Kies in het menu: Invoegen - Koptekst, en in het venster dat dan verschijnt onderaan: "Koptekst bewerken."
Zorg er dan voor dat in het menu de optie "Aan vorige koppelen" NIET is ingeschakeld.

Overigens hoop ik dat je ons ook uit kunt leggen wat het voordeel is om een tekst éénmalig op een pagina in de koptekst te zetten is. Bij mijn weten onderscheidt zich dat niet van normale tekst die je op een pagina typt, die zie je namelijk óók alleen op die pagina! De grap van kopteksten is nu juist dat je teksten wél herhaalt gedurende een aantal pagina's!
Dus waarom niet gewoon in de tekst gezet?

De reden dat de tekst in de koptekst komt is dat men de hoofdstukken (naam daarvan) in de kop wil hebben en de bodytekst gelijk wil laten aansluiten. O ja, de ene pagina heeft 2 kolommen en de andere 3 kolommen binnen hetzelfde hoofdstuk. Dat is de reden van de secties. Ben het helemaal eens dat dat niet handig is, maar men wil het zo, vandaar de vraag.

Het komt er dus op neer dat

Pagina 1: 1 kolom koptekst "hoofdstuk 1"
Pagina 2: 2 kolommen geen koptekst
Pagina 3: 3 kolommen geen koptekst
Pagina 4: 2 kolommen koptekst "hoofdstuk 2"
Pagina 5: 2 kolommen geen koptekst
Pagina 6: 3 kolommen geen koptekst

@slpe,
Heb je uitgevoerd wat ik in bericht #3 schreef?

Wat in #3 zit heb ik bekeken en die staat uit, maar dat had ik volgens mij ook gemeld in #1. Die setting is ervoor om de koptekst los te koppelen van de vorige sectie. Mijn probleem is dat ik de tweede en volgende pagina's binnen de sectie een andere koptekst wil geven. Ik heb bij opties aangevinkt >> eerste pagina afwijkend

Dat werkt binnen een document perfect, maar binnen een sectie niet vreemd genoeg. Althans niet bij mij

Kun je eens een document met het probleem hier posten?
(de tekst in het document mag je wissen).

De reden dat de tekst in de koptekst komt is dat men de hoofdstukken (naam daarvan) in de kop wil hebben en de bodytekst gelijk wil laten aansluiten.
Heb je ooit wel eens een kop (titel) getypt, op <Enter> gedrukt en dan een volgende regel getypt? Je zult zien, dat de kop en de bodytekst perfect op elkaar aansluiten! Ik zie je probleem echt niet!
Wil je onder de titel (die dan over de hele bladspiegel loopt) in 2 of 3 kolommen werken, dan maak je op dat punt een doorlopende sectie die je dan opmaakt in 2 of 3 kolommen. Op een nieuw hoofdstuk zet je de titel dan weer in 1 kolom (=nieuwe sectie) en kun je daaronder weer met een doorlopende sectie in kolommen verder. Daar heb je helemaal geen kopteksten voor nodig. Nogmaals: een koptekst gebruik je omdat je tekst terug wilt laten komen op alle pagina's in een sectie. Eerste pagina afwijkend gebruik je voor titelpagina's binnen een sectie.

Hallo Zapatr,

Ik heb een voorbeeld even nagebouwd. Vreemd genoeg pakt hij de eerste pagina afwijkend wel de eerste keer. Zou dat voor alleen voor het hele document gelden?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@octafish: het is ook lastig uit te leggen en verre van logisch. Maar in de kop van het hoofdstuk staat de titel zeg maar links en een logo rechts. De body heeft 2 kolommen en de teksten in de kolommen dienen horizontaal te zijn uitgelijnd.

Zoals ik al zei, kan het allemaal veel mooier en simpeler.

Bijlagen

Hallo Octafish,

Op deze manier had ik het ook gedaan, maar de koppen moeten net iets anders. Hoofdstuk 1 staat in de koptekst van pagina 1. De andere pagina's hebben geen koptekst. Ik zal in jouw document het even omzetten. Wellicht dat het verschil zit in sectie einde doorlopend ipv sectie-einde nieuwe pagina.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@zapatr: wat heb je opnieuw gedaan? En heb je daarbij een bepaalde volgorde aangehouden, want dit is wel wat het moet zijn.

Ik heb jouw kopteksten weggehaald en opnieuw toegevoegd, anders niets.
(dus geen sectie-einden weggehaald en opnieuw toegevoegd).
Ik had voordat ik reageerde al een en ander in een eigen document geprobeerd, en ondervond ook toen geen problemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan